Termín podání přihlášky: | 28.02.2026 |
---|
Fakulta: | Pedagogická fakulta |
---|---|
Studijní program: | Učitelství pro 1. stupeň základní školy (M0113A300005) |
Forma studia: | kombinovaná |
Druh studia: | magisterské |
Jazyk výuky: | čeština |
Předpokládaný počet přijímaných: | 90 |
Standardní doba studia: | 5 let |
Forma přihlášky: | Elektronická |
Možnost upuštění od přijímací zkoušky: | ano |
Poměr přijatých a přihlášených v minulém akad. roce
100 / 239Termín podání přihlášky: | 28.02.2026 |
---|
Poplatek za elektronickou formu přihlášky: | 940 Kč |
---|
Cílem studia je připravit motivované, samostatné a angažované učitele a učitelky pro 1. stupeň ZŠ. Vybavit je, vzhledem ke specifice oboru, širokým spektrem klíčových profesních znalostí, dovedností a kompetencí nezbytných pro profesionální vstup do profese, řízení učebních procesů žáků v podmínkách společného vzdělávání a pro jejich další profesní rozvoj. Cílem je vést studenty a studentky k reflektivnímu, badatelskému přístupu k učitelské profesi a ke každodenní pedagogické praxi.
Těžiště studia leží v pedagogicko-psychologické a oborově didaktické složce přípravy včetně gradačního systému reflektovaných pedagogických praxí. Učební plán zahrnuje také předměty, které poskytují odborný základ širokého spektra jednotlivých vyučovacích předmětů na 1. stupni základní školy. Studenti a studentky mají ve studijním programu v souladu s rámcovými požadavky prostor pro tvorbu závěrečné práce, která má teoretickou a empirickou dimenzi.
Důležitou složkou studia je volba hlubšího zaměření studujících na jednu z výchov. Toto zaměření je tvořeno strukturovaným souborem provázaných studijních předmětů, které umožní individuální profilaci a hlubší studium ve zvolené oblasti. Studium zvoleného zaměření je zakončeno státní zkouškou.
Uchazeč/ka o přijetí do magisterského studia oboru Učitelství pro 1. st. ZŠ by měl/a být připraven/a na specifikum tohoto studia a specifikum profese učitele/učitelky na 1. stupni ZŠ. Předpokládá se výborné zvládnutí sociálních dovedností, samostatnost, zodpovědnost za vlastní učení a psychická odolnost. Uchazeč/ka by dále měl/a mít správnou výslovnost.
Při přijímacím řízení uchazeč/ka neabsolvuje talentové zkoušky z hudební, tělesné, výtvarné výchovy, avšak v případě přijetí musí počítat s faktem, že tyto disciplíny, vyžadující speciální dovednosti, bude v rámci své profesní přípravy studovat. Mimo jiné bude muset v rámci studia hudební výchovy zvládnout základy hry na klavír. Výuka předmětů tělesné výchovy má didaktický charakter a je zaměřena na osvojování základních pohybových dovedností (gymnastika, atletika, sportovní a pohybové hry), které nepřesahují úroveň dovedností na 1. stupni ZŠ. Při výuce je vyžadována aktivní účast studentů a studentek tak, aby dokázali základní pohybové dovednosti předvést, naučit své budoucí žáky a poskytnout jim případnou dopomoc. V rámci studia je povinná aktivní účast na letním kurzu turistiky, her a pobytu v přírodě (odhadovaná cena kurzu: 2.800 Kč). Dále bude uchazeč/ka v případě přijetí studovat didaktiku anglického jazyka, aby mohl/a na 1. stupni vyučovat také základy AJ, je tedy nezbytné, aby měl/a před začátkem studia dobrou znalost angličtiny. Studium dále navazuje na znalosti středoškolské matematiky, českého jazyka a literatury. Předpokladem úspěšného absolvování studia je zdravotní způsobilost.
Studijní program je koncipován tak, aby student v průběhu studia při plnění studijních povinností prokázal schopnost používat získané odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce.
Přijímací zkouška je jednokolová a tvoří ji písemný test. Test má tři části.
V první z nich může uchazeč/ka získat maximálně 20 bodů. Tato část je věnována ověřování obeznámenosti uchazeče/uchazečky s doporučenou četbou. Vyjma poznatkových otázek tato část testu zahrnuje i schopnost poznatky získané z četby aplikovat v kontextu didaktických (pedagogických) situací.
Druhá část testu ověřuje jazykovou způsobilost v angličtině. Zaměřuje se na porozumění jednoduššímu odbornému textu a na znalost gramatiky a slovní zásoby odpovídající úrovni B2. Uchazeč/ka v této části může získat maximálně 15 bodů.
Třetí část testu je věnována ověřování znalosti matematiky na úrovni 1. stupně základní školy (úlohy jsou z hlediska zaměření a obtížnosti podobné úlohám v jednotných přijímacích zkouškách pro osmiletá gymnázia, či v mezinárodních výzkumech TIMSS pro 4. ročník). Z této části může uchazeč/ka získat maximálně 15 bodů.
Za každou úspěšně zodpovězenou otázku jsou přiděleny 1 – 4 body. Celkem může uchazeč/ka získat max. 50 b.
Podmínkou přijetí ke studiu v magisterském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou. Podmínkou přijetí ke studiu v magisterském studijním programu, který navazuje na bakalářský studijní program, je rovněž řádné ukončení studia v kterémkoliv typu studijního programu.
Způsob ověření: | přijímací zkouška | ||
---|---|---|---|
Datum ověření (přijímací zkoušky) od: | 01.06.2026 | Do: | 19.06.2026 |
Náhradní termín (přijímací zkoušky): | 24.06.2026 | Do: | 25.06.2026 |
Žádost se podává elektronicky prostřednictvím informačního systému po zaevidování přihlášky na studijním oddělení fakulty nejpozději do 7.3.2026. Součástí žádosti jsou dvě potvrzení.
První potvrzení se týká výborných výsledků u maturitní zkoušky. Uchazeč/ka dokládá, že pro něj/ni platí jedna z následujících variant:
1. Konal/a maturitní zkoušku před rokem 2013 a průměr všech známek na maturitním vysvědčení je do 1,45 včetně.
2. Konal/a maturitní zkoušku v roce 2013 či později a dosáhl/a ve společné části maturitní zkoušky v didaktickém testu z českého jazyka a literatury úspěšnosti minimálně 88 % a současně buď v didaktickém testu z cizího jazyka úspěšnosti minimálně 95 %, nebo v didaktickém testu z matematiky úspěšnosti minimálně 88 %.
Kromě tohoto potvrzení je součástí žádosti potvrzení, že uchazeč/ka má zkušenosti s prací s dětmi a platí pro něj/ni alespoň jedna z následujících variant:
1. Po dobu alespoň 6 měsíců k datu podání žádosti pracoval/a jako učitel/ka na 1. stupni ZŠ, jako asistent/ka pedagoga ve třídě na 1. stupni ZŠ nebo jako vychovatelka ve školském či výchovném zařízení či v družině s dětmi ve věku 5–12 let při úvazku minimálně 0,5.
2. Po dobu alespoň 12 měsíců k datu podání přihlášky pravidelně (alespoň 1x týdně) pracoval/a s dětmi v ve věku 5–12 let jako lektor/ka, instruktor/ka, trenér/ka, vedoucí kroužku, souboru, církevního společenství, oddílu či jako au – pair nebo osobní asistent/ka.
3. Účastnil/a se jako vedoucí či instruktor/ka dětských táborů či soustředění v celkové délce minimálně 6 týdnů (lze sčítat).
Všechny doklady musí být potvrzeny zaměstnavatelem. Potvrzení, v nichž nebude explicitně uveden věk dětí, se kterými uchazeč/ka pracoval/a, či stupeň školy, kde pracoval/a, či v nich budou chybět další požadované údaje (zastávaná funkce, doba výkonu pozice či výška úvazku), nebudou brána v potaz. Doklady musí obsahovat čitelný název a adresu zaměstnavatele a jméno zodpovědného pracovníka, který doklad vystavil.
Potvrzení o soukromém hlídání, doučování či doprovázení dětí, praxích či stážích v rámci studia na SŠ či VŠ, nejsou pro tuto žádost relevantní.
Časopis Komenský, ročník 148, čísla 03 a 04 a ročník 149, čísla 01 a 02. Dostupné z: https://www.ped.muni.cz/komensky/cisla/archiv
LEMROVÁ, Soňa a kol. Pedagogická psychologie. Praha: Grada 2024. ISBN 978-80-271-7671-7https://www.ped.muni.cz/komensky/cisla/archiv
Absolventi jsou kvalifikováni k učitelské činnosti na 1. stupni ZŠ v podmínkách pluralitního vzdělávacího systému, v zájmových a vzdělávacích institucích organizujících činnosti pro děti mladšího školního věku. Mají předpoklady k dalšímu profesnímu růstu, včetně doktorského studia v oboru pedagogika.