Termín podání přihlášky: | 28.02.2025 |
---|
Fakulta: | Pedagogická fakulta |
---|---|
Studijní program: | Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy a základní umělecké školy (N0114A300100) |
Forma studia: | prezenční |
Druh studia: | navazující magisterské |
Jazyk výuky: | čeština |
Předpokládaný počet přijímaných: | 3 |
Standardní doba studia: | 2 roky |
Forma přihlášky: | Elektronická |
Poměr přijatých a přihlášených v minulém akad. roce
3 / 4Termín podání přihlášky: | 28.02.2025 |
---|
Poplatek za elektronickou formu přihlášky: | 910 Kč |
---|
Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy a základní umělecké školy - maior
Studijní program Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základní školy, střední školy a základní umělecké školy poskytuje ucelené magisterské vzdělání v kombinaci dvou oborů. Navazuje na bakalářský studijní program Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání. Je jediným studijním programem, v jehož centru pozornosti je vzdělávání učitelů výtvarné výchovy a rovnocenný rozvoj reflektované autorské umělecké tvorby v interdisciplinární teoretické reflexi, která propojuje vizuální výtvarné umění a jeho teorie s výtvarnou pedagogikou a oborovou didaktikou. Magisterský studijní program je zaměřen i na osobnostní rozvoj studentů v oblasti reflektované autorské tvorby, v oblasti vizuální komunikace, vizuální gramotnosti a v oblasti učitelství. Důraz je kladen na získání znalostí teorie a dějin umění, znalostí oborové didaktiky a rozvoj reflektivního přístupu k vlastní autorské umělecké tvorbě. Studium je koncipováno jako dynamický průnik tří zmíněných oblastí. Absolvent se v nich aktivně pohybuje, dokáže vzájemně propojovat osvojené znalosti a dovednosti, reflektuje je i v aplikacích a kontextech využití. Samostatně uvažuje v konceptech, využívá teoretické znalosti i osvojené umělecké dovednosti v didaktické transformaci obsahů výtvarné výchovy. Cílem studijního programu je dále rozvíjet vizuální gramotnost studentů a schopnost využívat výtvarné umění a jeho vyjadřovací prostředky ve vizuálně komunikující kultuře s ohledem na expertní znalosti uměleckého a kulturního vzdělávání, uplatnitelné v dalším rozvoji, kultivaci a demokratizaci společnosti.
Studijní program v plánu maior respektuje vyváženost oborové, didaktické a pedagogicko-psychologické složky přípravy dle standardů učitelské přípravy MŠMT. Pedagogicko-psychologická příprava zahrnuje předměty pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky, včetně pedagogicko-psychologické praxe. Součástí je zpracování diplomové práce.
Speciální pedagogika pro učitele 2. stupně základních škol a střední školy - minor
Studium navazuje na bakalářský studijní program Speciální pedagogika.
Program je zaměřen na speciální pedagogiku v jednotlivých obdobích života člověka se zdravotním postižením nebo sociálním znevýhodněním. Cílem studijního programu je připravit odborníky – speciální pedagogy s širokým společenskovědním rozhledem zaměřeným na pedagogicko – psychologické disciplíny, s důrazem na speciálně pedagogickou činnost v základních školách speciálních (§16 a §48 školského zákona) a na odbornou činnost ve školských poradenských zařízeních. Studijní program je odborně zaměřen na vzdělávání odborníků (speciálních pedagogů) připravených k aplikaci diagnostických a vzdělávacích metod a k výkonu aktivizačních činností zaměřených na osoby se znevýhodněním, s důrazem na prevenci sekundárních důsledků znevýhodnění. S ohledem na metodický pokyn MŠMT „Rámcové požadavky na studijní programy“ musí být uchazeč absolventem bakalářského studia Speciální pedagogiky, jehož absolvováním se získává odborná kvalifikace k výkonu regulovaných povolání pedagogických pracovníků.
Studijní program respektuje vyváženost oborové, pedagogické a pedagogicko-psychologické složky přípravy dle standardů přípravy speciálního pedagoga, jak je definuje MŠMT. Pedagogicko-psychologická příprava zahrnuje předměty pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky, včetně pedagogicko-psychologické praxe.
Studijní program je koncipován tak, aby student v průběhu studia při plnění studijních povinností prokázal schopnost používat získané odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce.
Přijímací zkouška má 3 části:
1) Zkouška z 1. studijního programu, plán maior, max. 30 b.
2) Zkouška z 2. studijního programu, plán minor, max. 30 b.
3) Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy (maior), max. 30 b.
Celkem max. 90 b.
1) Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy a základní umělecké školy
Přijímací zkouška má tři části:
1. Autorský projekt (max. 18 b.)
2. Portfolio výtvarných prací (max. 6 b.)
3. Pohovor nad seznamem prostudované literatury a zhlédnutých výstav (max. 6 b.)
Maximální počet dosažených bodů celkem: 30
Pokud uchazeč/ka v jedné z částí zkoušky získá 0 bodů, hodnotí se celá ústní zkouška jako neúspěšná = 0 bodů.
K ústnímu pohovoru uchazeč/ka připraví a přinese dokumentaci ke všem třem částem přijímací zkoušky.
Téma 2025-2026: Doma
1. Autorský projekt
Uchazeč/ka prezentuje a obhájí svůj autorský projekt výtvarných prací (rozsah závisí na zvoleném konceptu, který se váže k zadanému tématu). Téma reflektuje s oporou alespoň dvou odborných textů a dvou uměleckých východisek. Své postoje k vybraným kontextům uchazeč/ka zdůvodní. Dále představí připravený pedagogický návrh výtvarné činnosti vztahující se k zadanému tématu.
2. Portfolio výtvarných prací
Uchazeč/ka představí portfolio své dosavadní výtvarné tvorby, které přinese k ústní zkoušce vytištěné (ve formátu max. A3, rozsah do 20 stran, vzor portfolia na webových stránkách KVV).
3. Pohovor nad seznamem prostudované literatury a zhlédnutých výstav
Uchazeč/ka předloží a prezentuje komisi vytištěný seznam prostudované literatury, zhlédnutých výstav a edukačních materiálů, vztahujících se k zadanému tématu a portfoliu výtvarných prací.
Kritéria hodnocení:
-srozumitelná argumentace vlastních postojů s oporou o prostudované teoretické prameny
-autorská reflexe tématu
-reflexe tvůrčího postupu
-vizuální podoba artefaktů
-kvalita návrhu pedagogické transformace zadaného tématu
-vnitřní souvislosti
-schopnost souvislého kultivovaného projevu
2) Speciální pedagogika pro učitele 2. stupně základních škol a střední školy
Písemný test ze speciální pedagogiky v rozsahu vědomostí bakalářského studijního programu Speciální pedagogika na PedF UK (viz http://pages.pedf.cuni.cz/ksppg/szz-bakalarske). Maximální počet bodů z testu 30. Délka testu 15 - 20 minut, přesný časový limit bude oznámen před zahájením konání testu.
3) Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy
Maximální počet bodů 30 b. Test trvá 30 minut.
Didaktický test prověřuje znalosti z povinných předmětů pedagogicko-psychologické přípravy (pedagogika, psychologie, speciální pedagogika, základy didaktiky) zařazených do tzv. společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku na úrovni výstupních požadavků pro bakalářské studium se zaměřením na vzdělávání. Kromě základních znalostí (terminologie, poznatky) jde i o schopnost aplikovat teoretické znalosti do řešení modelových situací v pedagogické praxi.
Test je tvořen 20 znalostními otázkami (20 bodů) a 5 otázkami (10 bodů) k řešení modelových situací.
Studijní plán společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku v aktuálním akademickém roce je dostupný na http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/).
Podmínkou přijetí ke studiu v magisterském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou. Podmínkou přijetí ke studiu v magisterském studijním programu, který navazuje na bakalářský studijní program, je rovněž řádné ukončení studia v kterémkoliv typu studijního programu.
Způsob ověření: | přijímací zkouška | ||
---|---|---|---|
Datum ověření (přijímací zkoušky) od: | 02.06.2025 | Do: | 20.06.2025 |
Náhradní termín (přijímací zkoušky): | 25.06.2025 | Do: | 26.06.2025 |
Základní podmínkou přijetí ke studiu je ukončené bakalářské studium stejného nebo příbuzného studijního programu.
Ve shodě s koncepcí dvoustupňové učitelské přípravy dle Rámcových požadavků na studijní programy, jejichž absolvováním se získává odborná kvalifikace k výkonu regulovaných povolání pedagogických pracovníků (MŠMT), bude na základě dodaných dokumentů posuzováno splnění minimálních požadavků na bakalářské programy se zaměřením na vzdělávání v oborové složce a oborově didaktické složce učitelské přípravy. Toto posouzení se ve stejném rozsahu týká jak absolventů bakalářských studijních programů se zaměřením na vzdělávání, tak absolventů ostatních bakalářských studijních programů. Požadavek na oborovou složku a oborově didaktickou složku učitelské přípravy v předchozím bakalářském studiu je stanoven v součtu na 62 kreditů za každý studijní program, do kterého se uchazeč hlásí ve sdruženém studiu. Počet požadovaných kreditů platí i pro studium s tzv. plným plánem (tzv. jednooborové studium).
Všichni uchazeči, kteří splňují podmínku stejného nebo příbuzného studijního oboru/programu, včetně uchazečů z oborů/programů se zaměřením na vzdělávání vykonají přijímací zkoušku z pedagogicko-psychologické přípravy (tj. pedagogika, psychologie, speciální pedagogika, didaktika) k prověření příslušných kompetencí pro přijetí do navazujícího magisterského studia v učitelských studijních programech.
Uchazeč doloží výpis předmětů absolvovaných v předchozím bakalářském studiu, včetně jejich výsledků, spolu s dokladem o dosaženém vzdělání, popřípadě potvrzením o studiu, pokud ještě nebylo studium zakončeno, do 28. 02. 2025.
Příbuznost absolvovaného studia posuzují na základě podkladů dodaných s přihláškou (do 28. 02. 2025) po přijetí přihlášky garanti příslušných navazujících magisterských programů prostřednictvím studijního oddělení fakulty, nejpozději k 30. 04. 2025, uchazeči budou vyrozuměni do 31. 05. 2025.
Při nesplnění podmínky příbuznosti programu nemůže být uchazeč ke studiu přijat, a proto nebude dále pozván k přijímací zkoušce.
Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy a základní umělecké školy
AUMONT, J.: Obraz. Praha: AMU, 2005.
BERGER, J.: O pohledu. Praha: Agite/Fra, 2009.
FULKOVÁ, M.: Diskurz umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2009.
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: Pedagogická fakulta, 2012.
FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L., KITZBERGEROVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 2. Praha: PedF UK a UPM 2013.
CHALUPECKÝ, J.: Nové umění v Čechách. Praha: H+H, 1994.
KULKA, T.: Umění a falzum. Praha: Academia, 2004.
Kol. autorů: Umění 20. století - Malířství, skulptury a objekty, nová média, fotografie. Praha: Slovart 2004.
MIRZOEFF, N. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia, 2012.
PETŘÍČEK, M.: Myšlení obrazem. Praha: Hermann a synové, 2009.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. http://www.msmt.cz/file/41216/
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-gymnazia
Příklad otázek přijímací komise:
„Jak jste pojal/a zadané téma umělecky, teoreticky a pedagogicky?“
„Jak byste vysvětlil/a pojem vizuální gramotnost?“
„Která výstava Vás v nedávné době nejvíce zaujala, vysvětlete v čem?“
„Jak rozumíte pojmu edukační program v kulturní instituci?“
Speciální pedagogika pro učitele 2. stupně základních škol a střední školy
BARTOŇOVÁ, Miroslava – VÍTKOVÁ, Marie. Edukace a intervence žáků s těžkým a souběžným postižením více vadami se zřetelem na didaktické aspekty: teorie, výzkum, praxe. 1. vydání. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2022. ISBN 978-80-7603-347-4.
BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení. Brno: Paido. 2018. ISBN 978-80-7315-266-6
BAZALOVÁ, Barbora. Autismus v edukační praxi. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1195-2.
BENEŠ, Pavel a VRUBEL, Martin. Oftalmologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido, 2017. ISBN 978-80-7315-264-2.
ČERNÁ, Marie a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vydání druhé. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
FISCHER, Slavomil a ŠKODA, Jiří. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
HÁDKOVÁ, Kateřina. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7290-619-2.
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9
KOČOVÁ, Helena a kol. Spinální svalová atrofie v souvislostech. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-247-5705-6.
KVĚTOŇOVÁ Lea, ŠUMNÍKOVÁ,Pavlína. Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se zrakovým postižením Praha, UK 2022, ISBN 978-80-7603-337-8
LECHTA,Viktor. ed. Inkluzivní pedagogika, Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
MUŽÁKOVÁ, Monika. Odsunuti stranou: koexistence solidarity a nesvobody v životě člověka s mentálním postižením v totalitním Československu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. ISBN 978-80- 7603-170-8.
NĚMEC, Zbyněk. "Zvedněte ruce, kdo půjde do míst, kde necítí uznání": o segregaci romských žáků ve vzdělávání. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. 196 stran. ISBN 978-80-7603-219-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014. 815 s. ISBN 978-80-262-0696-5.
VALENTA.Milan. Přehled speciální pedagogiky. Portál 2014.ISBN 978-80-262-0602-6
VALENTA, Milan et al. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 5., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2013. 495 s. ISBN 978-80-7320-187-6.
VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedie. Distanční studijní text. Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2019. ISBN 978-80-7510-340-6.
VOLEMANOVÁ, Marja. Přetrvávající primární reflexy : opomíjený faktor problémů učení a chování 2. rozšířené vydání, INVTS s.r.o., 2019. ISBN : 978-80-907369-0-0
VYSKOTOVÁ, Jana a Kateřina MACHÁČKOVÁ. Jemná motorika. Vývoj, motorická kontrola, hodnocení a testování. Praha: Grada Publishing, a.s., 2013. ISBN 978-80-247-4698-2.
ZILCHER, Ladislav, SVOBODA. Zdeněk. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0789-6.
Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění platném k 1. lednu kalendářního roku přijímací zkoušky.
Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění platném k 1. lednu kalendářního roku přijímací zkoušky.
Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních, ve znění platném k 1. lednu kalendářního roku přijímací zkoušky.
Zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon, ve znění platném k 1. lednu kalendářního roku přijímací zkoušky.
Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění platném k 1. lednu kalendářního roku přijímací zkoušky.
Pedagogicko-psychologická příprava
Studijní literatura k testu z pedagogicko-psychologické přípravy je totožná se studijní literaturou předmětů, které tvoří pedagogicko-psychologickou přípravu v bakalářských studijních programech se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku.
Úvod do pedagogiky
Bendl, S. (2014). Nárys sociální pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Průcha, J. (2015). Přehled pedagogiky. Praha: Portál.
Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
Základy psychologie
Helus, Z. (2006). Sociální psychologie pro učitele. Praha: Grada.
Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada.
Plháková, A. (2005). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia.
Základy didaktiky
Hattie, J. (2022). Prokazatelné učení. Metodická příručka pro učitele: maximalizace vlivu na proces učení. Praha: Edukační laboratoř.
Petty, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.
Vališová, A., & Kovaříková, M. (2021). Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Praha: Grada.
Základy speciální pedagogiky
Slowík, J. (2016). Speciální pedagogika. Praha: Grada.
Valenta, M. et al. (2014). Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Praha: Portál.
Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy a základní umělecké školy
Absolvent/ka nalezne uplatnění především jako učitel výtvarné výchovy ve veřejných i soukromých základních i středních školách. Může se podílet na vzniku vzdělávacích programů v galeriích a muzeích, knihovnách, obcích i v dalších kulturních institucích.
Absolvent/ka plného studijního programu nalezne uplatnění také jako lektor/ka, tvůrce a kurátor/ka vzdělávacích programů v galeriích a muzeích i v dalších kulturních institucích, jako kurátor/ka kulturních a společenských projektů, festivalů s edukačním pozadím. Jako pracovník/pracovnice v oblasti propagace a public relations může významně ovlivňovat místní kulturu a vzdělanost. Může být projektovým manažerem/manažerkou kulturních událostí na domácí i zahraniční scéně. Uplatní se v kulturně prospěšné činnosti pro rozvoj a iniciaci živé vizuální kultury a vizuálního umění.
Nejlepší absolventi magisterského studijního programu s praxí v oboru se hlásí k doktorskému studiu ve studijním programu Didaktika výtvarné výchovy, kde mají možnost rozvinout vlastní výzkumné záměry v oboru, v souladu s teoretickým směřováním katedry.
Speciální pedagogika pro učitele 2. stupně základních škol a střední školy
Absolvent navazujícího magisterského programu zvládá v oblasti specializované odbornosti základní teorii i praxi, běžné i alternativní způsoby výchovy a vzdělávání jedinců se zdravotním i sociálním znevýhodněním. Má poznatky ze speciálně pedagogické diagnostiky a komplexní rehabilitace. S diagnostickou činností souvisí připravenost absolventa na včasnou intervenci, použití konkrétních metod a technik, které pomohou postiženému jedinci odstraňovat či zmírňovat jeho specifické problémy. Absolventi uplatní svou kvalifikaci v základních školách speciálních (§16 a §48 školského zákona), ve školních poradenských pracovištích a školských poradenských zařízeních, v zařízeních pro osoby se zdravotním postižením, v domovech pro seniory, v zařízeních institucionální péče o děti, v nevládních organizacích, v nadacích a na úřadech práce apod. Současně může absolvent v případě zájmu pokračovat v dalším vzdělávání v rámci doktorského studia.