Termín podání přihlášky
sbalit
Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
| Termín podání přihlášky: |
31.03.2026 |
Poplatek za úkony spojené s přijímacím řízením
sbalit
Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
| Poplatek za elektronickou formu přihlášky: |
940 Kč |
Charakteristika programu/oboru
sbalit
Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
Studijní program Sociální pedagogika (program je bez specializace) je zaměřený na přípravu k výkonu sociálně pedagogické práce a k práci v sociální oblasti. Poskytuje zároveň ucelenou přípravu pro navazující studium v magisterských studijních programech stejného a příbuzného zaměření. Teoretický základ studijního programu představují společenskovědní disciplíny, zejména sociální a pedagogické (sociální pedagogika; etopedie; psychologie; sociologie; základy práva). Důraz je nicméně kladen na získání praktických dovedností a kompetencí prostřednictvím aplikovaných a prakticky zaměřených předmětů (pedagogika volného času, metody sociální a sociálně pedagogické práce aj.), s navázáním na intenzivní odbornou praxi v odpovídajících institucích a zařízeních.
Popis ověření a kritéria hodnocení
sbalit
Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
Přijímací zkouška proběhne formou znalostního testu. Test obsahuje 20 uzavřených otázek, každou hodnocenou jedním bodem, a jednu otevřenou, kvalitativní za 4 body. Uchazeč může v testu získat až 24 bodů.
Kritériem pro přijetí do studijního programu Sociální pedagogika bude pořadí uchazeče, na kterém se umístil s ohledem na získaný počet bodů ve znalostním testu, popř. i v bonifikaci (týká se pouze uchazečů přijímaných podle odlišných podmínek přijetí dle § 49 odst. 3 písm. a) ZVŠ), ve které lze získat až 4 body (2 body za prospěch z absolutoria do průměru 1,5 a 2 body za odbornou praxi v minimálním rozsahu 200 hodin).
Maximální počet přijímaných do akademického roku 2026/2027 činí 45 uchazečů. V případě, že se na 45. místě umístí se stejným počtem bodů více uchazečů, budou také přijati.
Podmínky přijetí
sbalit
Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
Podmínkou přijetí ke studiu v bakalářském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou.
| Způsob ověření: |
přijímací zkouška |
| Datum ověření (přijímací zkoušky) od: |
01.06.2026 |
Do: |
05.06.2026 |
| Náhradní termín (přijímací zkoušky): |
11.06.2026 |
Do: |
11.06.2026 |
Odlišné podmínky přijetí dle §49 odst. 3a.
sbalit
Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
Uchazeč, který absolvoval nebo studuje akreditovaný vzdělávací program Sociální pedagogika na vyšší odborné škole, může být v souladu s § 49, odst. 3 Zákona č. 111/1998 Sb. a s čl. 2, odst. 4 Řádu přijímacího řízení Univerzity Karlovy bonifikován u přijímací zkoušky 2 body za prospěch z absolutoria do průměru 1,5 a 2 body a za odbornou praxi v minimálním rozsahu 200 hodin.
Bližší informace k bonifikaci:
Bonifikace za praxi bude udělena uchazeči, který nejpozději v den přijímací zkoušky přinese potvrzení o absolvované praxi v oboru na formuláři, který je k dispozici na webových stránkách fakulty nebo na identickém formuláři. Dokument musí obsahovat: 1. Název organizace, 2. Popis činnosti organizace, 3. Explicitně uvedený počet hodin strávených na praxi – bonus se započítává za 200 hodin praxe a více. Lze sčítat hodiny z různých organizací. 4. Originální razítko a podpis školy/organizace.
Bonifikace z absolutoria bude udělena uchazeči, který nejpozději v den přijímacího řízení přinese úředně ověřenou kopii absolventského vysvědčení, či doklad o vykonání závěrečné zkoušky s razítkem a originálním podpisem statutárního zástupce školy. Tuto bonifikaci je možné udělit za prospěch z absolutoria do průměru 1,5.
Ukrajina - podmínky pro uchazeče podle § 8 zákona č. 67/2022 Sb., o opatřeních v oblasti školství v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace
sbalit
Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
Husitská teologická fakulta řídí podmínky pro uchazeče z Ukrajiny, které jsou stanoveny podle § 8 zákona č. 67/2022 Sb., o opatřeních v oblasti školství v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace a Opatřením rektora č. 5 / 2024. Přijímací zkoušky pro akademický rok 2026/27 se budou konat tak, jak je popsáno v informacích o přijímacím řízení.
Doporučená literatura, model. otázky
sbalit
Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
Literatura:
Kraus, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2014.
Modelové otázky:
Čím se zabývá oblast „etopedie“?
Co je charakteristické pro afunkční rodiny?
Co je podstatou terciární prevence?
Co je cílem socioterapie?
Ve kterém státě vzniklo hnutí skinheads?
Co znamená pojem "sociabilita"?
Co je podstatou metody mediace v sociálně výchovné oblasti?
Informace o uplatnění absolventů
sbalit
Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
Absolventi studijního programu se mohou uplatnit v těchto oblastech: oblast sociálních služeb, školství a pracovní pozice v různých pedagogických a sociálních institucích (zejména asistent pedagoga, pedagog volného času a vychovatel).
Kvalifikace absolventa v studijním programu sociální pedagogika mu umožní získat uplatnění v následujících oblastech:
Oblast sociální péče: Absolvent může pracovat jako kurátor dětí a mládeže, sociální kurátor, pracovník – specialista pro streetwork, v domově důchodců (zajišťování odborné sociálně pedagogické činnosti, tvorba a realizace aktivačních programů pro seniory, sociální rehabilitace atd.), v ústavech sociální péče, v církevních charitativních organizacích, v předmanželských a manželských poradnách, v oblasti náhradní rodinné výchovy. Uplatnění nachází také ve státních i neziskových organizacích, které se zaměřují na tvorbu komunitních projektů a komunitní plánování.
Oblast školství: V rámci probíhajícího procesu školní inkluze jsou absolventi sociální pedagogiky žádaní na pozici asistentů pedagoga a asistentů zdravotně a sociokulturně znevýhodněných žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ve školním prostředí pracují také jako vychovatelé školních družin a školních klubů. Pracují také v oblasti školní prevence sociálně patologických jevů. Dále nacházejí uplatnění v domovech dětí a mládeže, ve střediscích volného času pro děti a mládež, v institucích náhradní výchovy, diagnostických ústavech, výchovných ústavech pro mládež, pedagogicko-psychologických poradnách a střediscích výchovné péče.
Ze Zákona o pedagogických pracovnících č. 563/2004 Sb. vyplývá pro absolventy vysokoškolského studijního programu Sociální pedagogika možnost výkonu níže uvedených povolání:
-Vychovatel [§ 16, odst. 2, písm. a)],
-Vychovatel, který vykonává přímou pedagogickou činnost ve školském výchovném a ubytovacím zařízení nebo v jeho oddělení zřízeném pro děti a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, ve školském zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy, nebo středisku výchovné péče [§ 16, odst. 2, písm. a)],
-Pedagog volného času [§ 17, odst. 1, písm. a)],
-Asistent pedagoga [§ 20, odst. 1, písm. a)].
Oblast zdravotnictví: Krizová centra, AT poradny, protidrogoví koordinátoři, nemocnice (sociálně pedagogická práce s dlouhodobě nemocnými, práce s rodinami, sociální gerontologie a geriatrie).
Oblast práce ministerstva vnitra a spravedlnosti: Uprchlické tábory (sociálně pedagogická práce s marginálními skupinami a minoritami), práce v týmech specialistů MV v oblasti prevence na regionálních referátech MV, práce ve věznicích, v týmech na preventivních projektech, u soudů (ochrana dětí a mladistvých, opatrovnictví).