Školní život na Podkarpatské Rusi v letech 1918 - 1945
School life in the years 1918 - 1945 in Subcarpathia
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/95411Identifikátory
SIS: 152789
Kolekce
- Kvalifikační práce [18096]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pokorný, Jiří
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy dějepis - ruský jazyk
Katedra / ústav / klinika
Katedra dějin a didaktiky dějepisu
Datum obhajoby
15. 1. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Podkarpatská Rus, První republika, školy, výuka, školní instituce, paměti, učitelé, žáci, vzdělávání učitelů, vzpomínkyKlíčová slova (anglicky)
Subcarpathia, schools, education, memories, teachers, studentsTématem této diplomové práce je školní život na Podkarpatské Rusi v letech 1918-1945. Práce se snaží podat celkový přehled o vývoji školství od maďarské monarchie po Sovětskou Ukrajinu se zaměřením na období vlády Československa. Vedle kapitol o učitelích, vyučovacím jazyce, metodice výuky, učebnicích a pomůckách je součástí také kapitola věnovaná ojedinělému somatologickému výzkumu školních dětí. Práce se opírá o archivní materiály, které jsou doplněny konkrétními osobními příběhy pamětníků. Snaží se přiblížit běžný školní život na Podkarpatské Rusi, především v období První republiky, z pohledu žáků, studentů i učitelů. Klíčová slova: školství, Podkarpatská Rus, každodennost, Rusíni, paměti, somatologický výzkum, učitelé, Československá republika
The theme of this diploma thesis is school life in Subcarpathian Ruthenia between 1918-1945. The thesis tries to provide an overview of the development of education from the times of Austro-Hungarian Monarchy to Soviet Ukraine with a focus on the period of Czechoslovak government. In addition to the chapters on teachers, the language of instruction, teaching methodology, textbooks and teaching aids, there is also a chapter dedicated to the unique somatological research of school children. The work is based on archival materials supplemented by personal stories of witnesses. Its goal is to describe the normal school life in Subcarpathian Ruthenia, especially during the First Republic, from the point of view of pupils, students and teachers. Keywords: education, Subcarpathian Ruthenia, everyday life, Rusyns, memories, somatological research, teachers, Czechoslovak republic