Podmínky pro upuštění od přijímací zkoušky
sbalit
Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
Uchazeči o studium navazujícího magisterského studijního programu Dějiny křesťanského umění, může být povoleno upuštění od přijímací zkoušky při splnění základních podmínek pro přijetí a všech následujících podmínek:
1) Podání písemné žádosti o upuštění od přijímací zkoušky nejpozději do:
a) 28. února 2025 – týká se uchazečů, kteří své předchozí studium absolvovali do uvedeného data
b) 30. září 2025 – platí pro uchazeče, kteří budou poslední část státních závěrečných zkoušek skládat v červnových a zářijových termínech akademického roku 2024/2025
na studijní oddělení fakulty nebo prostřednictvím provozovatele poštovní přepravy (rozhodující je datum odeslání žádosti). Žádost musí být podána na samostatném listu papíru, v listinné formě, musí být zdůvodněná, řádně doložená a vlastnoručně podepsaná.
V případě 1) a. i 1) b. musí být zároveň podána přihláška ke studiu do 28. února 2025.
2) Uchazeč musí být absolventem studijního programu Dějiny křesťanského umění v bakalářském studijním programu na KTF UK nebo obdobného programu na jiné vysoké škole tak, že v žádné části státní závěrečné zkoušky nebyl hodnocen stupněm „dobře", tj. byl ve všech částech státní závěrečné zkoušky hodnocen stupněm „výborně“ nebo „velmi dobře“ a s výsledným prospěchem do 1,50 včetně (bez započítání neúspěšných pokusů).
Tyto výsledky musí uchazeč, pokud není absolventem KTF UK, doložit úředně ověřenou kopií VŠ diplomu vč. dodatku k diplomu.
3) Pokud je uchazeč absolventem KTF UK, nemusí k přihlášce přikládat: úředně ověřenou kopii VŠ diplomu. Splňuje-li uchazeč podmínky pro přijetí bez přijímací zkoušky, musí podávat žádost o přijetí bez přijímací zkoušky.
Doporučená literatura, model. otázky
sbalit
Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
BALEKA, J.: Výtvarné umění: výkladový slovník: (malířství, sochařství, grafika), Praha 1997
BECKWITH, J.: Early Medieval Art, New York 1992
BLAŽÍČEK, O. J. – KROPÁČEK, J.: Slovník pojmů z dějin umění, Praha 1991
Dějiny českého výtvarného umění I/1,2, II/1,2, III/1,2, IV/1,2 (kol. autorů), Praha: Academia, 1984 sq.
HALL, J.: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění, Praha: Academia 1984 (1989)
HEROUT, J.: Prahou deseti staletí. Přehled stavebních slohů, Praha: Orbis 1972
HONNEF, RUHRBERG, SCHNECKENBURGER, FRICKEOVÁ: Umění 20. století. Malířství. Skulptury a objekty. Nová média. Fotografie, Praha: Slovart 2005
HOŘEJŠÍ, J., KRČÁLOVÁ, J., NEUMANN, J. POCHE, E., VACKOVÁ, J.: Kunst der Renaissance in Böhmen, Praha 1979
CHADRABA, R. (ed.): Kapitoly z českého dějepisu umění 1,2, Praha 1986–1987
KROUPA, J.: Školy dějin umění – metodologie dějin umění, Brno 2000
LAHODA, V. (ed.): Dějiny českého výtvarného umění 1890–1938, Praha 1998
LAMAČ, M.: Osma a Skupina výtvarných umělců 1907–1917, Praha 1988
LYNTON, N.: Umění 19. a 20. století, Praha: Artia 1981
MARTINDALE, A.: Gothic ar,. New York 1994
MATĚJČEK, A.: Dějiny umění v obrysech, Praha: Melantrich 1951
DE MICHELI, M.: Umělecké avantgardy 20. století, Praha: SNKLU, 1964
POCHE, E. a kol.: Praha na úsvitu nových dějin, Praha 1988
ROLF, T. (ed.): Umění italské renesance, architektura, sochařství, malířství, kresba, Praha 1996
ROLF, T. (ed.): Baroko – architektura, sochařství, malířství, Praha 2007
STUDENÝ, J.: Křesťanské symboly, Olomouc: (s.n.), 1992
SYROVÝ, B.: Architektura. Naučný slovník, Praha: SNTL, 1961
WITTLICH, P.: Literatura k dějinám umění – vývojový přehled. Praha 1992
WITTLICH, P.: Umění a život. Doba secese, Praha 1987
Informace o uplatnění absolventů
sbalit
Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
Absolvent magisterského studia Dějiny křesťanského umění bude mít důkladné znalosti z dějin českého umění od počátku až po současnost se zvláštním zaměřením na umění sakrální, z dějin umění evropského s týmž zaměřením (do r. 1800) a světového v 19. a 21. století. Studium jej připravuje k samostatné vědecké a badatelské práci, k invenčnímu zpracovávání závažných problémů oboru a směřuje k jeho přípravě pro práci ve vědeckých institucích, institucích státní správy, ve státních a veřejných institucích kulturního zaměření, v publicistice, v oblasti péče o sakrální a jiné památky, pro pedagogické působení na středních a vysokých školách. Cílem je nejen dovést studenta k důkladnému poznání dějin umění v širokém kontextu, ale k samostatnému
a tvůrčímu přístupu k uměleckohistorickým problémům.
Do studijního programu jsou zařazeny předměty připravující k výkonu zaměstnání v oboru památkové péče, v muzeích, galeriích a v dalších kulturních institucích. Jsou připravováni pro práci v institucích a zařízeních církevních, zejména pokud jde o oblast ochrany, údržby a obnovy památek a sbírkových fondů, ať už jde o biskupství, kláštery, vikariáty ad.