Vzájemná komunikace studentů češtiny jako cizího jazyka při práci ve dvojicích
Mutual communication of students of Czech as a foreign language during their work in pairs
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103056Identifikátory
SIS: 198790
Kolekce
- Kvalifikační práce [22842]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Valková, Jarmila
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Tlumočnictví: čeština - francouzština - Učitelství češtiny jako cizího jazyka
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
10. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
češina jako cizí jazyk|interakce|vyjednávání významu|komunikační strategie|práce ve dvojicíchKlíčová slova (anglicky)
Czech as a foreign language|interaction|negotiation of meaning|communication strategies|pair workTato diplomová práce se věnuje interakci studentů češtiny jako cizího jazyka na nízké jazykové úrovni při práci ve dvojici. Zaměřuje se na způsoby překonávání obtíží, ke kterým dochází v procesu komunikace. Cílem práce je prozkoumat, které komunikační strategie při této formě práce studenti volí, a popsat průběh vyjednávání významu. K tomuto účelu byla provedena analýza přepsaných nahrávek interakce na jazykové lekci, během níž byly studentů zadány dva úkoly. Tyto úkoly, vybízející k obousměrné komunikaci, měly studentům poskytnout co nejvíce příležitostí k vyjednávání významu. Klíčová slova: čeština jako cizí jazyk, interakce, vyjednávání významu, komunikační strategie, práce ve dvojici
The following MA thesis is concerned with the interaction among students of Czech as a foreign language in classes of low proficiency and working in pairs. It mainly concentrates on the process of overcoming obstacles that arise during communication. The objective of the thesis is to examine the students' choice of communication strategies and describe the process of negotiation of meaning. In order to achieve that, an analysis of transcribed recordings of interactions during a language lesson was made. During the lesson students had to complete two two-way tasks, which should offer as many opportunities to negotiate meaning as possible. Keywords: Czech as a foreign language, interaction, negotiation of meaning, communication strategies, pair work