Vliv zřizovatelů veřejných základních škol v malých obcích na pedagogické směřování školy
The influence of the founders of public primary schools in small municipalities on the educational direction of the school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/98623Identifikátory
SIS: 195341
Kolekce
- Kvalifikační práce [18099]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Trunda, Jiří
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Management vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra andragogiky a managementu vzdělávání
Datum obhajoby
31. 5. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Základní škola, zřizovatel školy, ředitel, koncepce školy, nezávislost školy, vliv zřizovatelů, řízení školyKlíčová slova (anglicky)
Primary school, the founder of the school, the director, educational direction of the school, the independence of the school, the founders' influence, school managementVliv zřizovatelů veřejných základních škol v malých obcích na pedagogické směřování školy Autor: Bc. et Bc. Vojtěch Bílý ABSTRAKT Práce se zabývá možným vlivem zřizovatelů veřejných základních škol v malých obcích na pedagogické směřování školy. Přestože zákony přímý vliv zřizovatelů na řízení pedagogického procesu nedovolují, existuje řada nástrojů, kterými se zřizovatelé snaží nepřímo svůj vliv uplatňovat. V této práci nejprve teoreticky vymezujeme oblast zkoumání, stav současného poznání tématu a základní pojmy. Následně analyzujeme postupy a nástroje, které zřizovatelé pro uplatnění vlivu využívají, jak je vnímají ředitelé škol a do jaké míry je požadavky zřizovatelů ovlivňují při jejich rozhodování. V praktické části se zaměřujeme na základní školy v Olomouckém kraji v malých obcích do 5 000 obyvatel, v nichž existuje pouze jedna škola a předpokládá se užší vazba mezi ředitelem školy a starostou obce. Výzkumná část práce je založena na dotazníkovém šetření u zřizovatelů a ředitelů škol, doplněném o polostrukturované rozhovory s řediteli škol a starosty obcí. Výsledky ukazují, že většina zřizovatelů do pedagogické oblasti školy nezasahuje. Pokud zřizovatelé chtějí prosadit změny, nejčastěji k tomu volí rozhovor s ředitelem školy, méně často finanční nástroje a ve výjimečných případech odvolání ředitele...
The influence of the founders of public primary schools in small municipalities on the educational direction of the school Author: Bc. et Bc. Vojtěch Bílý ABSTRACT The thesis deals with the possible influence of founders of public primary school on the educational direction of the school. Although the law does not allow the direct influence of the founders on the management of the pedagogical process, there are a number of instruments by which the founders indirectly seek to apply their influence. In this work we first define the field of research, the state of the current knowledge of the subject and the basic concepts, and then we analyze the ways in which the founders use the influence, what pressure the school heads perceive and to what extent they are subject to it. In the practical part, we focus on primary schools in the Olomouc region in municipalities up to 5000 inhabitants where there is a prerequisite for the existence of only one school and there is usually a closer link between the school head and the mayor of the municipality. The practical part is based on questionnaires with the founders and the directors of the schools which are complemented with semi-structured interviews with the directors and the mayors of the municipalities. The results show that the majority of the founders do not...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Formy spolupráce rodiny a školy na počátku školní docházky
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOTěšínská, Magda (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016)Datum obhajoby: 18. 5. 2016Diplomová práce se soustředí na formy spolupráce mezi rodinou a školou na počátku školní docházky. Teoretická část definuje rodinu a školu jako výchovně - vzdělávací instituce. Mapuje kořeny vývoje spolupráce těchto ... -
Třídní učitel a výběr pedagogů na tuto pozici v podmínkách základní školy
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOHoráček, Stanislav (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014)Datum obhajoby: 9. 9. 2014Tato práce představuje kritéria výběru vhodného kandidáta na pozici třídního učitele základní školy, na podkladě provedené analýzy různých zdrojů informací. Rozebírá poznatky o školní třídě, možných třídnických hodinách, ... -
Delikvence mládeže - diferenciace dle vzdělanostní dráhy (základní školy, gymnázia, speciální základní školy)
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOZahrádková, Michaela (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2011)Datum obhajoby: 9. 9. 2011Bakalářská práce vychází z datového souboru "Mezinárodní výzkum delikvence mládeže z roku 2007", sekundární analýza se soustředí na problém diferenciace dle vlivu vzdělanostní dráhy- základní školy a gymnázia. Tato práce ...