Být učitelem na valašské venkovské škole v první polovině 20. století
To be a teacher at wallachian village school in the first half of the 20th century
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/77236Identifikátory
SIS: 132851
Kolekce
- Kvalifikační práce [18096]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pokorný, Jiří
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy dějepis - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra dějin a didaktiky dějepisu
Datum obhajoby
19. 1. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Valašsko, učitel, žák, každodennost, obecné školství, Cyril Mach, Metoděj Jahn, první polovina 20. stoletíKlíčová slova (anglicky)
Valašsko region, teacher, pupil, everydayness, primary education system, Cyril Mach, Metoděj Jahn, the first half of 20th centuryDiplomová práce se zabývá postavením a každodenností valašských učitelů obecných škol první poloviny 20. století. Nejprve pojednává o rozsahu Valašska a rozdílech v jeho vymezení u různých autorů, poté se zaměřuje na charakteristiku valašského školství v porovnání s jinými regiony, situaci demonstruje na jednotřídní škole Na Soláni. Mluví o valašském žákovi, o jeho životních podmínkách a stravě. Učitel je následně charakterizován nejen jako vychovatel, ale také jako člověk se svými zájmy. Poslední dvě kapitoly pojednávají o osudech dvou učitelů, Metoděje Jahna (učitele, spisovatele, folkloristy) a Cyrila Macha (učitele, organizátora společenského života, propagátora turistiky a pokrokáře). Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This thesis deals with the position and everydayness of Valašsko region teachers at primary schools in the first half of 20th century. Firstly the thesis discusses the range of the Valašsko region and a diversity of its definition, then it deals with the characteristics of Valašsko education system in comparison to other regions. The situation illustrates with the example of one - class school Na Soláni. It describes Valašsko pupil, his living conditions and food. The teacher is characterized not only as an educator but also as a person with his personal interests. The last two chapters provide a probe into the fates of two teachers - Metoděj Jahn (a teacher, a writer, a folklorist) and Cyril Mach (a teacher, an organizer of social life, a promoter of tourism and a progressives). Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)