velikost textu
The Rise of the YouTube Celebrity: The Migration of Young Audiences from TV to Independent Content Creators
Upozornění: Informace získané z popisných dat či souborů uložených v Repozitáři závěrečných prací nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora.
Název:
The Rise of the YouTube Celebrity: The Migration of Young Audiences from TV to Independent Content Creators
Název v češtině:
Zrod YouTube celebrity: přesun mladých diváků od televize k nezávislým tvůrcům obsahu
Typ:
Diplomová práce
Autor:
Bc. Jakub Sedláček
Vedoucí:
Mgr. Michaela Buchtová
Oponent:
Ing. Petr Koubský, CSc.
Konzultant:
Mgr. Josef Šlerka
Id práce:
166333
Fakulta:
Filozofická fakulta (FF)
Pracoviště:
Ústav informačních studií - studia nových médií (21-UISKNM)
Program studia:
Informační studia a knihovnictví (N7201)
Obor studia:
Studia nových médií (SNM)
Přidělovaný titul:
Mgr.
Datum obhajoby:
14. 9. 2016
Výsledek obhajoby:
Výborně
Jazyk práce:
Angličtina
Klíčová slova:
YouTube, celebrita, monetizace, YouTuber, YouTubeři, televize, narrowcasting, vlog, Let’s Play, letsplay, parasociální interakce, mikrocelebrita, skrytá reklama, product placement, Patreon, PewDiePie
Klíčová slova v angličtině:
YouTube, celebrity, monetization, YouTuber, YouTubers, vlog, Let’s Play, letsplay, micro-celebrity, hidden advertising, product placement, narrowcasting, television, Patreon, para-social interaction, PewDiePie
Abstrakt:
Cílem této práce je poodhalit příčiny náhlého vzestupu tzv. YouTube celebrity a experimentálně
ověřit, zda se tvrzení médií že YouTubeři u teenagerů nahradili tradiční celebrity zakládají na
pravdě. Práce integruje YouTubery do oboru tzv. celebrity studies – nejprve rozebírá původ
celebrity a její roli ve společnosti a následně nachází spojitosti mezi celebritami tradičních médií
a YouTubery na základě společných vlastností, které je definují a funkcí, které plní. Výsledkem je
označení YouTubera za technologicky podmíněný další stupeň vývoje televizní celebrity, neboť
oba typy stojí na společných základech divákova důvěrného vztahu s nimi. Práce se dále zabývá
tématy participativní kultury, monetizace nebo proměny YouTuberství v práci na plný úvazek a
hodnotí vliv takového vývoje na kulturu online videa, video obsah samotný a samozřejmě na
vzestup YouTube celebrity. Poslední část práce tvoří experimentální výzkum, který pomocí
kvantitativních výzkumných metod na vzorku více než 5000 českých teenagerů
zkoumá Facebookové stránky označené jako „to se mi líbí“ a ukazuje, že YouTubeři jsou pro
teenagery skutečně důležitější než tradiční celebrity.
Abstract v angličtině:
This thesis aims to uncover the reasons behind the sudden rise of the YouTube celebrity and to
test (by means of an experimental study of teenager interests) media claims that YouTubers have
become more popular among teenagers than any traditional type of celebrity. The thesis integrates
YouTubers into celebrity studies by first outlining the origins of celebrity and its general role in
society and then drawing parallels between traditional types of celebrity and YouTubers via
describing the characteristics they embody and the specific roles they perform. As a result,
YouTubers are found to be a technologically determined next step in the evolution of the TV
personality, whose celebrity is mainly structured around the concepts of familiarity and intimacy.
What follows is a discussion of participatory culture, monetization and doing YouTube as a job,
with emphasis on the effects these developments had on the rise of the YouTube celebrity and
online content & culture in general. The thesis is concluded by an experimental study conducted
using quantitative research methods on a sample of over 5,000 Czech teenagers by analyzing their
Facebook page-likes. The results suggest that YouTubers really are more important to teenagers
than traditional celebrities.
Dokumenty
Stáhnout | Dokument | Autor | Typ | Velikost |
---|---|---|---|---|
Stáhnout | Text práce | Bc. Jakub Sedláček | 3.15 MB | |
Stáhnout | Příloha k práci | Bc. Jakub Sedláček | 312 kB | |
Stáhnout | Abstrakt v českém jazyce | Bc. Jakub Sedláček | 71 kB | |
Stáhnout | Abstrakt anglicky | Bc. Jakub Sedláček | 8 kB | |
Stáhnout | Posudek vedoucího | Mgr. Michaela Buchtová | 77 kB | |
Stáhnout | Posudek oponenta | Ing. Petr Koubský, CSc. | 107 kB | |
Stáhnout | Posudek konzultanta | Mgr. Josef Šlerka | 124 kB | |
Stáhnout | Záznam o průběhu obhajoby | doc. PhDr. Rudolf Vlasák | 152 kB |