Osobnost dítěte v kontextu vady sluchu
Personality of the child in the context of hearing impairment
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64598Identifikátory
SIS: 119986
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Janošová, Pavlína
Groma, Marián
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogická psychologie
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
27. 3. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
NÁZEV: Osobnost dítěte v kontextu vady sluchu AUTOR: Miloň Potměšil KATEDRA: Katedra psychologie ŠKOLITEL: prof. PhDr. Marie Vágnerová, CSc. ABSTRAKT: Cílem práce bylo přinést nové poznatky o osobnosti dětí se sluchovým postižením. Pilotáž u skupiny dětí se sluchovým postižením přinesla podklady pro potřebné modifikace a vytvoření verze ve znakovém jazyce. Metodologicky bylo využito kvantitativního i kvalitativního přístupu. Kohorta dětí se sluchovým postižením reprezentuje cca 85% této populace navštěvující školy pro sluchově postižené v České republice. Srovnáním skupiny probandů se sluchovým postižením a skupiny slyšících vrstevníků pomocí osobnostního dotazníku B-J.E.P.I. byly získány výsledky, které byly statisticky zpracovány. Lze konstatovat, že v modifikované podobě dotazník, nazvaný B-J.E.P.I.-SP vykazuje požadovanou validitu i reliabilitu pro skupinu dětí se sluchovým postižením. Práce přinesla informaci o možnosti využití osobnostního dotazníku B-J.E.P.I.-SP a obraz osobnosti současných dětí se sluchovým postižením. KLÍČOVÁ SLOVA: osobnost, vada sluchu, dítě, B-J.E.P.I.,
TITLE: Personality of the child in the context of hearing impairment AUTHOR: Milon Potmesil DEPARTMENT: Department of psychology SUPERVISOR: prof. PhDr. Marie Vágnerová, CSc. ABSTRACT: The aim of presentd research was to bring new knowledge about the personality of children with hearing impairment. A pilot study in a group of children with hearing impairment brought the necessary basis for the modification and creation a version of sign language. Methodologically was used quantitative and qualitative approach. A cohort of children with hearing impairment represents about 85% of the population attending school for the deaf in the Czech Republic. Comparing the group of probands with hearing disabilities and group their hearing peers personality using the questionnaire B-J.E.P.I. were obtained results were statistically analyzed. It can be concluded that a modified form of the questionnaire, called B-J.E.P.I.-SP delivers the required validity and reliability for a group of children with hearing impairment. Work has posted information related to usage of personality questionnaire B-J.E.P.I.-SP and the current picture of the personality of children with hearing impairment. KEYWORDS: personality, hearing impairment, child, B-J.E.P.I.,