Sen v českom umení prvej polovice 20. storočia a téma sna vo výtvarnej výchove
Dream in Czech art of the first half of the 20th century and the dream theme in art education
Sen v českém umění první poloviny 20. století a téma snu ve výtvarné výchově
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/90502Identifikátory
SIS: 153775
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hůla, Zdenek
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy, střední školy a základní umělecké školy - výtvarná výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
7. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Slovenština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
sen, snový denník, dada, surrealizmus, frotáž, koláž, Jindřich ŠtyrskýKlíčová slova (anglicky)
dream, dream diary, Dada, surrealism, frottage, collage, Jindřich ŠtyrskýDiplomová práca sa zaoberá snom ako inšpiračným zdrojom umelcov a špecifickým stavom mysle. V teoretickej časti sa práca venuje snom z psychologického hľadiska, jeho výskumom, ale i jeho vplyvom na umenie v prvej polovici 20. storočia. Práca popisuje začiatok nového umeleckého smeru surrealizmu vo francúzskom a českom prostredí, ako aj vznik nových výtvarných techník. Práca ďalej mapuje snové zápisy Jindřicha Štyrského a ich kreslené záznamy ako jeden z hlavných zdrojov autorovej imaginácie. Didaktickú časť tvorí prieskum sna zameraný konkrétne na sny žiakov v šiestom ročníku ZŠ a didaktický projekt, ktorý tvoria 4 výtvarné úlohy. Každá úloha tematicky nadväzuje na jednotlivé časti teoretickej kapitoly. Praktická časť je prirodzeným vyústením myšlienok témy sen a tvorí dva objekty vytvorené na základe inšpirácie zo sna. KĽUČOVÉ SLOVÁ Sen, snový denník, surrealizmus, frotáž, koláž, Jindřich Štyrský
The main aim of this thesis is concerned with dream as an inspirational source and as specific state of mind. Theoretical part describes dream from psychological point of view but also dream ramifications on the art in the first half of the 20th century. The thesis describes not only an introduction of surrealism as a new art style in French and Czech countries, but also birth of new art techniques. The work also maps dream reports of Jindřich Štyrský and their depictions as an author's primary source of imagination. Didactic part includes a survey aimed at sixth grader's dreams and didactic project consists of four painting tasks. Each task thematically follows specific parts of theoretical chapter. Practical part naturally results from dream-theme's ideas and is composed of two objects based on inspirations from dream. KEYWORDS Dream, dream diary, surrealism, Frottage, college, Jindřich Štyrský