Prezentace knihovních služeb veřejnosti : analýza současného stavu v Nizozemsku a v České republice
Presentation of Library Services to the Public : Analysis of Current Situation in the Netherlands and Czech Republic
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57273Identifikátory
SIS: 106163
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Římanová, Radka
Oponent práce
Drobíková, Barbora
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Informační studia a knihovnictví
Katedra / ústav / klinika
Ústav informačních studií a knihovnictví
Datum obhajoby
4. 2. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Veřejné knihovny, marketingová komunikace, inovace, kooperace knihoven, knihovnické asociace, knihovnické zákonodárství, Nizozemsko, Česká republikaKlíčová slova (anglicky)
Public libraries, marketing communication, innovation, library cooperation, librarians associations, library legislation, Netherlands, Czech RepublicCílem práce je porovnat současnou prezentaci a komunikaci knihovních služeb veřejnosti v nizozemských a českých veřejných knihovnách. Sledovány byly především legislativní rámce obou zemí, oborové organizace a jejich marketingová činnost podporující veřejné knihovny. Teoretické znalosti byly doplněny praktickými poznatky, získanými během realizované studijní cesty do Nizozemska. Během této studijní cesty byly zjištěny konkrétní metody propagace veřejných knihovnických služeb, jež práce mapuje a nastiňuje možnost inspirace nizozemskou knihovnickou praxí. Práce navrhuje k inovaci služeb českých veřejných knihovnických služeb využití tzv. prodejního konceptu jako součást trvalého uspořádání volného výběru knihovních fondů, jenž byl v Nizozemsku pozorován a ověřen. Závěrečné srovnání vybraných faktorů na národní úrovni poskytuje stručný přehled o knihovnictví v obou zemích.
The aim of this thesis is to compare the actual presentation and communication of library services to the public in the Dutch and Czech public libraries. Monitored were primarily legislative frameworks of mentioned countries, branch organizations and their marketing activities supporting public libraries. Theoretical knowledge was supplemented by practical findings gained during the study tour undertaken in the Netherlands. During this study tour were identified specific methods of promotion of public library services. Thesis explores these methods and outlines the possibility inspiration from Dutch library practice. The work proposes an innovation of Czech public library services using the retail concept as part of the open access collections, which was observed and verified in the Netherlands. The final comparison of selected factors on the national level provides a brief overview of librarianship in both countries.