Psychohygienické aspekty využívání reálných a elektronických sociálních sítí
Psychohygienic aspects of using real and electronic social networks
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/116745Identifikátory
SIS: 190992
Kolekce
- Kvalifikační práce [22844]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šípek, Jiří
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
21. 1. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
sociální sítě|sociální opora|sociální kapitál|Facebook|InstagramKlíčová slova (anglicky)
social networking sites|social support|social capital|Facebook|InstagramPráce se zabývá využíváním internetových sociálních sítí (SNS) k vyhledávání sociální opory prostřednictvím sdílení příspěvků v rámci komunikace one-to-many. Teoretická část se věnuje motivaci využívání SNS, osobnostním charakteristikám uživatelů, dopadu využívání SNS na vztahy, sociální opoře v prostředí SNS a využívání funkcí komunikace one-to-many. Empirická část se zaměřuje na aktivní uživatele sociálních sítí ve věku 18 - 34 let. Ve fokusových skupinách zjišťuje, jak a kdy lidé využívají SNS v souvislosti se sociální oporou a budováním sociálního kapitálu. Na výsledky navazuje dotazník, který zkoumá, o jakou sociální oporu uživatelé žádají a jak vnímají reakce, kterých se jim dostalo. Klíčová slova: online sociální sítě - sociální opora - sociální kapitál - Facebook - Instagram
The master thesis examines the role of social networking sites (SNS) in searching social support via sharing posts within one-to-many communication. The theoretical part is devoted to the user motivation to use SNS, personal characteristics of users, the impact of SNS usage on relationships, social support in the SNS environment and the use of one-to-many communication functions. The empirical part focuses on SNS active users aged 18 - 34 years. In focus groups it examines how and when people use SNS relating social support and building social capital. The results are followed by a questionnaire, which examines what types of social support users are asking for and how they perceive reactions they received. Keywords: social networking sites - social support - social capital - Facebook - Instagram