text size
Axiologie reklamy
Upozornění: Informace získané z popisných dat či souborů uložených v Repozitáři závěrečných prací nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora.
Author:
Mgr. Bohumil Kartous, Ph.D.
Supervisor:
PhDr. Otakar Šoltys, CSc.
Opponents:
PhDr. Marie Pravdová, Ph.D.
Thesis Id:
131312
Faculty:
Faculty of Social Sciences (FSV)
Department:
Department of Media Studies (23-KMS)
Study programm:
Media and Communications Studies (P7202)
Study branch:
Media Studies (XMS)
Degree granted:
Ph.D.
Defence date:
12/06/2013
Defence result:
Pass
Language:
Czech
Abstract (in czech):
1. Abstrakt
Tato práce si bere za cíl zmapovat vztah mezi sdíleným hodnotovým systémem
společnosti a reklamou jako svébytným a vlivným komunikačním formátem.
Práce nejprve rekapituluje odpovídající teoretické přístupy z oblasti vývoje
hodnot ve společnosti i z oblasti mediální teorie, na jejichž poznatcích vytváří
vlastní metodu pro následnou analýzu vybraných případových studií.
Těžiště práce spočívá v objasnění interakce mezi reklamou a hodnotovým
systémem, v němž stěžejní roli hraje pojem „hodnotové pole“, jež reklama
vytváří proto, aby prosadila daný prvek do sociální reality adresáta sdělení.
Způsob, jakým reklama hodnotová pole vytváří, je explikován pomocí
dekonstrukce vybraných reklamních sdělení.
Práce dále poukazuje na různé derivace ve způsobu konstruování hodnotových
polí, které reklama vytváří proto, aby překonala bariéry dané formátem
reklamního sdělení, zejména jeho apriorní účelovosti. V neposlední řadě práce
také upozorňuje na rizika vyplývající z těsné interakce mezi reklamou a
hodnotovým systémem a navrhuje řešení, jak tato rizika eliminovat.
Abstract:
1. Abstract
This dissertation is focused on the relation between social system of values and
advertisement as an authentic and powerful form of communication. Dissertation
firstly summarise relevant theoretical approaches from the field of development
of values and also from the field of media theory, upon them is creating its own
method applicable for the analysis of selected case studies.
Core of the dissertation lays in clarification of interaction between advertisement
and system of values where the pivotal role plays the concept of “value field”
which is constructed by the ad message with purpose to enforce given element
into the social reality shared by the recipients of message. The way how ad
message makes construction of its value fields is explicated through the
deconstruction of selected ad messages.
Dissertation further points out several derivations of value fields - constructions
used by advertisement producers for the easier overcoming of barriers related to
ad messages, particularly to the expediency of them. Last but not least
dissertation puts forward cautions about some risks and challenges caused by
close interaction between advertisement and system of values. Dissertation
concludes by proposing solutions to how eliminate them.
Documents
Download | Document | Author | Type | File size |
---|---|---|---|---|
Download | Text of the thesis | Mgr. Bohumil Kartous, Ph.D. | 3.74 MB | |
Download | Abstract in czech | Mgr. Bohumil Kartous, Ph.D. | 23 kB | |
Download | Abstract in english | Mgr. Bohumil Kartous, Ph.D. | 23 kB | |
Download | Opponent's review | PhDr. Marie Pravdová, Ph.D. | 357 kB | |
Download | Opponent's review | prof. PhDr. Jarmila Doubravová, PhD., CSc | 402 kB | |
Download | Defence's report | 230 kB |