Typologický přístup s využitím reakčních časů na písmena a slova v počáteční výuce čtení
Typological approach based on reaction time to letters and words in initial reading instruction
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/11005Identifikátory
SIS: 137067
Kolekce
- Kvalifikační práce [18052]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Nikl, Jiří
Wildová, Radka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
28. 6. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
pedagogický výzkum, školní zralostPráce mapuje současné tendence, trendy a výzkumy ve výuce čtení. To je vnímáno jako dovednost, která je nedílnou součástí širokého komplexu počáteční gramotnosti. Cílem práce je prokázání typového členění u žáků. Individualizovaným přístupem je možné rozlišit jejich základní orientace v učení se čtení a následně jim je umožněno využít vlastní schopnosti a drobné odlišnosti ve svůj osobní prospěch. K typovému rozlišení dochází měřením reakčních časů na písmena a slova. K tomuto účelu byl vytvořen softwarový program, jehož ověřování je také součástí práce. Pro posouzení efektivity typologického přístupu byla zvolena metoda přirozeného experimentu. Klíčová slova: počáteční čtení - gramotnost - primární gramotnost - primární vzdělávání - preprimární vzdělávání - školní zralost, připravenost - vývojové poruchy učení - metody výuky čtení.
The work maps the current tendencies, trends and researches in teaching of reading. It is perceived as skill, which is integral part of a broad complex of initial literacy. The aim of the work is to demonstrate type segmentation of pupils. Their basic orientations of reading learning can be distinguished by individualized approach and subsequently they are allowed to use their own abilities and small differences to their personal advantage. Type distinguishing is performed through measurement of response times to letters and words. A software program, the verification of which is also a part of the work, has been created for this purpose. The method of natural experiment was chosen for assessment of efficiency of typological approach. Key words: initial reading - literacy - primary literacy - primary education - preprimary education - school maturity, readiness - development learning disorders - methods of teaching of reading.