Současnost a problém sebevýchovy
Contemporaneity and the Problem of Self-education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/107366Identifikátory
SIS: 195994
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Koťa, Jaroslav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
12. 6. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
sebevýchova|sebepoznání|historický pohled|psychologický pohled|současná společnost|rodina|volný čas|prokrastinace|knihy o osobním rozvoji|případové studieKlíčová slova (anglicky)
self-education|self-knowledge|historical aspects|psychological aspects|contemporary society|family|free time|procrastination|self-development books|case studiesCílem této teoreticko-empirické práce je podrobněji analyzovat pojem sebevýchovy a s ním související témata, která jsou rozpracována v teorii a filosofii výchovy, psychologii a sociologii. Text se v první části zaměří na teoretická pojetí sebevýchovy a na jejich vývoj ve vybraných historických obdobích. Důraz bude položen na soudobé chápání tohoto pojmu a na aspekty ovlivňující koncept i realitu sebevýchovy dnešního člověka. Následně v empirické části text prostřednictvím několika případových studií poukáže na osobnostní, výchovnou a zkušenostní diverzitu v pozadí soudobého pojmu sebevýchovy. V závěru se práce pokusí reflektovat možnosti i úskalí sebevýchovy jedince v současné společnosti. Klíčová slova: sebevýchova, sebepoznání, historický pohled, psychologický pohled, současná společnost, rodina, volný čas, prokrastinace, knihy o osobním rozvoji, případové studie
The aim of this theoretical and empirical thesis is to analyse the term of self-education and related issue, which are further developed in theory and philosophy of education, psychology and sociology. In the first part the thesis concentrates on theoretical concepts of self-education and their development in selected historical periods. The thesis accentuates a contemporary understanding of self-education and its aspects influencing the concept and practice of self- education in current society. Through several case studies in the empirical part, the thesis attempts to demonstrate personal, educational and experiential diversity backgrounding the contemporary concept of self-education. In conclusion, some options as well as difficulties of an individual self-education in contemporary society will be reflected. Key words: self-education, self-knowledge, historical perspective, psychological perspective, contemporary society, family, free time, procrastination, self-development books, case studies