Volba jazyka
  • čeština
  • english
Uživatel
  • Anonym

    Detail programu/oboru

    Učitelství pro mateřské školy (0112RA300008)

    Fakulta: Pedagogická fakulta
    Studijní program: Učitelství pro mateřské školy (B0112A300008)
    Forma studia: prezenční
    Druh studia: bakalářské
    Jazyk výuky: čeština
    Předpokládaný počet přijímaných: 30
    Standardní doba studia: 3 roky
    Forma přihlášky: Elektronická

    Poměr přijatých a přihlášených v minulém akad. roce

    38 / 100

    • Na tento program/obor nyní nelze podat elektronickou přihlášku.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Termín podání přihlášky: 28.02.2026
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Poplatek za elektronickou formu přihlášky: 940 Kč
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Bakalářské studium Učitelství pro mateřské školy je kvalifikační vysokoškolskou přípravou na profesi učitel/ka mateřské školy. Koncepce studia vychází z osobnostně orientovaného modelu pojetí předškolního vzdělávání, respektuje vývojová specifika předškolního období a směřuje k individualizované pedagogické práci. Studijní obor má vyvážené složení odborných teoretických a praktických předmětů i pedagogických praxí. Studijní plán obsahuje předměty pedagogických, psychologických, speciálně pedagogických a odborných disciplín, které ve vzájemných souvislostech dovolují získat vědomosti, dovednosti a rozvinout schopnosti potřebné pro práci učitele v mateřské škole. Povinné předměty jsou doplněny povinně volitelnými a doporučenými volitelnými předměty, což umožňuje studentům podílet se na uspořádání studijního plánu podle svých potřeb a v prohloubení odborných zájmů. Integrované pojetí studijního programu připravuje budoucí pedagogy na komplexní přístup k výchově a vzdělávání dítěte v předškolním věku a cílí na rozvoj jejich profesních kompetencí v celé šíři.

      Uchazeč/ka by měl/a mít správnou výslovnost. Uchazeč/ka by měl/a být připraven/a na specifikum tohoto studia, orientovaného mimo jiné na výchovy. Při přijímacím řízení sice neabsolvuje talentové zkoušky z hudební, tělesné, výtvarné výchovy, avšak v případě přijetí by měl/a počítat s faktem, že tyto disciplíny, vyžadující speciální dovednosti, bude v rámci své profesní přípravy studovat. Mimo jiné bude muset v rámci studia hudební výchovy zvládnout základy hry na klavír. Také by měl/a být zdravotně způsobilý/á pro absolvování předmětů tělesné výchovy (během studia nemohou být posluchači od TV osvobozeni). Výuka předmětů tělesné výchovy má didaktický charakter a je zaměřena na osvojování základních pohybových dovedností (gymnastika, atletika, sportovní a pohybové hry), které nepřesahují úroveň dovedností potřebných pro výkon profese učitele/učitelky v MŠ. Při výuce je vyžadována aktivní účast studentů a studentek tak, aby dokázali základní pohybové dovednosti předvést, naučit děti v MŠ a poskytnout jim případnou dopomoc. V rámci studia se studenti připravují na náročnou profesi, která předpokládá sociální dovednosti a psychickou odolnost. Studium navazuje na znalosti středoškolské matematiky, českého jazyka a literatury.

      Studijní plán programu najdete na adrese https://pedf.cuni.cz/PEDF-216.html

      Studijní program je koncipován tak, aby student v průběhu studia při plnění studijních povinností prokázal schopnost používat získané odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Přijímací zkouška je jednokolová. Zahrnuje písemný test (A) a bonifikace předchozí pedagogické praxe (B). Hlásí-li se uchazeč na obě formy studia (prezenční, kombinovaná), vykoná test pouze jednou.

      (A) Písemný test (max. 50 b.)

      (B) Bonifikace souvislé pedagogické praxe v předškolním zařízení na pozici učitel, asistent pedagoga či pracovník v dětské skupině (max. 10 b.)

      Celkem max. 60 b. 

      Podrobné informace o dílčích částech přijímacího řízení:

      A) Písemný test: max. 50 b

      Test obsahuje vyjma poznatkových otázek i schopnost porozumět odbornému textu a interpretovat ho v kontextu didaktických (pedagogických) situací. Testové položky jsou založeny převážně na doporučených odborných publikacích, dále zahrnují otázky z oblasti jazyka (5 otázek) a matematiky (3 otázky). Část otázek je v anglickém jazyce (5 otázek). Za každou úspěšně zodpovězenou otázku je přidělen 1 až 4 body. Test má celkem max. 50 b.

      Doporučená literatura k testu:

      Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Grada.

       

      Mertin, V., & Gillernová, I. (2015). Psychologie pro učitelky mateřské školy (Třetí vydání). Portál.

      Vágnerová, M., & Lisá, L. (2021). Vývojová psychologie: dětství a dospívání (Vydání třetí, přepracované a doplněné). Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. Kapitoly: I 1.1 a 1.2; II; III; IV; V a VI.

      B) Bonifikace souvislé učitelské nebo vychovatelské praxe max. 10 b

      Souvislá učitelská nebo pedagogická praxe v předškolním zařízení nebo přípravné třídě včetně praxe na pozici učitel/asistent pedagoga ve smyslu zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících (zaměstnanecký poměr, ne praxe v průběhu studia, ne asistent pedagoga na 1. a 2. stupni ZŠ, ne vychovatel ve školní družině) nebo praxe na pozici pracovníka v dětské skupině či mikrojeslích, v rozsahu minimálně 6 měsíců do data podání přihlášky ke studiu:

      •         Méně než 6 měsíců:  0 b.

      •         6 měsíců - 1 rok: 1 b.

      •         nad 1 rok do 3 let: 3 b.

      •         nad 3 roky do 5 let: 5 b.

      •         nad 5 let: 7 b.

      Vykonávání práce vedoucího pracovníka v MŠ (ředitel/ka, vedoucí učitel/ka u sdružených subjektů MŠ a ZŠ): Uchazeč doloží zaměstnavatelem/ředitelem MŠ potvrzenou souvislou praxi na pozici ředitele/vedoucí učitelky (max. 3 body).

      - od 1 roku do 2 let: 1 bod

      - nad 2 roky: 3 body

      Započítává se pouze souvislá pedagogická praxe do data podání potvrzení. V případě praxe v předškolních zařízeních jiného typu než mateřská škola a přípravná třída u úvazků nižších než 1,0 bude počet bodů krácen poměrně ve vztahu k výši úvazku uchazeče a délce jeho praxe. V případě praxe v mateřské škole a přípravné třídě u úvazků nižších než 0,5 bude počet bodů krácen poměrně ve vztahu k výši úvazku uchazeče a délce jeho praxe. Pokud je/byl uchazeč zaměstnán v MŠ nebo přípravné třídě na úvazek 0,5 či vyšší a zároveň pečuje/pečoval o dítě ve věku 0–7 let (doložen rodný list dítěte k přihlášce), není počet bodů za období překrývajícího se úvazku a péče o dítě krácen.

      Uchazeč doloží souvislou pedagogickou praxi na doporučeném formuláři „Potvrzení o pedagogické praxi", který je dostupný v aplikaci elektronické přihlášky na www.pedf.cuni.cz v sekci pro uchazeče nejpozději do 28. 2. 2026.

      Veškeré doklady k doplňujícím bonifikacím uchazeč doloží nejpozději do 28. 2. 2026 Doklady doručené po 28. 2. 2026 nebudou bonifikovány.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Podmínkou přijetí ke studiu v bakalářském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou.



      Způsob ověření: přijímací zkouška
      Datum ověření (přijímací zkoušky) od: 01.06.2026 Do: 19.06.2026
      Náhradní termín (přijímací zkoušky): 24.06.2026 Do: 25.06.2026
      Zdravotní způsobilost: všeobecný lékař
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Uchazeč netrpí vadou řeči a výslovnosti; tuto skutečnost dokládá potvrzením logopeda; uchazeč se sluchovým postižením může podat žádost o udělení výjimky z dodání potvrzení logopeda, že netrpí vadou řeči a výslovnosti. Potvrzení logopeda je nutné dodat do 28. 02. 2026.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Absolvent studijního oboru se uplatní v profesi učitel/ka v mateřských školách veřejných, soukromých, alternativních i speciálních, ve speciálních třídách mateřských škol, v přípravných třídách při základních školách, v dětských skupinách a dalších typech zařízení zajišťujících institucionální výchovu a péči pro děti v předškolním věku (ISCED 01 a 02), v zájmových a vzdělávacích institucích organizujících činnosti pro děti, při zakládání a organizaci kulturně společenských center pro rodiny a děti předškolního věku. Dále se může uplatnit jako vychovatel nebo pedagog volného času ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání, zejména ve střediscích volného času, školních družinách a školních klubech. Absolvent studia může také získat uplatnění v neškolských zařízeních, např. sociálních, zdravotnických, zájmových, kde se pro výkon výchovné a vzdělávací činnosti vyžaduje pedagogická způsobilost. Absolvent má vytvořené předpoklady ke studiu v navazujícím magisterském oboru Pedagogika předškolního věku, také ke studiu souvisejících oborů i na jiných vysokých školách.