Miloslav Hejný, sochařské a kreslířské dílo 1956 - 1972 - pokus o zasazení do kontextu.
Miloslav Hejný, a contextual study in sculptural oeuvre 1956 - 1972.
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/91647Identifikátory
SIS: 152602
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šetlík, Jiří
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
7. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Miloslav Hejný|socha|tvůrčí skupiny|existencialismus|kubismus|exprese|abstrakce|lidský úděl|živly|absolutní formaKlíčová slova (anglicky)
Miloslav Hejný|sculpture|creative groups|existencialism|cubism|expression|abstraction|human condition|elements|absolute formŽivot a dílo akademického sochaře Miloslava Hejného (1925 - 2013) dosud nebylo celistvě probádáno nebo jinak literárně zpracováno. Tato práce představuje první pokus o sumarizaci první poloviny tvůrčího života neznámého autora, období mezi lety 1955 až 1973, komentovaný životopis s úvodem a dodatky, vztahujícími se ke školení, prvním profesním zkušenostem s oficiální režimní produkcí, a druhé čtvrti 70. let, během nichž sochařské dílo Hejného zaznamenalo výrazný útlum. Biografické kapitoly jsou prokládány exkurzy do časově paralelního dění v rámci umělecké obce, soudobých formálních a stylových vývojů v práci Hejného přátel a spolupracovníků, a živé nebo jinak relevantní teorie. Z naznačených jevů se práce dotkne novorealismu, poválečné recepce kubismu, minimalismu jako mravního konceptu, osobnosti manželů Janouškových, Stanislava Kolíbala, skupin Máj 57, Trasa, UB 12, okrajově pak epistemologie a teorie kreativity Gastona Bachelarda. Práce se profiluje jako syntetická monografická studie, popularizační ve smyslu první publikace množství dat. Z toho důvodu se nepokouší o výsledné propoziční uměleckohistorické zhodnocení s cílem fixovat Hejného místo v korpusu českých dějin umění druhé poloviny 20. století; nalézání souvislostí je dosaženo strukturou paralelních exkurzů k ústřednímu historickému...
(in English) The life and work of academically trained sculptor Miloslav Hejný (1925 - 2013) has not hitherto been submited to a complex examination or otherwise underwent any literary research. This thesis is the first attempt at a summary of the first half of creative life of an unknown author, a nearly twenty-year period between 1955 and 1973, a commented biography with an accompanying introduction and appendix as to his education, the initial professional experiences with the official regime production of visual art, and the second quarter of the 70s, when Hejný's spacial art forms deliberately ceased. Biographical chapters are interrupted by excursions into the parallel happenings of the artists' community, contemporary developments in form and style, the works of his friends and collaborators, and up to date or otherwise relevant theory. Out of the hinted-at phenomena, neorealism, postwar receptions of cubism, minimalism as a moral concept, the sculptors Vladimír and Věra Janouškovi, Stanislav Kolíbal, Vladimír Preclík, and the groups Máj 57, Trasa and UB 12, or the theory of creative thought of Gaston Bachelard will be mentioned. Nominally popular in the sense of the first publication of data, the thesis maintains a profile of a synthetic biographical study. For that reason it does not...