Indikace miskoncepcí žáků v přírodovědných předmětech
Indication of pupils' misconceptions in science
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/105307Identifikátory
SIS: 184328
Kolekce
- Kvalifikační práce [19121]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kotvaltová Sezemská, Karolína
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Učitelství biologie pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra učitelství a didaktiky biologie
Datum obhajoby
7. 2. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
indikátory, žákovské miskoncepce, přírodovědné předmětyKlíčová slova (anglicky)
indicators, pupils'misconceptions, scienceTématem diplomové práce je indikace miskoncepcí žáků 2., resp. 3. ročníků čtyřletých gymnázií, resp. sexty a septimy osmiletých gymnázií, které se týkají poznatků z oblasti biologie člověka (např. mylné představy o fungování krevního oběhu, první pomoci, ontogenetickém vývoji atd.). Cílem práce je ověřit přítomnost jednotlivých typů těchto miskoncepcí a četnost jejich výskytu u žáků na čtyřech gymnáziích v České Republice (Praha, Tábor, Sokolov). Nástrojem pro získání dat bude didaktický test s uzavřenými i otevřenými otázkami, který bude vycházet z rešerše miskoncepcí žáků v oblasti biologie člověka, jak jsou již popsány v odborné literatuře. Jednotlivé otázky testu budou rozděleny do skupin podle tématu, kterého se týkají, aby mohly být vytipovány problémové oblasti učiva v oblasti biologie člověka. Didaktický test bude jakýmsi modelem pro to, jak žákovské miskoncepce ověřovat plošně. Data získaná z tohoto modelu budou sondou o správných nebo nesprávných představách žáků o fungování lidského těla. Tato sonda může být jednak dále rozšířena na plošnější výzkum daného tématu. Z mého hlediska má však sonda být zejména podnětem pro vyučující biologie, kteří díky ní mohou mylné představy žáků ve výuce korigovat. Test jim pak může sloužit jako evaluační nástroj-ověření toho, že jejich výklad napomohl...
The topic (theme) of this dissertation is a misconception indication of of pupils 2, 3rd years of four-year grammar schools, respectively. sexes and septimates of eight-year grammar schools concerning knowledge of human biology (functioning of blood circulation, first aid, ontogenetic development etc.). The aim is to verify the presence of each of these types of misconception and their incidence among students at four grammar schools in the Czech Republic (Prague, Tabor, Sokolov). A tool for obtaining data will be a didactic test with closed and open questions. Individual questions are grouped by topic to which they relate, so that the problem areas of the curriculum in human biology can be predicted. The didactic test will be a model for verifying pupils' misconception across the board. Data obtained from this model will probe for correct or incorrect perceptions of students about the functioning of the human body. This probe can be developed to more global research on the topic. From my perspective, however, the probe has to be especially incentive for teachers of biology, who may use it during lessons to correct the misconceptions of students. Then, the test can serve them as an evaluation tool-verify that their interpretation helped to suppress, resp. eliminate, the students' misconception....