Péče o oikos: dům v dějinách myšlení
Care for the oikos. Home/House ind the History of Ideas
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12293Identifikátory
SIS: 137082
Kolekce
- Kvalifikační práce [18099]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Semrádová, Ilona
Pelcová, Naděžda
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Filozofie
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
28. 8. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
filozofická antropologie, domov, filozofie kulturyKlíčová slova (anglicky)
Philosophical Anthropology, Home, Philosophy of cultureDům byl odnepaměti nejdůležitějšim mistem lidského pobýváni. V domě, povětšinou jednom a témž, člověk po celé věky přicházel na svět a zde také umiral. Dům obepínal celý lidský život od jeho prvopočátku až do smrti, byl kolébkou či lůnem života člověka i jeho posledním útočištěm. Dům propojoval oblast nejniternějšiho zázemí i toho, co je za-zemi. A naopak člověk, který nepatřil "k žádnému domu", byl ne nadarmo po dlouhá staletí považován za člověka "bez existence". Dům stál vždy na počátku cesty lidského života. Bez domu, byť by to byla třeba jeskyně či jesle vyryté do skály, do něhož je, řečeno s Bachelardem, člověk ponejprv položen jako do dobrobytu a vlídnosti prvotně spjaté s bytim,1 by nebylo možné vyjit ani na "nezodpověditelnou" cestu Posledního odkud-kam, cestu vědoucího nevěděni, cestu, jež je u Patočky onou starosti, péči o duši, T % ýuxf)? ém^eXeloQai.2 U brány či na prahu domu se tak setkával a dodnes setkává člověk a svět. Dům hostil nesčetné způsoby tohoto setkáváni a v přepestrých obrazech, symbolech, prožitcích a Pojetích domu se zrcadli celé nesmírné úsili a rozpětí lidského zabydlováni, počínaje domem jako "středem světa" a místem posvátnosti par excellence, těžištěm vybaveným nezměrným potenciálem k propojeni vnitřního a vnějšího světa, a domem v jeho - zdánlivě - zcela desakralizované...
This work focuses on the home/house as the most important locus of human dwelling, the place where through the ages humans were born and died. It is the innermost background of humans and their link to what is back of the ground. That home/house, so familiar a reality, faces a threat of becoming what is at the same time most remote. It is at the threshold of the home/house that humans and the world encounter one another. Countless images, symbols, experiences and conceptions of the home/house which we can trace through the ages mirror the immense effort and extent of human coming to be at home. One of the chief aims of this study is to use various aspects of this being-at-home to call attention to the magnitude of the loss which, according to Heidegger, homelessness as a global fate inflicted on humans. In this study we have set out from certain "foundations", presented in the chapters devoted to Greek, Jewish and Christian ideas and images of the home/house.