Forecasting and nowcasting power of confidence indikators:Evidence for Central Europe
Predikční schopnosti indikátorů důvěry: Evidence for Central Europe
rigorózní práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56577Identifikátory
SIS: 139767
Kolekce
- Kvalifikační práce [17123]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mikolášek, Jakub
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Ekonomie
Katedra / ústav / klinika
Institut ekonomických studií
Datum obhajoby
17. 10. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Angličtina
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
indikátory důvěry, makroekonomické predikce, nowcasting, vektorová autoregrese, logistická regreseKlíčová slova (anglicky)
confidence indicators, macroeconomic forecasting, nowcasting, vector autoregression, logistic regressionTato diplomová práce se zabývá schopností indikátorů důvěry krátkodobě předpovídat ekonomickou situaci v České republice a třech dalších zemích střední Evropy. Dvěma odlišnými empirickými přístupy zkoumáme predikční schopnosti podnikatelského i spotřebitelského indikátoru důvěry v ČR. Nejprve pomocí logistické regrese predikujeme pravděpodobnost ekonomické recese a následně za použití vektorové autoregrese odhadujeme přesné hodnoty reálného růstu hrubého domácího produktu. Výsledky získané z pravděpodobnostních modelů ekonomické recese v České republice potvrzují schopnost indikátorů důvěry odhadnout současnou ekonomickou situaci i předjímat recesi jedno čtvrtletí dopředu. Výsledky modelů predikujících přesné hodnoty HDP jsou víceznačné. Nicméně index spotřebitelské důvěry signifikantně zpřesnil předpovědi základního modelu se standardními makroekonomickými proměnnými, a proto můžeme potvrdit jeho predikční schopnosti. Srovnání predikčních schopností indikátorů důvěry napříč zeměmi potvrdilo schopnost predikovat současnou ekonomickou situaci v Maďarsku a Polsku a nepotvrdilo tuto schopnost u slovenských indikátorů důvěry. Předpovědi jedno čtvrtletí dopředu přinesly smíšené výsledky, a proto závěrem tohoto srovnání je potvrzení specifičnosti predikčních schopností těchto indikátorů pro jednotlivé země....
This thesis assesses the usefulness of confidence indicators for nowcasting and short term forecasting of the economic activity in the Czech Republic and three other Central European countries. The predictive power of both the Czech business confidence indicator and the customer confidence indicator is examined using two empirical approaches. First we predict the likelihood of economic downturn using logit models, later we estimate GDP growth out of sample forecasts in the framework of vector autoregression models. The results obtained from the downturn probability models confirm the ability of confidence indicators (especially the business confidence indicator) to estimate the current economic situation, so called nowcast. Results from the out-of-sample GDP growth value forecasting are ambiguous. Nevertheless the customer confidence indicator significantly improved original forecasts based on the model with standard macroeconomic variables and therefore we conclude in favour of its predictive power. Cross- country comparison confirms economic downturn nowcasting power of confidence indices in Hungary and Poland and fails to confirm such an ability of Slovak confidence indicators. One-quarter-ahead forecasts brought mixed results and therefore we conclude that nowcasting and forecasting properties of...