Ústřední matice školská
Central School Association
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59032Identifikátory
SIS: 108232
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hlavačka, Milan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Historie
Katedra / ústav / klinika
Ústav českých dějin
Datum obhajoby
11. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Ústřední matice školská, české školy, školství, 19. století, 20. století, české zeměKlíčová slova (anglicky)
Central School Association, czech schools, education, 19th century, 20th century, czech landsPráce se zabývá Ústřední maticí školskou od jejího založení roku 1880 až do jejího zániku v roce 1951. Nejdříve přibližuje společenskou a politickou situaci 80. let 19. století, tedy období, kdy vznikaly národní obranné organizace. Poté rozebírá problematiku menšinového školství. Následně popisuje zřízení Ústřední matice školské a změny v její organizaci. Činnost Ústřední matice školské sleduje ve třech etapách, přičemž se zaměřuje na období po roce 1918. Nakonec ukazuje spolupráci Ústřední matice školské s Národní radou českou na příkladu jejich sporu o národní kolek.
The work deals with Central School Association from its establishment in 1880 to its dissolution in 1951. At first it approaches social and political situation in the 80s of the 19th century, thus period of rise of national defensive organizations. After that it analyses the issue of the minority education. Subsequently it describes foundation of Central School Association and changes in its organization. It monitors activity of Central School Association in three stages and it focuses on period after 1918. In the end it shows cooperation of Central School Association with National Czech Council as an example their dispute regarding of the national stamp.