Václav Havel a Slawomir Mrozek - absurdní divadlo za železnou oponou
Václav Havel and Slawomir Mrozek - Theater of the Absurd behind the Iron Curtain
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53326Identifikátory
SIS: 102673
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Topolová, Barbara
Schwarz, Wolfgang
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny české literatury a teorie literatury
Katedra / ústav / klinika
Ústav české literatury a komparatistiky
Datum obhajoby
26. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
absurdní drama, absurdní divadlo, antidivadlo, absurdno, groteska, Václav Havel, Sławomir Mrożek, drama a divadlo padesátých a šedesátých let 20. stoletíKlíčová slova (anglicky)
Absurd drama, the Theater of the Absurd, antitheater, absurd, grotesue, Václav Havel, Sławomir Mrożek, drama and theatre of the fifties and sixties of 20th centuryIzabela Laiblová Urban Disertační práce "Václav Havel a Sławomir Mrożek - absurdní divadlo za železnou oponou" Abstrakt Disertační práce se věnuje analýze dramatické tvorby Václava Havla a Sławomira Mrożka v kontextu absurdního divadla a snaží se odpovědět na otázku, zda je možné jejich hry do tohoto proudu zařadit. Práce uvádí vliv politické, společenské a kulturní situace na příchod absurdního divadla za železnou oponu a poukazuje na vnímání tohoto proudu v Československu a Polsku. Zkoumá nejdůležitější tematické oblasti dramatického díla obou autorů, jako jsou například vztah člověka a systému, vztah jedince a kolektivu či typy dramatických postav. Práce se dále zabývá jazykem Havlových a Mrożkových her, který se vyznačuje několika charakteristickými rysy, například frazeologií, převzatou z jazyka komunistické propagandy či propojením různých stylů - oficiálního, nespisovného, úředního a dalších. Práce rovněž pojednává o kompozici Havlových a Mrożkových her, které se navzájem výrazně liší a tento rozdíl lze nastínit porovnáním vztahu "kruh - trychtýř", resp. "kruh - spirála". Předmětem zkoumání jsou především raná dramata obou autorů. V případě Havlových dramat se jedná o hry ze šedesátých let a rovněž o některé aktovky ze sedmdesátých let. Mrożkovy hry zahrnuté v této práci pochází z let 1958 - 1963....
Izabela Laiblová Urban Dissertation "Václav Havel and Sławomir Mrożek - Theater of the Absurd behind the Iron Curtain" Abstract: Dissertation is devoted to the analysis of dramatic works of Václav Havel and Sławomir Mrożek in the context of the Theater of the Absurd, trying to answer the question whether it is possible to include plays of these East European writers into this literary movement. Dissertation discusses the impact of political, social and cultural situation on the entry of the Theater of the Absurd behind the Iron Curtain reflecting the perception of the trend in Czechoslovakia and Poland. It describes the key thematic areas of both authors' dramatic plays, such as the relationship between humans and the system, the individual and the group as well as type of dramatic characters. It focuses also on the language of Havel's and Mrożek's plays with its several characteristics, such as phraseology taken from the language of communist propaganda as well as combining different styles - official, administrative and others. The dissertation discusses the composition Havel's and Mrożek's with their significant differences, outlined by comparing the relationship "circle - funnel", respectively "circle - spiral". The research is focused mainly on early plays of both authors. In the case of Havel's plays...