Nová média a české umělecké intituce v 90. letech 20. století
New media and czech art institutions in the 1990s
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81578Identifikátory
SIS: 152831
Kolekce
- Kvalifikační práce [17123]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hladík, Radim
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
3. 2. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Nová média, umění, česká společnost, instituce, 90. léta 20. století, kulturní transformace, remediaceKlíčová slova (anglicky)
New media, art, czech society, institutions, 1990s, cultural transformation, remediationDiplomová práce se zabývá fenoménem nových médií a jejich nástupem do českých uměleckých institucí v 90. letech 20. století. Práce se pokouší nastínit, jak bylo s tímto obtížně definovatelným pojmem operováno v této konkrétně historicky i geograficky situované oblasti řečových her. Nová média v té době souvisela s vizí vymanění se z ideologicky zatížené minulosti a tradičních médií a nastolení nové demokratické společnosti západního typu. Práce je postavená na třech případových studiích, ve kterých umění nových médií pronikalo nejprve do vzdělávací instituce, později skrze soukromou z ciziny podporovanou instituci do výstavních programů a tak i k širší veřejnosti, na konci 90. let se dostalo i do státní příspěvkové organizace. Jedná se o vznik ateliéru nových médií na Akademii výtvarných umění v Praze, výstavu Orbis Fictus organizovanou Sorosovým centrem současného umění a vznik oddělení intermédií a nových médií ve Veletržním paláci Národní galerie. Z těchto případových studií vyplynulo, že přesto, že nová média měla být spojena s obnovou země a společnosti v duchu západního modelu a její novou vizí, interaktivitou, využíváním nových technologií a opozicí k tradičním médiím měli představitelé tohoto proudu potřebu vyrovnat se zahraničí i tím, že odkazovali k mediální minulosti na území českých...
The thesis investigates the phenomenon of new media in Czech art institutions in the 1990s. This work attempts to show how this difficult-to-define concept operated in this particular historically and geographically situated language game (using a concept developed by Ludwig Wittgenstein). The new media at the time were associated with vision of emancipation from ideologically burdened traditional media and the establishment of a new democratic society based on the Western type. The thesis is based on three case studies in which new media art penetrated first into the educational institution, and later it got through to a private institution with foreign support for exhibition programmes and for the general public, and finally in the late 90s new media art reached also a governmental organization. It is the foundation of New Media Studio at the Academy of Fine Arts in Prague, the Orbis Fictus exhibition organized by the Soros Centre for Contemporary Art, and the formation of the department of intermedia and new media at the National Gallery in Prague. Despite the fact that new media should be linked with the restoration of the country and society in the spirit of the Western model and its new vision, interactivity, use of new technologies and opposition to the traditional media had the media...