Využití filmu a beletrie ve výuce jako možnost ovlivňování postojů žáků
Application of film and fiction at school as a possibility of influencing pupil's attitudes
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/109718Identifikátory
SIS: 202843
Kolekce
- Kvalifikační práce [22843]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Valenta, Josef
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
4. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
postoje|stereotypy|předsudky|beletrie|film|multikulturní výchova|handicap|gender|změna postojů|měření postojůKlíčová slova (anglicky)
attitudes|stereotypes|prejudices|fiction|film|multicultural education|handicap|gender|change of attitudes|measurement of attitudesMetodicky zaměřená práce se věnuje tématu postojů, stereotypů a předsudků a možnostem jejich ovlivňování prostřednictvím filmů a beletrie. Představuje čtyři lekce zpracovávající na jejich základě problematiku výlučnosti v dětském kolektivu, zdravotního postižení, rasismu a náboženské tolerance. Cílem lekcí je podpořit u žáků hodnoty plurality, diverzity a tolerance. Lekce využívají aktivizační výukové metody a metody z programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Lekce byly uplatněny ve výuce na základní škole, kde byla také pomocí dotazníků vyplňovaných před lekcemi i po ní zjišťována jejich účinnost. Práce rovněž kvalitativně zpracovává písemné zkušenosti s lekcemi, které poskytli žáci i učitelé. Výsledkem jsou tedy doporučení pro další použití navržených lekcí.
Methods aimed thesis deals with theme of attitudes, stereotypes and prejudices and possibilities of its influencing by films and fiction. It presents four lessons which process on their basis issues of exclusivity in children group, disability, racism and religious tolerance. The goal of these lesson is to support pupil's values of plurality, diversity and tolerance. These lessons take advantages of activation educational methods and methods of Reading and Writing for Critical Thinking programme. Lessons were applied in primary school classes. Their effectivity was find out using questionnaires filled in before and after the lessons. Thesis also processes written experiences with lessons, which were given by pupils and teachers. Recommendations for the next using of suggested lessons are thus outcomes of this thesis.