přijímací zkouška: jednokolová (ústní)
popis přijímací zkoušky:
ústní zkouška
1) ověření orientace v pedagogicko-psychologických souvislostech edukační praxe vycházející ze znalostí a dovedností bakalářského studijního programu zaměřeného na vzdělávání (max. 10 bodů)
2) motivace ke studiu a zájem o obor (výhodou, nikoliv podmínkou je zkušenost s vedením kroužků pro děti a mládež, zkušenost s doučováním, lektorská činnost apod.) (max. 20 bodů)
kritéria hodnocení motivace a zájmu obor:
· přesvědčivá motivace – konkrétně a jasně formulovaná a dostatečně obhájená, odpovídající náplni studia programu na FF UK: 20–14 bodů
· částečně přesvědčivá motivace – poměrně konkrétně formulovaná a obhájená, vcelku odpovídající náplni studia programu na FF UK: 13–7 bodů
· nepřesvědčivá motivace – vágně vysvětlená a nedostatečně obhájená, příliš neodpovídající náplni studia programu na FF UK: 6–0 bodů
3) český jazyk: diskuse k vybranému jevu z českého jazyka nebo lingvistickému problému vycházející ze seznamu odborné literatury předloženého uchazečem (max. 35 bodů)
4) okomentování vybraného jazykového jevu ve vztahu k výuce češtiny jako druhého jazyka (max. 35 bodů)
Při hodnocení všech částí zkoušky bude přihlédnuto také k tomu, zda je uchazeč schopen kultivovaného ústního projevu v češtině.
V první části zkoušky půjde o strukturovaný rozhovor zaměřený na orientovanost uchazeče v pedagogicko-psychologických souvislostech edukační praxe. Uchazeči, který přijímací komisi odevzdá ověřenou kopii diplomu nebo doklad (vystavený studijním oddělením příslušné vysoké školy) potvrzující absolvování libovolného bakalářského programu se zaměřením na vzdělávání, bude od této části zkoušky upuštěno a uchazeč za ni získá plný počet bodů (10).
doporučená literatura k prvnímu okruhu zkoušky:
pedagogika
Kalhous, Z., Obst, O. Didaktika sekundární školy. Olomouc: UP, 2003.
Kasíková, H., Vališová, A. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, 2011.
Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013.
Strouhal, M. Teorie výchovy. Praha: Grada Publishing, 2013.
psychologie
Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha, Portál, 2001. (1. část)
Krejčová, L. Žáci potřebují přemýšlet. Co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál, 2013.
Říčan, P. Psychologie osobnosti (obor v pohybu). Praha: Grada Publishing, 2016.
Vágnerová, M. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005.
další požadavky ke zkoušce:
Uchazeči u přijímací zkoušky předloží k nahlédnutí:
· seznam prostudované odborné literatury z českého jazyka, lingvistiky a didaktiky jazyka,
· nepovinně: doklady o praxi a další materiály potvrzující motivaci ke studiu a zájem o obor.
-----
Podmínky přijímacího řízení ke studiu na FF UK: https://is.cuni.cz/studium/prijimacky/index.php?do=info_fakulta&fak=11210