velikost textu

Výsledky projektu CLIL jako výzva pro studující učitelství

Výsledky

▼▲Typ výsledku ▼▲Autor celku ▼▲Název celku
(Celkem 15 zázn.)
Tejkalová Lenka, Novotná Jarmila. Matematika, jazyk a komunikace - trochu netradiční úlohy. In Stehlíková, Naďa; Tejkalová, Lenka (eds.). Dva dny s didaktikou matematiky 2010. Praha : KMDM PedF UK, 2010. s. 0–0. [Kapitola nebo část knihy]
Příspěvek vychází z praxe z hodin integrované výuky na KMDM, Pedagogické fakultě UK, prezentuje aktivity vzešlé ze spolupráce studentů CLIL s učiteli z praxe a ilustruje jejich využitelnost a přínos jak v cizím, tak i v mateřském jazyce.
Tejkalová Lenka. Mathematics And Language Integrated Learning – Identifying Teacher Competences. In Swoboda, E.. The CME Conference Proceedings Abstracts - Rzeszów: Institute of Mathematics University of Rzeszów. Rzeszów: Institute of Mathematics University of Rzeszów, 2010. s. 386–393. ISBN 987-83-91-77-81. [Kapitola nebo část knihy]
Příspěvek představuje průzkum (analýzu teoretického rámce přípravy učitele CLIL a reflexe současných i budoucích učitelů CLIL), na jehož základě byl vytvořen sylabus kurzu integrované výuky na PedF UK.
ISBN 987-83-91-77-81-2-8.

"This report presents an ongoing research in the field of teacher training for mathematics and foreign language integrated teaching, aiming at shifting the focus towards mathematics and the specifics of mathematics teacher training."
Novotná, Jarmila, Tejkalová, Lenka. Two settings for training CLIL teachers of mathematics. In Pinto, Marcia & Kawasaki, Teresinha (Eds.). Proceedings of the 34th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 4. Belo Horizonte, Brazil: PME, 2010. s. 368–368. [Kapitola nebo část knihy]
ISSN 0771-100X
Konferenční příspěvěk představuje vzdělávací model kurzu CLIL, uvádí výsledky průběžných šetření a analýz stávajících modelů kurzu, které vedly k volbě blended learning. Příspěvek je publikován na WoS (Web of Knowledge).
Tejkalová, Lenka. CLIL as a Challenge for Mathematics Teacher Trainees. In Poirier, Louise (ed.). CIEAEM 61 - Actes. Montreal, Quebec, Canada: Université de Montreal, 2009. s. 345–346. [Kapitola nebo část knihy]
V rámci komference CIEAEM byl v sekci Forum of Ideas představen grantový projekt CLIL as a Challenge for Mathematics Teacher Trainees, jeho metodologie a plánované cíle. Příspěvek prezenoval přípravu učitelů pro bilingvní výuku v kontextu příbuzném kanadským bilingvním programům a otevřel tak možnosti další spolupráce.
Tejkalová, Lenka. Cooperative teaching in CLIL. In Novotná, J., Moraová, H. (eds.). SEMT '09 - International Symposium of Elementary Mathematics Teaching. Praha: Unvierzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2009. s. 313–313. ISBN 978-80-7290-398-6. [Kapitola nebo část knihy]
V kontextu základních škol v ČR se příspěvek zabývá mezemi a možnostmi kooperativního vyučování a obecně, spoluprací vyučujících odborného předmětu a cizího jazyka.
Na základě zpětných vazeb studentů kurzu integrované výuky z let 2005 - 2009 prezentace demonstruje přínos kurzu integrované výuky jak pro budoucí učitele odborného předmětu, tak pro budoucí učitele cizího jazyka.
Tejkalová Lenka. Mathematics for Language, Language for Mathematics. In Bilsel, Ayhan, Garip, Mehmet C. . Frontiers in Science Education. . Famagusta, Cyprus: Eastern Mediterranean University Press, 2009. s. 597–604. ISBN 978-975-8401-66-6. [Kapitola nebo část knihy]
Konference FISER '09 se zabývala aktuálními otázkami ve vyučování matematice a přírodním vědám. V sekci zaměřené na roli jazyka v dané oblasti prezentovala L. Tejkalová problematiku vyučování prostřednictvím cizího jazyka a návrh sylabu kurzu pro přípravu učitelů matematiky pro integrovanou výuku.
Tejkalová, Lenka. Content and Language Integrated Learning: Strategies and motivation in CLIL.. Saarbrücken: VDM Verlag, 2009. 84 s. ISBN 978-3-639-12527-6. [Kniha]
Rozšířená a aktualizovaná diplomová práce L. Tejkalové shrnuje základní metody a strategie používané v CLIL a jejich efekt ve vyučování.

V teoretické části se zaměřuje na metodologii CLIL v kontextu metod a strategií výuky cizího jazyka, překládá výsledky dotazníkového šetření na 63 českých základních školách ohledně zájmu a připravenosti na výuku v cizím jazyce (na tento předvýzkum předkládaný grant přímo navazuje).

V praktické části nabízí podrobně komentovanou přípravu na vyučovací jednotku matematiky v angličtině a podrobný záznam čtyř realizací této jednotky v různých kontextech, včetně zpětnovazebních žákovských dotazníků soustředících se na porozumění a motivaci (tato část práce je využívána pro úvodní reflexe studentů učitelství).
Tejkalová, Lenka; Grígelová, Andrea, Using CLIL and ICT in training Science Teachers; I. Congreso Internacional sobre Bilingüismo en Centros Educativos. V rámci kongresu představily autorky srovnání programů vzdělávání učitelů pro metodu CLIL a výstupy projektu CLIL as Challenge: pracovní listy, které vytvořili studenti ze seminářů integrované výuky na PedF UK, a multimediální materiály pro integrovanou výuku, které autorky vytvořily pro Přírodovědeckou fakultu UPOL. [Jiný výsledek]
Tejkalová, Lenka, Novotná, Jarmila, Recenzované články publikované v rámci spolupráce s VÚP na rvp.cz: Tejkalová, L.: Výzkumy o přínosu CLIL; Postavte žákům lešení aneb jak na scaffolding; Jazykové roviny a porozumění odbornému předmětu. Novotná, J.: Neverbální prostředky komunikace a různé formy reprezentace; Hodnocení a zpětná vazba, monitorování výsledků; Žáci se neučí cizí jazyk, ale učí se v něm myslet. Novotná, J., Klečková, G., Tejkalová, L.: Pojetí CLIL a bilingvní výuky. S využitím materiálů z projektu vedly řešitelky seminář Hondocení v CLIL v přírodovědných predmětech na konferenci CLIL pod záštitou MŠMT, každá vystupovala také s přednáškou (Novotná, J.: Učitel metody CLIL; Tejkalová, L.: Integrovaná výuka – mýty a fakta). Sborník s ISBN bude publikován v dubnu 2011. [Jiný výsledek]
Tejkalová, Lenka, METODOLOGIA CLIL E INSEGNAMENTO DELLE SCIENZE V lednu a únoru 2010 vedla autorka v Instituto Pesenti (Cascina, Itálie) seminář integrované výuky pro učitele přírodovědných předmětů (celkem 67 účastníků). Obsah semináře vycházel z kurzu CLIL na KMDM PedF UK a šablony evropského projektu CLIL Across Contexts. Byl přizpůsoben požadovanému modulu čtyř prezenčních seminářů po 180 min a učitelům z italských škol. Na adaptaci sylabu se podílel F. Favilli z centra pro přípravu učitelů a výzkum ve vzdělávání: CAFRE Centro di ateneo di formazione e ricerca educativa Universitá di Pisa. Materiály, které účastníci semináře vytvořili, a videonahrávky pořízené v reálných hodinách CLIL v Instituto Antonio Pesenti byly dále využívány v kurzu CLIL na PedF UK. [Jiný výsledek]
Tejkalová, Lenka; Grígelová, Andrea, HUMAN EVOLUTION THROUGH WEB-BASED CLIL APPLICATIONS. Na konferenci 11th CercleS International Conference, Helsinki, byl prezentován poster věnovaný výstupům spolupráce grantového projektu "CLIL jako výzva pro studující učitelství" s katedrou geologie na Univerzitě Palackého, Olomouc. Poster ilustruje kurz integrované výuky adaptovaný z původního modelu na PedF UK pro UPOL, představuje principy kurzů CLIL v praxi. [Jiný výsledek]
Novotná, Jarmila, Multimodality. In Hansen-Pauly, M. (ed.). CLIL across Contexts: A scaffolding framework for CLIL teacher education. Luxembourg: University of Luxemburg, 2010. K tisku se připravuje publikace, která prezentuje výsledky projektu CLIL across Contexts: A scaffolding framework for CLIL teacher education (č. projektu 128751-CP-1-2006-1-LU-COMENIUS-C21, stránky projektu: <http://clil.uni.lu>). Multimodalita se zaměřuje na znázorňování a prezentace při výuce, přechodem mezi verbálními a neverbálními formami sdělení i kognitivními a afektivními filtry učení. V rámci projektu byly pilotovány aktivity, které jsou součástí rámce CLIL across..., stejně tak se pracovní verze tohoto rámce stala důležitým podkladem pro plánování a realizaci sylabů CLIL. [Jiný výsledek]
Tejkalová, Lenka, Během konference Verso l’internazionalizzazione dell’istruzione e della mobilitá studentesca (Cascina – Liceo Antonio Pesenti, Itálie, 18. 12. 2009) byl prezentován projekt CLIL jako výzva pro studující učitelství. Na základě této prezentace byla navázána spolupráce s Liceo Antonio Pesenti, kde pod záštitou Cambridge probíhá výuka MA metodou CLIL. Řešitelský tým pro Liceo připravuje a v počátku roku 2010 bude realizovat 16-hodinový seminář pro učitele, kteří se integrované výuce věnují. Tento seminář bude vycházet z programu e-learningu na katedře matematiky. Záznamy a materiály získané během tohoto semináře budou využity v letním semestru jako podklady pro reflexi studentů v rámci kurzu CLIL a inspiraci pro jejich samostatnou práci. [Jiný výsledek]
Tejkalová, Lenka, V rámci Podzimní doktorandské školy KMDM PedF UK byla prezentována koncepce paralelních kurzů CLIL na katedře matematiky a katedře angličtiny, byly vysvětleny rozdíly mezi výchozími podmínkami, formálními stránkami a tím i sylaby kurzů. V navazující diskusi byl prezentován celý grantový projekt a výhled pro rok 2010. [Jiný výsledek]
Tejkalová, Lenka, V rámci letní školy pro výuku matematiky, Quality Class (http://www.qualityclass.unito.it) byla prezentována tříhodinová dílna s titulem "Don't Sit Down and Don't Be Quiet." Vzhledem k tomu, že šlo o dílnu pořádanou v angličtině pro nerodilé mluvčí, byla vytvořena v souladu s principy CLIL. Záznamy z této dílny jsou k dispozici jako další ze vstupů pro studující učitelství, na nichž se mohou učit identifikovat prvky typické pro CLIL a kriticky reflektovat. [Jiný výsledek]