velikost textu

The hero and the image of nationalism in Colombia. The sculptures at Centennial Park and at the Park of Independence, (1883-1910).

Upozornění: Informace získané z popisných dat či souborů uložených v Repozitáři závěrečných prací nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora.
Název:
The hero and the image of nationalism in Colombia. The sculptures at Centennial Park and at the Park of Independence, (1883-1910).
Typ:
Diplomová práce
Autor:
Mgr. Juan Gabriel Ramirez Bolivar
Vedoucí:
doc. Markéta Křížová, Ph.D.
Oponenti:
prof. PhDr. Josef Opatrný, CSc.
Cláudia Damasceno, Dr.
Id práce:
150551
Fakulta:
Filozofická fakulta (FF)
Pracoviště:
Ústav světových dějin (21-USD)
Program studia:
Historické vědy (N7105)
Obor studia:
Historie - obecné dějiny (HODA)
Přidělovaný titul:
Mgr.
Datum obhajoby:
9. 9. 2015
Výsledek obhajoby:
Výborně
Jazyk práce:
Angličtina
Klíčová slova:
Colombia; Nineteenth century; Pantheon of heroes; Simón Bolívar; National identity; Parks and Public Spaces; Sculptures and Monuments.
Klíčová slova v angličtině:
Colombia; Nineteenth century; Pantheon of heroes; Simón Bolívar; National identity; Parks and Public Spaces; Sculptures and Monuments.
Abstrakt:
Hrdina a obraz nacionalismu v Kolumbii, Sochy v Parque del Centenario (1883-1958). Hlavním cílem mé diplomové práce je analyzovat a určit vztah mezi konstrukcí panteonu hrdinů v Kolumbii a snahou konsolidovat národní identitu na konci devatenáctého a na začátku dvacátého století. Tento problém analyzuje případová studie, která se zaměřuje na konkrétní veřejný prostor v Bogotě, El Parque del Centenario. Tento prostor byl vystavěn v roce 1883 jako připomenutí 100. výročí narození Simona Bolívara. Výzkum byl proveden pomocí analýzy čerpající z různých historických pramenů: obrazů představujících pomníky, map a plánů parku i města, ale především novin a časopisů z let 1880-1958. Analýza případové studie je prezentována jako historický narativ, který má za cíl poskytnout relevantní informace o stavbě a vývoji tohoto veřejného prostoru. Text je rozdělen do tří kapitol chronologicky sledujících vývoj parku. První kapitola se zabývá obdobím 1883-1910 a zaměřuje se na oslavu stého výročí narození Bolívara. Představuje řadu důležitých postav, které se podílely na rozhodnutích týkajících se této slavnosti, také analyzuje publikaci El Papel Periódico Ilsutrado a osobnost stojící za ní Alberto Urdaneta. Druhá kapitola se zabývá obdobím 1910-1926 a zaměřuje se na analýzu oslavy stého výročí nezávislosti v roce 1910. Na tuto oslavu byly pro městské parky a náměstí navrženy nové sochy, které daly Bogotě novou tvář. Provedeny byly další modifikace ve veřejném prostoru, s nichž některé výrazným způsobem postihly i park. Z tohoto důvodu se tato kapitola bude zabývat vztahem mezi oslavou nezávislosti v roce 1910 a změnami provedenými v parku. Třetí, poslední kapitola, se bude věnovat renovacím, které v roce 1926 proběhly v Parque del Centenario. Zodpovědný za ně byl ministr veřejných prací Laureano Gomez, který zaměstnal inženýra a architekta Artura Jaramilla a také Roberta Concha. Kvůli tomuto zásahu vzniklo pět nových soch, které po několika letech zmizely. Poslední část textu se bude zabývat destrukcí parku v letech 1947-1958, naznačující nový model rozvoje a modernizace ve městě, který vedl k výstavbě důležitých komunikací, Carrera 10 a Calle 26.
Abstract v angličtině:
The hero and the image of nationalism in Colombia, The sculptures at “Parque del Centenario” (1883-1958). The main objective of this master thesis is to analyze and determine the relationship between the construction of the pantheon of heroes1 in Colombia and the attempt to consolidate a national identity in the late nineteenth century and early twentieth century. This problem is analyzed through a case study that focuses on a specific public space in Bogotá: “El Parque del Centenario”. This space was built in 1883 for commemoration of the 100th anniversary of Simon Bolivar’s birthdate. The research was conducted as an analysis that puts on dialogue different kinds of historical sources. Therefore, the use of images representing the monuments; maps and plans of the park and the city were; but above all, the main sources of analysis are newspapers and magazines which circulated between 1880 and 1958. The analysis of this case study is presented as a historical narrative that aims to provide relevant information about the construction and development of this public space. This text is divided into three chapters that chronologically follow the progress of the park. The first chapter covers the period between 1883 and 1910. This section focuses on the celebration of the centenary of Bolívar’s birth. There will be presented some of the characters related to the decision making concerning the celebration. It will also be given a special place to the analysis of the publication “El Papel Periódico Ilsutrado” and its director Alberto Urdaneta. The second chapter covers the period between 1910 and 1926. Here, it will be discussed the celebration of the centenary of Independence in 1910. Through this celebration, other monuments were created and located in parks and squares of the city. The commemoration gave a new aspect to Bogota. Some modifications were made in public space and some of those affected in a considerable way the park. This chapter, therefore, will focus on the relationship between the celebration of independence and the changes made into the park. The third and final chapter of the text will cover the renovations made to “Parque del Centenario” in 1926. These renovations were carried out by the Minister of Public Works, Laureano Gomez. He was responsible for hiring the engineer and the architect Arturo Jaramillo and to Roberto Concha to perform the work. With this reorganization, five new sculptures were placed in Parque del Centenario. Finally, the text will end analyzing the destruction of the park between 1947 and 1958 marking a new model of development and modernization in the city which leaded to the construction of the Carrera 10 and the Calle 26. 1 In this text, the concept “pantheon of heroes” is not related with a specific building. Here, the concept will be used to define the group of historical figures selected by the political elites to represent the ideals of the nation. Le héros et l'image du nationalisme en Colombie, Les sculptures dans le « Parque del Centenario » à Bogota (1883-1958). L'objectif principal de ce mémoire est d'analyser et de déterminer la relation entre la construction du « panthéon des héros »1 en Colombie et la tentative de consolidation d’une identité nationale à la fin du XIXe siècle et au début du XXe siècle. Ce problème est analysé à travers une étude de cas qui se concentre sur une partie de l'espace public de Bogotá: « Parque del Centenario ». Cet espace a été construit en 1883, en commémoration du 100e anniversaire de la naissance de Simon Bolivar. Cette recherche a été menée avec une analyse, dans lesquels différents types de sources historiques entrent en dialogue. Parmi ces sources on peut trouver des images représentant les monuments, les cartes et les plans du le parc et de la ville, mais avant tout, les principales sources utilisées sont des journaux et des magazines qui ont circulé entre 1880 et 1958. L'analyse de cette étude de cas se présente alors comme un récit historique qui vise à fournir des informations pertinentes au sujet de la construction et du développement de cet espace public. Ce texte est conçu en trois chapitres qui traitent chronologiquement le développement du parc. Le premier chapitre porte sur la période entre 1883 et 1910. Cette première section se concentre sur la célébration du centenaire de la naissance de Bolívar. Ils seront présentés certains des personnages qui étaient liées à la prise de décision à propos de la célébration. Cette partie accorde une place particulière à l'analyse de la publication de l’hebdomadaire « El Papel Periódico Ilustrado » et à son directeur Alberto Urdaneta. Le deuxième chapitre se consacre à la période entre 1910 et 1926. Dans ce chapitre on trouve une analyse de la célébration du centenaire de l'indépendance en 1910. Pendant cette célébration d'autres monuments ont été placés sur des places et des parcs de la ville, qui a donné un nouveau visage à Bogota. Quelques modifications ont été faites dans l’espace public et certains ont affecté de manière considérable le « Parque del Centenario ». Ce chapitre, par conséquent, se concentre sur la relation entre la célébration de l'indépendance et les modifications apportées au parc. Le troisième et dernier chapitre du texte aborde les rénovations effectuées au parc en 1926. Ces rénovations ont été effectuées par le Ministre des Travaux Publics (Ministro de Obras Públicas), Laureano Gomez. Il était responsable de l’engagement de l'ingénieur et architecte Arturo Jaramillo pour la réalisation de ce chantier. Avec cette modification, cinq nouvelles sculptures ont été placées dans cet espace qui serait finalement détruit entre 1947 et 1958. La destruction du parc était liée au développement d'un nouveau modèle de modernisation de la ville qui a donné comme résultat la construction de nouvelles rues et voies rapides telles que « La Carrera 10 » et « La Calle 26 ». 1Dans ce texte, le terme « panthéon des héros »n’est pas lié à un bâtiment spécifique. Ici, le concept est utilisé pour définir le groupe des personnages historiques sélectionné par les élites politiques pour représenter les idéaux de la nation.
Dokumenty
Stáhnout Dokument Autor Typ Velikost
Stáhnout Text práce Mgr. Juan Gabriel Ramirez Bolivar 2.91 MB
Stáhnout Abstrakt v českém jazyce Mgr. Juan Gabriel Ramirez Bolivar 83 kB
Stáhnout Abstrakt anglicky Mgr. Juan Gabriel Ramirez Bolivar 357 kB
Stáhnout Posudek vedoucího doc. Markéta Křížová, Ph.D. 195 kB
Stáhnout Posudek oponenta prof. PhDr. Josef Opatrný, CSc. 131 kB
Stáhnout Posudek oponenta Cláudia Damasceno, Dr. 184 kB
Stáhnout Záznam o průběhu obhajoby prof. PhDr. Luďa Klusáková, CSc. 229 kB