Dopisy Pietra Aretina Tizianu Vecellimu
Letters of Pietro Aretino to Tiziano Vecelli
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103255Identifikátory
SIS: 183960
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Žáčková, Magdalena
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Italianistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav románských studií
Datum obhajoby
3. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Aretino, Tiziano, dopisKlíčová slova (anglicky)
Aretino, Tiziano, letter(česky) Tato práce se zabývá renesančním porovnáváním jednotlivých druhů umění, takzvaným paragone, v tomto případě literatury a malířství. Ve druhé kapitole jsou stručně nastíněny biografické údaje Pietra Aretina s ohledem na jeho literární vývoj. Stěžejní částí této práce je překlad a analýza šesti literárních obrazů v dopisové kolekci Pietra Aretina malíři Tizianu Vecelliovi. V závěru jsou formulovány společné znaky těchto listů, jež můžeme označit za subžánrovou variantu epistolární literatury, charakteristickou pro dané období i povahu sociálních vztahů benátské společnosti Cinquecenta. Klíčová slova (česky) Aretino, Tizian, literatura, dopis, obraz, portrét, plátno, porovnání, společnost, renesance
(in English): This work describes a Renaissance comparison of individual types of art - paragone, in this case of literature and painting. In the second chapter there is a brief biography of Pietro Aretino related to his literary development. The main part of the work is translation and analysis of six literary portraits in the letter collection of Pietro Aretino to the painter Titian. In the end the common features with which the letters are formulated are described as a subgenre of epistolary literature typical for the period and social relationships in Venetian society during the Cinquecento (16th century). Key words (in English): Aretino, Titian, literature, letter, picture, portrait, painting, comparison, society, Renaissance