Volba jazyka
  • čeština
  • english
Uživatel
  • Anonym

    Detail programu/oboru

    Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy a základní umělecké školy se sdruženým studiem Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy (0114TA300100 / 0114TA300090) - dvouoborové studium

    Fakulta: Pedagogická fakulta
    Studijní program: Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy a základní umělecké školy (N0114A300100)
    Forma studia: prezenční
    Druh studia: navazující magisterské
    Jazyk výuky: čeština
    Předpokládaný počet přijímaných: 3
    Standardní doba studia: 2 roky
    Forma přihlášky: Elektronická

    Poměr přijatých a přihlášených v minulém akad. roce

    3 / 4

    • Na tento program/obor nyní nelze podat elektronickou přihlášku.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Termín podání přihlášky: 28.02.2025
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Poplatek za elektronickou formu přihlášky: 910 Kč
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy a základní umělecké školy - maior

      Studijní program Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základní školy, střední školy a základní umělecké školy poskytuje ucelené magisterské vzdělání v kombinaci dvou oborů. Navazuje na bakalářský studijní program Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání. Je jediným studijním programem, v jehož centru pozornosti je vzdělávání učitelů výtvarné výchovy a rovnocenný rozvoj reflektované autorské umělecké tvorby v interdisciplinární teoretické reflexi, která propojuje vizuální výtvarné umění a jeho teorie s výtvarnou pedagogikou a oborovou didaktikou. Magisterský studijní program je zaměřen i na osobnostní rozvoj studentů v oblasti reflektované autorské tvorby, v oblasti vizuální komunikace, vizuální gramotnosti a v oblasti učitelství. Důraz je kladen na získání znalostí teorie a dějin umění, znalostí oborové didaktiky a rozvoj reflektivního přístupu k vlastní autorské umělecké tvorbě. Studium je koncipováno jako dynamický průnik tří zmíněných oblastí. Absolvent se v nich aktivně pohybuje, dokáže vzájemně propojovat osvojené znalosti a dovednosti, reflektuje je i v aplikacích a kontextech využití. Samostatně uvažuje v konceptech, využívá teoretické znalosti i osvojené umělecké dovednosti v didaktické transformaci obsahů výtvarné výchovy. Cílem studijního programu je dále rozvíjet vizuální gramotnost studentů a schopnost využívat výtvarné umění a jeho vyjadřovací prostředky ve vizuálně komunikující kultuře s ohledem na expertní znalosti uměleckého a kulturního vzdělávání, uplatnitelné v dalším rozvoji, kultivaci a demokratizaci společnosti.

      Studijní program v plánu maior respektuje vyváženost oborové, didaktické a pedagogicko-psychologické složky přípravy dle standardů učitelské přípravy MŠMT. Pedagogicko-psychologická příprava zahrnuje předměty pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky, včetně pedagogicko-psychologické praxe. Součástí  je zpracování diplomové práce.

       

      Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy  - maior

      Studijní program navazuje na bakalářský studijní program Dějepis se zaměřením na vzdělávání.  

      Studijní program Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy je navazujícím magisterským programem, určeným především pro budoucí učitele dějepisu na všech typech škol.
      Odborné znalosti získané v bakalářském stupni studia jsou doplňovány specializovanými předměty (Dějiny historiografie, Historiografie a historická metodologie, Vizuální a mediální kultura, specializační historické semináře, volitelné předměty), které rozvíjejí teoretickou a metodologickou připravenost studentů. Důraz je kladen na rozvoj historického myšlení a historických kompetencí, stejně jako na osvojení základních vývojových linií českých dějin ve světovém kontextu.

      Odborné historické zázemí je přitom provázáno s prohlubováním znalostí a dovedností v oborové didaktice, která získává v profilaci studijního programu klíčové postavení. Cílem studijního programu je schopnost propojovat všechny poznatky sloužící k porozumění problémům vzdálené i nedávné minulosti a jejich explikaci pro potřeby pedagogické praxe, probíhající především ve škole, ale i mimo školu.

      Studijní program v plánu maior respektuje vyváženost oborové, didaktické a pedagogicko-psychologické složky přípravy dle standardů učitelské přípravy MŠMT. Pedagogicko-psychologická příprava zahrnuje předměty pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky, včetně pedagogicko-psychologické praxe. Součástí  je zpracování diplomové práce.

      Studijní program je koncipován tak, aby student v průběhu studia při plnění studijních povinností prokázal schopnost používat získané odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Přijímací zkouška má 3 části:

      1)   Zkouška z 1. studijního programu, plán maior, max. 30 b.

      2)   Zkouška z 2. studijního programu, plán minor, max. 30 b.

      3)   Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy (maior), max. 30 b.

      Celkem max. 90 b.

      1) Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy a základní umělecké školy

      Přijímací zkouška má tři části:
      1. Autorský projekt (max. 18 b.)
      2. Portfolio výtvarných prací (max. 6 b.)
      3. Pohovor nad seznamem prostudované literatury a zhlédnutých výstav (max. 6 b.)

      Maximální počet dosažených bodů celkem: 30
      Pokud uchazeč/ka v jedné z částí zkoušky získá 0 bodů, hodnotí se celá ústní zkouška jako neúspěšná = 0 bodů.

      K ústnímu pohovoru uchazeč/ka připraví a přinese dokumentaci ke všem třem částem přijímací zkoušky.

      Téma 2025-2026: Doma

       

      1. Autorský projekt

      Uchazeč/ka prezentuje a obhájí svůj autorský projekt výtvarných prací (rozsah závisí na zvoleném konceptu, který se váže k zadanému tématu). Téma reflektuje s oporou alespoň dvou odborných textů a dvou uměleckých východisek. Své postoje k vybraným kontextům uchazeč/ka zdůvodní. Dále představí připravený pedagogický návrh výtvarné činnosti vztahující se k zadanému tématu. 

       

      2. Portfolio výtvarných prací

       Uchazeč/ka představí portfolio své dosavadní výtvarné tvorby, které přinese k ústní zkoušce vytištěné (ve formátu max. A3, rozsah do 20 stran, vzor portfolia na webových stránkách KVV).

       

      3. Pohovor nad seznamem prostudované literatury a zhlédnutých výstav

      Uchazeč/ka předloží a prezentuje komisi vytištěný seznam prostudované literatury, zhlédnutých výstav a edukačních materiálů, vztahujících se k zadanému tématu a portfoliu výtvarných prací.

      Kritéria hodnocení:
      -srozumitelná argumentace vlastních postojů s oporou o prostudované teoretické prameny
      -autorská reflexe tématu
      -reflexe tvůrčího postupu
      -vizuální podoba artefaktů

      -kvalita návrhu pedagogické transformace zadaného tématu
      -vnitřní souvislosti
      -schopnost souvislého kultivovaného projevu

      2) Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      Přijímací zkouška je písemná. V testu se ověřují schopnosti chronologického, logického a historického myšlení a dobrá orientace v českých a světových dějinách, v rozsahu povinných předmětů, vyučovaných v bakalářském studijním programu Dějepis se zaměřením na vzdělávání. Zároveň se předpokládá rozhled po kulturně-společenském dění. Délka testu je 60 min.

      3) Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy

      Maximální počet bodů 30 b. Test trvá 30 minut.

      Didaktický test prověřuje znalosti z povinných předmětů pedagogicko-psychologické přípravy (pedagogika, psychologie, speciální pedagogika, základy didaktiky) zařazených do tzv. společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku na úrovni výstupních požadavků pro bakalářské studium se zaměřením na vzdělávání. Kromě základních znalostí (terminologie, poznatky) jde i o schopnost aplikovat teoretické znalosti do řešení modelových situací v pedagogické praxi.

      Test je tvořen 20 znalostními otázkami (20 bodů) a 5 otázkami (10 bodů) k řešení modelových situací.

      Studijní plán společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku v aktuálním akademickém roce je dostupný na http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/).

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Podmínkou přijetí ke studiu v magisterském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou. Podmínkou přijetí ke studiu v magisterském studijním programu, který navazuje na bakalářský studijní program, je rovněž řádné ukončení studia v kterémkoliv typu studijního programu.



      Způsob ověření: přijímací zkouška
      Datum ověření (přijímací zkoušky) od: 02.06.2025 Do: 20.06.2025
      Náhradní termín (přijímací zkoušky): 25.06.2025 Do: 26.06.2025
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Základní podmínkou přijetí ke studiu je ukončené bakalářské studium stejného nebo příbuzného studijního programu.

      Ve shodě s koncepcí dvoustupňové učitelské přípravy dle Rámcových požadavků na studijní programy, jejichž absolvováním se získává odborná kvalifikace k výkonu regulovaných povolání pedagogických pracovníků (MŠMT), bude na základě dodaných dokumentů posuzováno splnění minimálních požadavků na bakalářské programy se zaměřením na vzdělávání v oborové složce a oborově didaktické složce učitelské přípravy. Toto posouzení se ve stejném rozsahu týká jak absolventů bakalářských studijních programů se zaměřením na vzdělávání, tak absolventů ostatních bakalářských studijních programů. Požadavek na oborovou složku a oborově didaktickou složku učitelské přípravy v předchozím bakalářském studiu je stanoven v součtu na 62 kreditů za každý studijní program, do kterého se uchazeč hlásí ve sdruženém studiu. Počet požadovaných kreditů platí i pro studium s tzv. plným plánem (tzv. jednooborové studium).

       

      Všichni uchazeči, kteří splňují podmínku stejného nebo příbuzného studijního oboru/programu, včetně uchazečů z oborů/programů se zaměřením na vzdělávání vykonají přijímací zkoušku z pedagogicko-psychologické přípravy (tj. pedagogika, psychologie, speciální pedagogika, didaktika) k prověření příslušných kompetencí pro přijetí do navazujícího magisterského studia v učitelských studijních programech. 

      Uchazeč doloží výpis předmětů absolvovaných v předchozím bakalářském studiu, včetně jejich výsledků, spolu s dokladem o dosaženém vzdělání, popřípadě potvrzením o studiu, pokud ještě nebylo studium zakončeno, do 28. 02. 2025.

      Příbuznost absolvovaného studia posuzují na základě podkladů dodaných s přihláškou (do 28. 02. 2025) po přijetí přihlášky garanti příslušných navazujících magisterských programů prostřednictvím studijního oddělení fakulty, nejpozději k 30. 04. 2025, uchazeči budou vyrozuměni do 31. 05. 2025.

      Při nesplnění podmínky příbuznosti programu nemůže být uchazeč ke studiu přijat, a proto nebude dále pozván k přijímací zkoušce.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy a základní umělecké školy

      AUMONT, J.: Obraz. Praha: AMU, 2005.

      BERGER, J.: O pohledu. Praha: Agite/Fra, 2009.

      FULKOVÁ, M.: Diskurz umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2009.

      FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: Pedagogická fakulta, 2012.

      FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L., KITZBERGEROVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 2. Praha: PedF UK a UPM 2013.

      CHALUPECKÝ, J.: Nové umění v Čechách. Praha: H+H, 1994.

      KULKA, T.: Umění a falzum. Praha: Academia, 2004.

      Kol. autorů: Umění 20. století - Malířství, skulptury a objekty, nová média, fotografie. Praha: Slovart 2004.

      MIRZOEFF, N. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia, 2012.

      PETŘÍČEK, M.: Myšlení obrazem. Praha: Hermann a synové, 2009.

      Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. http://www.msmt.cz/file/41216/

      Rámcový vzdělávací program pro gymnázia http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-gymnazia

      Příklad otázek přijímací komise:

      „Jak jste pojal/a zadané téma umělecky, teoreticky a pedagogicky?“

       „Jak byste vysvětlil/a pojem vizuální gramotnost?“

      „Která výstava Vás v nedávné době nejvíce zaujala, vysvětlete v čem?“

      „Jak rozumíte pojmu edukační program v kulturní instituci?“

      Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      Burke, Peter. Italská renesance. Kultura a společnost v Itálii. Praha 1996.

      Bůžek, Václav – Smíšek, Rostislav (eds.). Habsburkové 1526–1740. Země Koruny české ve středoevropské monarchii. Praha 2017.

      Cerman, Ivo (ed.). Habsburkové 1740–1918. Vznikání občanské společnosti. Praha 2016.

      Cardini, Franco. Evropa a islám. Praha 2004.

      Franzen, August. Malé dějiny církve. Kostelní Vydří 2006.

      Jakubec, Ivan – Jindra, Zdeněk (eds.). Dějiny hospodářství českých zemí. Od počátku industrializace do konce habsburské monarchie. Praha 2006.

      Judt, Tony. Poválečná Evropa: Její historie od roku 1945. Praha 2017.

      Nálevka, Vladimír. Studená válka. Praha 2003.

      Rapp, Francis. Svatá říše římská národa německého. Od Oty Velikého po Karla V. Praha-Litomyšl 2007.

      Roberts J. M. Přehledné dějiny světa. Praha-Plzeň 2002.

      Rychlík, Jan – Penčev, Vladimir. Od minulosti k dnešku. Dějiny českých zemí. Praha 2018.

      Sommer, Petr – Žemlička, Josef – Třeštík, Dušan (eds.). Přemyslovci. Budování českého státu, Praha 2009.

      Šarochová, Gabriela et alii (eds.). České země v evropských dějinách, 1-4, Praha 2006.

       

       

      Pedagogicko-psychologická příprava

      Studijní literatura k testu z pedagogicko-psychologické přípravy je totožná se studijní literaturou předmětů, které tvoří pedagogicko-psychologickou přípravu v bakalářských studijních programech se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku.

       

      Úvod do pedagogiky

      Bendl, S. (2014). Nárys sociální pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

      Průcha, J. (2015). Přehled pedagogiky. Praha: Portál.

      Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník. Praha: Portál.


      Základy psychologie

      Helus, Z. (2006). Sociální psychologie pro učitele. Praha: Grada.

      Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada.

      Plháková, A. (2005). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia.

       

      Základy didaktiky

      Hattie, J. (2022). Prokazatelné učení. Metodická příručka pro učitele: maximalizace vlivu na proces učení. Praha: Edukační laboratoř.

      Petty, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.

      Vališová, A., & Kovaříková, M. (2021). Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Praha: Grada.

       

      Základy speciální pedagogiky

      Slowík, J. (2016). Speciální pedagogika. Praha: Grada.

      Valenta, M. et al. (2014). Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Praha: Portál.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy a základní umělecké školy

      Absolvent/ka nalezne uplatnění především jako učitel výtvarné výchovy ve veřejných i soukromých základních i středních školách. Může se podílet na vzniku vzdělávacích programů v galeriích a muzeích, knihovnách, obcích i v dalších kulturních institucích.
      Absolvent/ka plného studijního programu nalezne uplatnění také jako lektor/ka, tvůrce a kurátor/ka vzdělávacích programů v galeriích a muzeích i v dalších kulturních institucích, jako kurátor/ka kulturních a společenských projektů, festivalů s edukačním pozadím. Jako pracovník/pracovnice v oblasti propagace a public relations může významně ovlivňovat místní kulturu a vzdělanost. Může být projektovým manažerem/manažerkou kulturních událostí na domácí i zahraniční scéně. Uplatní se v kulturně prospěšné činnosti pro rozvoj a iniciaci živé vizuální kultury a vizuálního umění.
      Nejlepší absolventi magisterského studijního programu s praxí v oboru se hlásí k doktorskému studiu ve studijním programu Didaktika výtvarné výchovy, kde mají možnost rozvinout vlastní výzkumné záměry v oboru, v souladu s teoretickým směřováním katedry.

       

      Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy

      Absolvent studijního programu Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy je především určen pro působení jako učitel dějepisu 2. stupni základních škol a na všech typech středních škol. Uplatnit se může též v dalších státních, samosprávných a soukromých institucích, které se věnují vzdělávání, výchově, případně i správní a vědecké činnosti. V nich se může zabývat zejména popularizačními a výchovnými aktivitami (např. jako kurátor, lektor či metodik v paměťových institucích). Současně může absolvent v případě zájmu pokračovat v dalším vzdělávání v rámci doktorského studia.