Scéničnost v psychoterapii
The Scenic Principle in Psychotherapy
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/99362Identifikátory
SIS: 104456
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Roubal, Jan
Šípek, Jiří
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Klinická psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
18. 6. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
korektivní emoční zkušenost|Pesso Boyden psychomotorická psychoterapie|PBSP|akomodace|prostorová představivost|symbolická scéna|hraní rolí|psychoterapie zaměřená na těloKlíčová slova (anglicky)
corrective emotional experience|Pesso Boyden System Psychomotor|PBSP|accommodation|spatial imagination|symbolical stage|role-playing|body psychotherapyMgr. Jan Siřínek, Scéničnost v psychoterapii Abstrakt Tato disertační práce zkoumá efektivitu cíleného a kontrolovaného použití kontaktních a dramatických postupů při navozování korektivní emoční zkušenosti. Pro tento účel je zaveden termín symbolická scéničnost, jímž se rozumí připisování symbolického významu (či role) přítomným osobám a/nebo objektům, případně částem prostoru terapeutické místnosti, a následné dramatizované promlouvání těchto rolí, jakož i využívání symbolického významu dotyku či pohybu těla. Následně jsou shrnuty terapeutické směry, v nichž je symbolické scéničnosti využíváno. Detailní pozornost je pak věnována Pesso Boyden psychomotorické terapii (PBSP), v níž je symbolická scéničnost hlavním prostředkem sloužícím k dosažení korektivní emoční zkušenosti. Po výkladu teoretického konceptu a intervenčních postupů PBSP je v empirické části popsán experiment, v němž bylo 40 osob randomizovaně rozděleno na experimentální a kontrolní skupinu (obě N = 20). V experimentu bylo cílem dosáhnout změny postoje k práci, úkolu či povinnosti, které probandy čekají, a to směrem k redukci negativních pocitů, přičemž intervence v experimentální skupině byla obohacena o scénicko-symbolické prvky. U obou skupin došlo k významnému zlepšení (pe < 0,001; pk < 0,01). Přestože bylo zlepšení u experimentální...
Mgr. Jan Siřínek, The Scenic Principle in Psychotherapy Abstract This dissertation explores the effectivity of a targeted application of body/drama- oriented therapy in the act of inducing a corrective emotional experience. The term scenic- symbolic principle is introduced and meant to 1) ascribe symbolic significance to people, objects, or parts intrinsic to the therapy room; 2) enable these as roles for dramatization; and 3) employ the symbolic significance of physical contact and body motion. Therapeutic schools that use the scenic-symbolic principle are summarized. Detailed attention is given to Pesso Boyden System Psychomotor (PBSP) therapy, in which the scenic-symbolic principle serves as the central instrument in achieving a corrective emotional experience. After examining the theoretical concepts and intervention procedures of PBSP, this paper describes an experiment, in which 40 persons were randomly distributed between experimental and control groups (N = 20 for each group). The goal of the experiment was to achieve a change in attitude towards a job, task, or duty that the subjects were facing, in an effort to reduce negative emotions. While intervention in the experimental group was enriched by using the scenic-symbolic principle, both groups demonstrated significant improvement (pe < 0.001; pc...