Katedrální motivy v české gotické architektuře doby okolo r. 1400
Cathedral motives in Czech Gothic architecture around 1400
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/58926Identifikátory
SIS: 104523
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Homolka, Jaromír
Oponent práce
Royt, Jan
Jarošová, Markéta
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny výtvarného umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
25. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
127 Anotace: Předkládaná disertační práce je široce rozloženou soustavou navzájem propojených témat, reagujících na základní otázku: Jaké bylo postavení katedrály sv. Víta, Václava a Vojtěcha ve vrcholně gotickém umění doby okolo r. 1400? Co katedrální huť a její dílny ovlivnily? Jak daleké bylo vyzařování stylu, který je těžko definovatelný a pojmenovaný po svém tvůrci jako parléřovský? V návaznosti na tyto dotazy se pokouším hlouběji poznat několik problémů spojených s interpretací architektury doby okolo r. 1400 (resp. 1380-1420), tj. doby tzv. Krásného slohu. V několika místech textu jsou při slohovém srovnání nezbytné přesahy. Je to především tam, kde dochovaný fond památek (z uvedené doby) nepostačuje, nebo tam, kde je rozpoznatelné dlouhodobé směřování k napodobování vzorů i postupnému osvojování schémat, koncepcí a principů. Řešení uvedených otázek v první kapitole práce tvoří postupné poznání významu jižní věže katedrály, dekorace jižního průčelí katedrály a problematiky jejího velikého portálu (Zlaté brány), oken i opěrných pilířů, ale také Týnského chrámu (především díky výzdobě kněžišť bočních lodí, kružbovému západnímu oknu s plaménky a známému severnímu portálu vnímanému jako protějšek katedrály). S Týnským chrámem souvisí změna portálové architektury, odehrávající se ve sledovaném období, i...
The submitted dissertation is a wide ranging collection of mutually connected themes reacting to the basic question of the position of the Cathedrals of Sts. Vitus, Wenceslas and Adalbert in high Gothic art during the period around the year 1400? What influenced the cathedral foundry and its workshops? How widespread was this difficult to define style which was named the Parler style after its creators? In connection with these questions, there is an attempt at exploring several issues in more depth linked with the interpretation of the architecture of the period around the year 1400 (specifically 1380-1420), this being the period of the so-called Beautiful Style. There are essential overlappings when carrying out stylistic comparisons at several points in the text. These are primarily when the preserved collection of monuments (from the listed period) are insufficient in number or when there is a distinguishable long- term shift toward imitation of certain models as well as a gradual liberalization of schemes, conceptions and principles. The analysis of the above-mentioned issues in the first chapter consists of a study of the significance of the southern tower of the cathedral, the decor of the southern facade of the cathedral and questions concerning the size of the portal (the Gold Gate), the windows...