Termín podání přihlášky: | 28.02.2025 |
---|
Fakulta: | Pedagogická fakulta |
---|---|
Studijní program: | Učitelství pedagogiky pro střední školy (N0114A300097) |
Forma studia: | prezenční |
Druh studia: | navazující magisterské |
Jazyk výuky: | čeština |
Předpokládaný počet přijímaných: | 3 |
Standardní doba studia: | 2 roky |
Forma přihlášky: | Elektronická |
Termín podání přihlášky: | 28.02.2025 |
---|
Poplatek za elektronickou formu přihlášky: | 910 Kč |
---|
Učitelství pedagogiky pro střední školy - maior
Studijní program navazuje na bakalářský studijní program Pedagogika se zaměřením na vzdělávání
Studium je primárně zaměřeno na utváření oborových, pedagogicko-psychologických, komunikačních a dalších osobnostně kultivačních kompetencí pro vykonávání profese učitele pedagogiky na středních odborných školách a pro další edukační nebo koordinační aktivity v oblasti vzdělávání. Vedle prohlubování odborného vědního základu pedagogických disciplín (navazujícího na obsah bakalářského stupně) je kladen důraz na didaktiku pedagogiky a na aplikaci odborných didaktických kompetencí v pedagogické praxi. Zvláštní pozornost je věnována metodologii pedagogického výzkumu, neboť jedním z cílů oboru je připravit učitele pedagogiky, jenž bude mj. způsobilý navrhovat, realizovat i vyhodnocovat empirické výzkumy v oblasti vzdělávání a školství.
Studijní program v plánu maior respektuje vyváženost oborové, didaktické a pedagogicko-psychologické složky přípravy dle standardů učitelské přípravy MŠMT. Pedagogicko-psychologická příprava zahrnuje předměty pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky, včetně pedagogicko-psychologické praxe. Součástí je zpracování diplomové práce.
Studijní program v plném plánu zahrnuje též disciplíny zaměřené na sociální pedagogiku a sociální práci vč. odborné praxe a didaktiky těchto oborů.
Učitelství informačních a komunikačních technologií pro 2. stupeň základní školy a střední školy - minor
Cílem studijního programu je poskytnout jeho absolventům ucelené magisterské vzdělání, které je připraví pro profesi učitele ICT a informaticky zaměřených předmětů na ZŠ a ve všeobecném vzdělávání gymnázií a odborných středních škol. Studijní program je koncipován s vyváženým poměrem teoretické a aplikační složky studia tak, aby zabezpečil odbornou a pedagogickou, resp. didaktickou přípravu pro učitelskou profesi v oblasti informačních a komunikačních technologií. Program bezprostředně navazuje na bakalářský studijní program Informační technologie se zaměřením na vzdělávání. Oborové poznatky v něm získané jsou dále systemizovány a prostřednictvím na sebe navazujících odborných kurzů propojeny s poznatky z oborů informatika a ICT. Jádro přípravy v navazujícím magisterském studiu spočívá v didakticko-informatické přípravě (v předmětech Didaktika informatiky, Didaktika algoritmizace a programování, Prostředí pro tvorbu výukových aplikací aj.), která koncepčně vychází ze současných didaktických teorií a vlastních i výsledků výzkumů a je dobrým předpokladem pro reflexi a hodnocení kvality výuky a celoživotní učení absolventů.
Studijní program je koncipován tak, aby student v průběhu studia při plnění studijních povinností prokázal schopnost používat získané odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce.
Přijímací zkouška má 3 části:
1) Zkouška z 1. studijního programu, plán maior, max. 30 b.
2) Zkouška z 2. studijního programu, plán minor, max. 30 b.
3) Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy (maior), max. 30 b.
Celkem max. 90 b.
1) Učitelství pedagogiky pro střední školy
Přijímací řízení spočívá v komisionálním posouzení dokladů o předchozím vzdělání (probíhá bez přítomnosti uchazeče pouze na základě zaslaných podkladů).
Celkový počet přidělovaných bodů: 30
1. Absolvovaný (studovaný) bakalářský studijní program: max. 20 bodů
2. Prospěch v rámci absolvovaného (studovaného) bakalářského studijního programu: max. 10 bodů
Ad 1: Absolvovaný (studovaný) bakalářský studijní program – posuzuje se míra příbuznosti absolvovaného bakalářského studijního programu:
Identický program/obor (tzn. Pedagogika, Pedagogika se zaměřením na vzdělávání) – 20 bodů.
Úzce příbuzný program/obor: (např. Speciální pedagogika, Sociální pedagogika, Andragogika, Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku, Vychovatelství, Učitelství pro mateřské školy) – 10 bodů.
Příbuznost absolvovaného bakalářského studijního programu/oboru posuzuje garant studijního programu na základě doložených podkladů.
Ad 2: Prospěch v rámci bakalářského studia – posuzuje se aritmetický průměr všech klasifikovaných studijních povinností (zkoušek a klasifikovaných zápočtů) za 1. – 5. semestr absolvovaného (studovaného) bakalářského studia:
Do 1,2 – 10 bodů
Do 1,5 – 6 bodů
Do 2,0 – 2 body
Více než 2,0 – 1 bod
Uchazeč předloží doklady o absolvovaném (studovaném) bakalářském studijním programu (diplom a dodatek k diplomu, příp. potvrzení vydané vysokou školou) k přihlášce ke studiu. Průměrný prospěch ze všech povinných a povinně volitelných předmětů 1. – 5. semestru bakalářského studijního programu je nutno prokázat potvrzením vydaným vysokou školou, na které uchazeč příslušný program studoval nebo studuje.
2) Učitelství informačních a komunikačních technologií pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Přijímací zkouška má praktickou formu. Obsahově navazuje na bakalářský studijní program Informační technologie se zaměřením na vzdělávání, resp. Obdobně koncipovaná bakalářská studia. Svým pojetím je zkouška orientována na profilující oblasti bakalářského studia, mezi něž spadá algoritmizace a programování, funkce a řešení výpočetních systémů, operační systémy a jejich administrace, zpracování dat a informací prostředky informačních a komunikačních technologií, počítačové sítě, jejich vytváření a správa, vytváření databázových a informačních systémů, tvorba webových aplikací. Přijímací zkouška ověřuje znalosti a dovednosti uchazečů z oblasti architektury výpočetních systémů, programového vybavení počítačů, datových a přenosových sítí, služeb a stavebních prvků počítačových sítí, databázových a informačních systémů, zpracování a prezentaci textových, číselných a grafických dat, vývoje základních programových konstrukcí, zpracování a tvorby multimediálních aplikací.
Maximální počet je 30 bodů. Délka trvání testu je 75 min.
3) Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy
Maximální počet bodů 30 b. Test trvá 30 minut.
Didaktický test prověřuje znalosti z povinných předmětů pedagogicko-psychologické přípravy (pedagogika, psychologie, speciální pedagogika, základy didaktiky) zařazených do tzv. společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku na úrovni výstupních požadavků pro bakalářské studium se zaměřením na vzdělávání. Kromě základních znalostí (terminologie, poznatky) jde i o schopnost aplikovat teoretické znalosti do řešení modelových situací v pedagogické praxi.
Test je tvořen 20 znalostními otázkami (20 bodů) a 5 otázkami (10 bodů) k řešení modelových situací.
Studijní plán společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku v aktuálním akademickém roce je dostupný na http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/).
Podmínkou přijetí ke studiu v magisterském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou. Podmínkou přijetí ke studiu v magisterském studijním programu, který navazuje na bakalářský studijní program, je rovněž řádné ukončení studia v kterémkoliv typu studijního programu.
Způsob ověření: | přijímací zkouška | ||
---|---|---|---|
Datum ověření (přijímací zkoušky) od: | 02.06.2025 | Do: | 20.06.2025 |
Náhradní termín (přijímací zkoušky): | 25.06.2025 | Do: | 26.06.2025 |
Základní podmínkou přijetí ke studiu je ukončené bakalářské studium stejného nebo příbuzného studijního programu.
Ve shodě s koncepcí dvoustupňové učitelské přípravy dle Rámcových požadavků na studijní programy, jejichž absolvováním se získává odborná kvalifikace k výkonu regulovaných povolání pedagogických pracovníků (MŠMT), bude na základě dodaných dokumentů posuzováno splnění minimálních požadavků na bakalářské programy se zaměřením na vzdělávání v oborové složce a oborově didaktické složce učitelské přípravy. Toto posouzení se ve stejném rozsahu týká jak absolventů bakalářských studijních programů se zaměřením na vzdělávání, tak absolventů ostatních bakalářských studijních programů. Požadavek na oborovou složku a oborově didaktickou složku učitelské přípravy v předchozím bakalářském studiu je stanoven v součtu na 62 kreditů za každý studijní program, do kterého se uchazeč hlásí ve sdruženém studiu. Počet požadovaných kreditů platí i pro studium s tzv. plným plánem (tzv. jednooborové studium).
Všichni uchazeči, kteří splňují podmínku stejného nebo příbuzného studijního oboru/programu, včetně uchazečů z oborů/programů se zaměřením na vzdělávání vykonají přijímací zkoušku z pedagogicko-psychologické přípravy (tj. pedagogika, psychologie, speciální pedagogika, didaktika) k prověření příslušných kompetencí pro přijetí do navazujícího magisterského studia v učitelských studijních programech.
Uchazeč doloží výpis předmětů absolvovaných v předchozím bakalářském studiu, včetně jejich výsledků, spolu s dokladem o dosaženém vzdělání, popřípadě potvrzením o studiu, pokud ještě nebylo studium zakončeno, do 28. 02. 2025.
Příbuznost absolvovaného studia posuzují na základě podkladů dodaných s přihláškou (do 28. 02. 2025) po přijetí přihlášky garanti příslušných navazujících magisterských programů prostřednictvím studijního oddělení fakulty, nejpozději k 30. 04. 2025, uchazeči budou vyrozuměni do 31. 05. 2025.
Při nesplnění podmínky příbuznosti programu nemůže být uchazeč ke studiu přijat, a proto nebude dále pozván k přijímací zkoušce.
Učitelství informačních a komunikačních technologií pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Vysokoškolské učebnice nebo učební texty a materiály s tématy: práce s daty textové a číselné povahy, tvorba a úprava grafiky a multimédií, algoritmizace a programování, databáze a design webových stránek, architektura výpočetních systémů, programové vybavení počítačů, datové a přenosové sítě, služby a stavební prvky počítačových sítí, databázové systémy, zpracování a prezentace textových, číselných a grafických dat, vývoj programových konstrukcí, zpracování a tvorba multimediálních aplikací. Z publikací lze uvést například:
BROOKSHEAR, J. G. (2013) Informatika. Brno : Computer Press, 2013.
HASHIMOTO, A., CLAYTON, M. (2009) Velká kniha digitální grafiky a designu. Brno : Computer Press, 2009.
HUGHES, J. et al. (2012) Computer graphics - principles and practice. 3rd edition. B, Addison-Wesley Publishing, 2012.
LAURENČÍK, M. (2019) Tvorba www stránek v HTML a CSS. Praha : Grada Publishing, 2019. Průvodce (Grada)
MACHALÍK, S., SUDEK, J. (2015) HTML5 a CSS3: tvorba www stránek. Pardubice : Univerzita Pardubice, 2015.
MAREŠ, M., VALLA, T. (2017) Průvodce labyrintem algoritmů. CZ.NIC : Praha, 2017.
NEMETH, E.; SNYDER, G. (2017) UNIX and Linux System Administration Handbook. Addison-Wesley Professional, 2017.
POKORNÝ, J., VALENTA, M. (2013) Databázové systémy. Praha: ČVUT, 2013.
SIECHERT, C., STINSON, C., BOTT, E. (2017) Mistrovství Microsoft Windows 10. Brno : Computer Press, 2017.
TÖPFER, P. (2007) Algoritmy a programovací techniky. 2. vyd. Praha : Prometheus, 2007.
VIRIUS, M. (2008) Základy algoritmizace. Praha : ČVUT, 2008.
VIRIUS, M. (2011) Jazyky C a C++. Praha : Grada, 2011.
ŽÁRA, J. a kol. (2004) Moderní počítačová grafika. Brno : Computer Press, 2004.
Pedagogicko-psychologická příprava
Studijní literatura k testu z pedagogicko-psychologické přípravy je totožná se studijní literaturou předmětů, které tvoří pedagogicko-psychologickou přípravu v bakalářských studijních programech se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku.
Úvod do pedagogiky
Bendl, S. (2014). Nárys sociální pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Průcha, J. (2015). Přehled pedagogiky. Praha: Portál.
Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
Základy psychologie
Helus, Z. (2006). Sociální psychologie pro učitele. Praha: Grada.
Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada.
Plháková, A. (2005). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia.
Základy didaktiky
Hattie, J. (2022). Prokazatelné učení. Metodická příručka pro učitele: maximalizace vlivu na proces učení. Praha: Edukační laboratoř.
Petty, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.
Vališová, A., & Kovaříková, M. (2021). Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Praha: Grada.
Základy speciální pedagogiky
Slowík, J. (2016). Speciální pedagogika. Praha: Grada.
Valenta, M. et al. (2014). Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Praha: Portál.
Učitelství pedagogiky pro střední školy
Absolvent studijního programu Učitelství pedagogiky pro střední školy prokazuje široké znalosti vědních oborů předmětové aprobace pedagogika, zná principy jejich struktury a jejich vztahy k oborům příbuzným. Je vybaven teoretickými vědomostmi a praktickými dovednostmi potřebnými pro realizaci výuky pedagogiky a příbuzných předmětů, je schopen interdisciplinárně propojovat učivo, aplikovat moderní didaktické metody, tvůrčím způsobem rozpracovávat příslušné vzdělávací oblasti celostátních kurikulárních dokumentů do kurikula konkrétní střední či vyšší odborné školy. Má rovněž základní kompetence pro plánování a realizaci empirických výzkumů v oblasti školství a vzdělávání.
Absolvent studijního programu v plném plánu disponuje též pokročilými znalostmi a dovednostmi z oblasti sociální pedagogiky a sociální práce vč. didaktiky těchto oborů.
Učitelství informačních a komunikačních technologií pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Absolventi studijního programu Učitelství informačních a komunikačních technologií pro 2. stupeň základní školy a střední školy se mohou uplatnit s ohledem na zaměření studia a charakter své přípravy především jako učitelé povinných a volitelných informatických předmětů, resp. tematických celků či vzdělávacích oborů z oblasti informačních a komunikačních technologií na všech typech základních škol, gymnáziích, na středních odborných školách a odborných učilištích. Vedle vlastních výukových aktivit budou absolventi připraveni vykonávat činnosti koordinátora a metodika v oblasti ICT na školách, působit jako poradci a školitelé v oblasti využívání a rozvoje informačních a komunikačních technologií na škole, vést a organizovat zájmové aktivity orientované na práci žáků s technikou a pečovat o školní počítačový a informační systém. Absolventi studijního programu však mohou uplatnit získané vzdělání včetně komplexu kompetencí podporujících jejich profesní adaptabilitu v řadě profesí mimo resort školství, pro jejichž výkon je předpokladem způsobilost vést či organizovat vzdělávací aktivity z oblasti informačních komunikačních technologií, a to jako školitelé ve firmách orientovaných na školicí aktivity, resp. ve sféře podnikového vzdělávání v oblasti ICT jako konzultanti a organizační pracovníci.