Řečová dovednost čtení jako instrument k nácviku kritického myšlení na 2. stupni základní školy a nižším stupni víceletého gymnázia.
Reading as an Instrument for Education of Critical Reading at Lower Secondary School Level
dizertační práce (NEOBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111735Identifikátory
SIS: 118721
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vraštilová, Olga
Šimonová, Ivana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Didaktika konkrétního jazyka
Katedra / ústav / klinika
Ústav translatologie
Datum obhajoby
23. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Neprospěl/a
Klíčová slova (česky)
Kritické myšlení|kritické čtení|čtenářská gramotnost|konstruktivismus|řečové dovednosti|klíčové kompetence|kurikulární dokumentyKlíčová slova (anglicky)
Critical thinking|critical reading|literacy|constructivism|language skills|key competences|curriculumNázev práce: Řečová dovednost čtení jako instrument k nácviku kritického myšlení na 2. stupni základní školy a nižším stupni víceletého gymnázia. Autor: Renata Bromová Ústav: Ústav anglického jazyka a didaktiky, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova Vedoucí práce: Prof., PhDr., Bohuslav Mánek, CSc. Abstrakt Předkládaná dizertační práce se zabývá tématem řečové dovednosti čtení, která je v roli nástroje k nácviku dovednosti kritického čtení v kontextu výuky anglického jazyka na druhém stupni základní školy. Vzhledem k tomu, že se pojem kritické čtení nebo kritické myšlení jako nejvyšší stupeň práce s informacemi získanými z psaného textu objevuje v kurikulárních dokumentech v souvislosti s očekávanými výstupy nebo jako součást klíčových kompetencí, lze výchovu ke kritickému čtení považovat za důležitou součást vzdělávání nejen v jazykových předmětech. Výzkum této práce mapuje zkušenosti žáků a učitelů s výchovou ke kritickému čtení ve výuce anglického jazyka a následně ověřuje efektivnost systematického nácviku práce s cizojazyčným textem v kontextu kritického čtení. Výzkum se dělí na dvě hlavní části; kvantitativní výzkum předkládá číselné vyjádření míry implementace metodiky kritického čtení do výuky angličtiny a výzkum kvalitativní předkládá připravené metodické materiály pro realizaci systematického...
Title: Reading as an Instrument for Education of Critical Reading at Lower Secondary School Level Author: Renata Bromová Department: Department of English language and ELT Methodology, Faculty of Arts, Charles University Supervisor: Prof., PhDr. Bohuslav Mánek, CSc. Abstract This thesis deals with the topic of reading as an instrument of critical reading; which enables training of critical reading within teaching English as a part of lower secondary education. Critical reading is consired to be an important part of general education due to the fact that critical reading and thinking as the highest form of work with information gathered from written texts are included in school curriculum and they work as key competences. Research of the thesis maps experience of teachers as well as students with critical reading within English language education and consequently verifies efficiency of systematic work with foreign language text as the means of critical reading. The research is divided into two parts. The quantitative part submits implementation rate of critical reading methods in the English lessons and the qualitative part introduces methodical materials prepared for practical realisation of critical reading practice including mentoring and evaluation of this methodical material. Data collection of both...