Psychologické aspekty komunikace mezi lékařem a pacientem v kontextu poskytované péče
Psychological aspects of communication between doctor and patient in context of provided healthcare
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/107337Identifikátory
SIS: 202396
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Štětovská, Iva
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
27. 5. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
komunikace|vztah lékař-pacient|lékařská praxe|komunikační trénink|postojeKlíčová slova (anglicky)
communication|doctor-patient relationship|medical practice|training in communication|attitudesTato diplomová práce se zabývá problematikou komunikace mezi lékařem a pacientem. Teoretická část je, po stručném úvodu věnovaném komunikaci obecně, zaměřena na specifika komunikace mezi lékařem a pacientem, dále se věnuji faktorům, které komunikaci mohou ovlivnit, poté vybraným tématům spojeným s komunikací a poslední kapitola je věnována krátkému shrnutí výzkumů, které se zabývají výukou komunikačních dovedností lékařů a jejím efektem. V empirické části práce jsem pomocí polostrukturovaných rozhovorů zjišťovala názory, postoje a zkušenosti lékařů týkající se komunikace s pacientem. Z výzkumné studie vyplynulo, že všichni lékaři z vybraného vzorku považovali komunikaci s pacientem za důležitou součást své práce (i když se lišili v míře, do jaké jí důležitost připisovali). Tomu odpovídalo i zjištění, že popis "dobrého lékaře" a "dobré komunikace" se z velké části překrýval. Za významné zjištění také považuji fakt, že téměř všichni respondenti považovali pregraduální výuku komunikace za nepřínosnou, přičemž se zdá, že hlavním důvodem bylo jejich subjektivní vnímání tohoto předmětů jako nedůležitého. Dále se ukázalo, že některé překážky v komunikaci, často zmiňované pacienty, jsou nepříjemně vnímány i samotnými lékaři (například časový stres, nedostatek klidu na rozhovor), významnou překážkou v...
This thesis focuses on issues of communication between doctor and patient. After a brief introduction of communication in general, the theoretical part focuses on the specifics of doctor-patient communication. It then deals with different factors that influence communication and selected topics connected to communication. The last chapter summarizes several studies focusing on communication training of doctors and its effect. In the empirical part, the semi-structured interviews were used to explore opinions, attitudes and experiences of doctors concerning their communication with patients. The results suggest, that doctors perceive communication with patients as an important part of their work (even though they differ in the amount of importance they attribute to communication). In accordance with this finding is the fact, that the description of a "good doctor" and "good communication" were quite similar. Almost all respondents considered the undergraduate training in communication as useless, suggesting that the main reason may be the perceived unimportance of this subject at medical school. Some of the communication barriers generally seen by the patients were also seen as important by the doctors (such as time pressure or lack of privacy while consulting with patients), important...