velikost textu

Výsledky projektu Užití podnětných úloh ve výuce matematiky na 2. stupni základní školy a na střední škole

Výsledky

▼▲Typ výsledku ▼▲Autor celku ▼▲Název celku
(Celkem 33 zázn.)
Zhouf, Jaroslav; Stehlíková, Naďa, Talented pupils - their identification and support through learning environments (série pracovních dílen vedených na mezinárodní konferenci Children’s Mathematical Education, Polsko, Iwonicz-Zdrój, 24.-29.8.2010). V rámci pracovních dílen byla mimo jiné diskutována problematika tvorby a užití gradované série úloh v podnětném výukovém prostředí ("substantial learning environment", Wittmann, 1991) teselací. [Jiný výsledek]
Stehlíková, Naďa, Interpretace některých didakticko-matematických jevů u studentů učitelství a u učitelů matematiky (přednáška na Podzimní doktorandské škole KMDM, Lešany, 23.10.2010). Příspěvek se zabývá schopností všímat si („ability to notice“), která zahrnuje identifikaci didakticko-matematických jevů a jejich interpretaci. Byl popsán výzkum se 119 účastníky, studenty učitelství a učiteli matematiky, který si klade tyto otázky: Na co zaměřují učitelé a studenti v dané pedagogické situaci pozornost? Jak to interpretují? Je mezi jejich interpretacemi rozdíl? Účastníci výzkumu se vyjadřovali k šesti krátkým videoukázkám z hodin matematiky. Zvláštní zřetel byl věnován tomu, jak interpretují ty pedagogické situace, v nichž učitelé matematiky pracují s komplexní úlohou. [Jiný výsledek]
Růžičková, Lucie; Zhouf, Jaroslav, Sekvenční polopravidelné šestiúhelníky (přednáška na konferenci s mezinárodní účastí Makos 2010, Malá Skála u Turnova, 30.9.2010, sborník v tisku). Příspěvek představuje pojem sekvenčního polopravidelného šestiúhelníku a popisuje některé matematické problémy, jimiž se lze v daném úlohovém prostředí zabývat (např. hledání podobností mezi jednotlivými šestiúhelníky, popis délek stran a obvodů pomocí aritmetických posloupností, popis obsahů pomocí aritmetických posloupností druhého řádu, pokrývání roviny, kuželosečka opsaná danému šestiúhelníku). [Jiný výsledek]
Růžičková, Lucie, Klasifikace matematických úloh podle Bloomovy taxonomie (pracovní dílna vedená na Jarní doktorandské škole KMDM, Zlenice, 16.5.2010). Příspěvek popisuje klasifikaci matematických úloh založenou na Bloomově taxonomii a v praxi ověřuje možnosti využití této klasifikace při analýze konkrétních matematických úloh. [Jiný výsledek]
Růžičková, Lucie, Developing the ‘geometrical eye’ through model based problem posing (poster prezentovaný na konferenci ESU 6, Vienna, Austria, 20.7.2010 a 22.7.2010, sborník v tisku). Příspěvek popisuje aktivitu založenou na historickém přístupu k výuce geometrie, a představuje tak konkrétní příklad propojení teoretické a praktické roviny výuky geometrie a učení se geometrii. [Jiný výsledek]
Stehlíková, Naďa; Kloboučková, Jaroslava, Jak se šesťáci učili pomocí programu Geogebra (přednáška na konferenci Užití počítačů ve výuce matematiky, České Budějovice, 6.11.2009, sborník v tisku). Příspěvek popisuje výukový experiment, kdy se žáci šestého ročníku pomocí podnětných úloh naučili pracovat s programem Geogebra a zároveň se seznámili s učivem týkajícím se matematicky obtížných témat: kružnice trojúhelníku vepsané a opsané. Vlastním experimentováním pak objevili některé další vlastnosti trojúhelníků (např. všechny tři těžnice se protínají v jednom bodě, všechny tři výšky se protínají v jednom bodě, závislost polohy těchto průsečíků na parametrech trojúhelníku). [Jiný výsledek]
Stehlíková, Naďa, Využití videozáznamů z hodin matematiky v didaktice matematiky (přednáška na Jarní doktorandské škole KMDM, Chocerady, 26.4.2009). Možnosti využití videozáznamů v přípravě učitelů i v dalším vzdělávání učitelů jsou ilustrovány na konkrétních ukázkách z hodiny matematiky, které jsou podrobně analyzovány. [Jiný výsledek]
Růžičková, Lucie, O dvou trojúhelnících a obdélníku (dílna vedená na Podzimní doktorandské škole KMDM, Chocerady, 25.10.2009). Příspěvek popisuje výukový experiment, kdy si žáci 3. ročníku osmiletého gymnázia vyrobili jednouchý model několika rovinných útvarů a na základě tohoto modelu pak vytvářeli a řešili vlastní matematické úlohy. Vytvořené úlohy i popisovaná aktivita se stanou součástí připravovaného souboru podnětných matematických situací. [Jiný výsledek]