Rodič jako zprostředkovatel obrázkových knih (wimmelbuch)
Parent as a guide of pre-school children in reading of wimmelbuch
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/110321Identifikátory
SIS: 199358
Kolekce
- Kvalifikační práce [18096]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Starý, Karel
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání
Datum obhajoby
17. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
obrázková kniha, wimmelbuch, S. Bernerová - Obrázkové příběhy, dospělý jako zprostředkovatel textu, čtenářské rituályKlíčová slova (anglicky)
picture book, wimmelbuch, S. Berner - Picture stories, adult as text mediator, reading ritualsDiplomová práce se zaměřuje na roli dospělého - rodiče při prohlížení a "čtení" série obrázkových beztextových knih (tzv. wimmelbuch) S. Bernerové - Zima, Jaro, Léto, Podzim, Noc. Cílem práce je popsat, k jakým interakcím dochází mezi rodičem a dítětem ve věku od dvou do tří let při "četbě" obrázkových knih, tzv. wimmelbuch. Teoretická část práce se věnuje tématům rozvoje čtenářské pregramotnosti (především u dvouletých a tříletých dětí), obrázkovým knihám, knihám typu wimmelbuch, dospělému jako zprostředkovateli dětské knihy, práci s ilustracemi a čtenářským rituálům. Součástí empirické části je kvantitativní a kvalitativní výzkum. Kvantitativní část výzkumu je postavena na datech z online dotazníku pro rodiče předškolních dětí. V rámci dlouhodobého kvalitativního výzkumu je sledována a popsána interakce mezi rodičem a dítětem ve věku od dvou do tří let ve čtyřech vybraných rodinách při práci s knihami typu wimmelbuch autorky Susanne Bernerové. Výsledkem dotazníku je zjištění, že více než polovina dotázaných rodičů vlastní některou z knih typu wimmelbuch S. Bernerové a většina z nich si myslí, že tyto knihy rozvíjí čtenářskou pregramotnost dětí. Prohlížení/čtení probíhá nejčastěji v rámci večerního rituálu s tím, že rodiče své role přizpůsobují aktuální situaci při práci s knihou. Zmíněné knihy se...
The thesis focuses on the role of an adult-parents in the viewing and reading of a series of picture-free text books (so-called wimmelbuch) by S. Bernerová Winter, Spring, Summer, Autumn, Night. The aim of the thesis is to describe what interactions occur between a parent and a child between two and three years of age when reading "picture books", so-called wimmelbuch. The theoretical part of the thesis deals with the topics of reading literacy development (especially for two-year and three-year-olds), pictorial books, books of the type wimmelbuch, adult as a children's book mediator, illustrations and reading rituals. The empirical part includes quantitative and qualitative research. The quantitative part of the research is based on data from an online questionnaire for parents of preschool children. In the framework of long-term qualitative research, the interaction between parent and child between two and three years of age in four selected families is monitored and described, while working with books of the type wimmelbuch by Susanne Berner. The result of the questionnaire is that more than half of the parents interviewed have some of books of the type wimmelbuch by S. Berner, and most of them think that these books are developing children's reading literacy. Most often, viewing/reading takes...