Termín podání přihlášky: | 28.02.2025 |
---|
Fakulta: | Pedagogická fakulta |
---|---|
Studijní program: | Hra na nástroj se zaměřením na vzdělávání (B0114A320003) |
Forma studia: | prezenční |
Druh studia: | bakalářské |
Jazyk výuky: | čeština |
Předpokládaný počet přijímaných: | 4 |
Standardní doba studia: | 3 roky |
Forma přihlášky: | Elektronická |
Poměr přijatých a přihlášených v minulém akad. roce
3 / 10Termín podání přihlášky: | 28.02.2025 |
---|
Poplatek za elektronickou formu přihlášky: | 910 Kč |
---|
Hra na nástroj se zaměřením na vzdělávání - maior
Bakalářský studijní program Hra na nástroj se zaměřením na vzdělávání je určen absolventům hudebně zaměřených gymnázií, absolventům II. cyklů základních uměleckých škol a těm absolventům konzervatoří, kteří chtějí prohloubit své odborné vzdělání a svou hudební profesionální zdatnost zaměřit do umělecko-pedagogické a didaktické složky přípravy. Absolvování oboru otevírá hudebně vzdělaným mladým lidem cestu do všech oblastí společenského života, kde je prioritou práce s lidmi na bázi získané odbornosti. Studijní program se dělí na dvě profilace - hru na klavír a hru na smyčcové nástroje. Výběr těchto nástrojů je dán pedagogickým zaměřením studia. Při práci s lidmi, zvláště s dětmi a mládeží, jsou z mnoha důvodů právě tyto nástroje ideální. Program klade na jedné straně důraz na rozvoj komunikačních a organizačních schopností, motivuje studenty ke spolupráci. Na druhé straně umožňuje individuální odborný růst a práci na osobní profilaci. Vše je podloženo studiem hudební teorie, historie, základů nástrojové didaktiky a motivačních metodických a pedagogických předmětů. Projekt studijního programu je určen mladým lidem, kteří v oboru umělecké nástrojové interpretace již dosáhli určité úrovně a svou uměleckou erudici a vztah k hudbě chtějí zúročit pedagogickou, metodickou a kulturně sociální motivací. Prioritou absolventa tohoto studia bude následné magisterské studium učitelství.
Studijní program v plánu maior respektuje vyváženost oborové, didaktické a pedagogicko-psychologické složky dle standardů učitelské přípravy MŠMT. Pedagogicko-psychologická příprava zahrnuje předměty pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky, včetně pedagogicko-psychologické praxe a směřuje k přípravě pro navazující magisterské studium učitelství. Součástí plánu maior je zpracování bakalářské práce.
Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání – minor
Akademicky zaměřený studijní program Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání připravuje studenty v teoretické a praktické sféře hudební pedagogiky s cílem poskytnout potřebné základy pro budoucí uplatnění ve školství. Studium propojuje tři základní složky přípravy budoucího učitele 2. st. základní školy a střední školy: oborovou přípravu, obecnou a oborovou didaktiku a učitelskou propedeutiku (pedagogicko-psychologickou přípravu). Povinný základ studia tvoří hudebněteoretické složky vzdělávání, nepostradatelné v systematickém hudebním vzdělání – harmonie a základy kontrapunktu, hudební formy, dějiny hudby atd., představující organickou součást povinných předmětů. Rozvoj hudebních dovedností zabezpečuje hlasová a nástrojová příprava, intonace a sluchová analýza, základy taktovací techniky s ohledem na využití v práci lektora, asistenta pedagoga, volnočasového pedagoga či vychovatele v zařízeních pro zájmovou činnost dětí, mládeže a dospělých, v oblasti kultury, osvětové činnosti, vzdělávání dospělých nebo v profesích, jejichž základy tvoří vědomosti a dovednosti odborného základu aprobačního předmětu. Součást tvoří dále základy didaktiky hudební výchovy, náslechové a asistentské praxe ve škole. Tyto aktivity připravují absolventa pro další stupeň vzdělávání v témže či příbuzném navazujícím magisterském studijním programu.
Studijní program v plánu minor respektuje vyváženost oborové a didaktické složky dle standardů učitelské přípravy MŠMT.
Studijní program je koncipován tak, aby student v průběhu studia při plnění studijních povinností prokázal schopnost používat získané odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce.
Přijímací zkouška má dvě části:
1. Zkouška z 1. studijního programu, plán maior, max. 40 b.
2. Zkouška z 2. studijního programu, plán minor, max. 40 b.
Celkem max. 80 b.
Hra na nástroj se zaměřením na vzdělávání
Přijímací zkouška je talentová.
V přijímací zkoušce lze získat max. 40 bodů.
Předmětem talentové zkoušky programu Hra na nástroj se zaměřením na vzdělávání je zjištění technické a interpretační úrovně ve hře na nástroj (uchazeč vybere jednu z možností - klavír, smyčcové nástroje).
Zúčastní se jí pouze ti uchazeči, kteří dosáhli v talentové zkoušce programu Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání maximálního počtu 10 bodů v kritériu 3. (Hra na nástroj).
UCHAZEČ PŘILOŽÍ K ELEKTRONICKÉ PŘIHLÁŠCE NASKENOVANÉ SDĚLENÍ, ZDA SE HLÁSÍ KE STUDIU HRY NA KLAVÍR NEBO NA SMYČCOVÉ NÁSTROJE (NAPŘ. HOUSLE, VIOLONCELLO).
1. Klavír
1.1 Vlastní talentová zkouška (max. 30 bodů)
2 koncertní etudy
1 skladba polyfonní (např. J. S. Bach: Temperovaný klavír)
1 věta z klasické sonáty nebo variace
1 skladba romantická
1 skladba autorů 20. století
Hra zpaměti je podmínkou
1.2 Motivační pohovor (max. 10 bodů)
2. Smyčcové nástroje
2.1 Vlastní talentová zkouška (max. 30 bodů)
Tříoktávové stupnice jednoduché, akordy, dvojhmaty.
(Rozsah stupnic přizpůsobený danému smyčcovému nástroji.)
2 etudy s různou technickou a výrazovou problematikou.
J. S. Bach: 1–2 části ze Sonát a partit nebo Suit.
1 věta z klasického nebo romantického koncertu.
1 přednesová skladba dle vlastního výběru z období klasicismu, romantismu nebo 20. století (odlišné slohové období a charakter, než má vybraná část koncertu).
2.2 Motivační pohovor (max. 10 bodů)
Repertoár bude přizpůsoben danému smyčcovému nástroji po konzultaci s vedením nástrojového oddělení např. v rámci konzultace či Dne otevřených dveří.
Uchazeč je povinen zajistit si klavírní doprovod.
Hra zpaměti je podmínkou.
Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání
Přijímací zkouška je talentová.
Uchazeč může získat v talentové přijímací zkoušce max. 40 bodů. Předmětem talentové zkoušky je prověrka celkové hudebnosti, zjištění úrovně pěveckých dovedností a stupně technické a interpretační vyspělosti ve hře na klavír nebo na housle.
Kromě hry na klavír nebo housle může uchazeč prokázat dovednost hry (interpretace krátké instrumentální skladby) na další hudební nástroje, které jsou využitelné ve školní nebo mimoškolní hudebněvýchovné praxi, a získat tak v rámci talentové zkoušky (část 3. Hra na nástroj) bonifikaci 1 bodu za hru na každý další nástroj. V rámci bonifikace může uchazeč obdržet max. 3 body, celkový počet získaných bodů za část 3. Hra na nástroj včetně bonifikace však nesmí překročit hranici maxima 10 bodů. Z výše uvedeného vyplývá, že pro získání bonifikace je nutné přinést hudební nástroj/e s sebou a přednést na něm/nich připravený repertoár. Pouhé předložení dokladů či potvrzení (např. vysvědčení ze ZUŠ) nebo sdělení uchazeče, že ovládá hru na další hudební nástroj, není dostačující.
1. Zpěv (max. 10 bodů, minimálně nutné získat 4 body)
2 kontrastní lidové písně a capella
Podmínkou je správná výslovnost a zdravý hlas, schopný vývoje.
2. Hudebnost (max. 20 bodů, minimálně nutné získat 7 bodů)
Pěvecká transpozice lidové písně od jiného tónu nebo v jiné tónině
Improvizovaný zpěv paralelního druhého hlasu k lidové písni
Reprodukce předehraného tónu (i mimo zpěvní polohu hlasu), hudebně teoretická a sluchová analýza hraných dvojzvuků, trojzvuků a čtyřzvuků
Pěvecká reprodukce rytmicko-melodických modelů
Reprodukce rytmických modelů hrou na tělo
Hudební kreativita - vytváření symetrických závětí k zadaným předvětím (pomocí vokální improvizace)
3. Hra na nástroj (max. 10 bodů, minimálně nutné získat 4 body)
3.1 Klavír
2 etudy, např. C. Czerny, op. 261, 849, 299
1 polyfonní skladba, např. J. S. Bach: Malá preludia a fughetty, Dvojhlasé invence, Temperovaný klavír
1 věta z klasické sonáty nebo sonatina
1 skladba z období romantismu na úrovni Mendelssohnových Písní beze slov, Schumannových Dětských scén, Schubertových Moments musicaux apod.
Hra lidové písně dle vlastního výběru s vlastním stylizovaným doprovodem, transpozice písně včetně doprovodu do jiné tóniny.
Hra zpaměti není podmínkou.
3.2 Housle
Stupnice a akordy v rozsahu 3 oktáv
2 etudy J. F. Mazase nebo R. Kreutzera
1 přednesová skladba na úrovni Dvořákových Romantických kusů, sonatin P. Ebena apod.
Hra lidové písně a její transpozice do jiné tóniny.
Hra lidové písně na klavír s akordickým doprovodem.
Hra zpaměti není podmínkou.
Pokud uchazeč v jedné z částí zkoušky nezíská minimální počet bodů, hodnotí se celá talentová zkouška jako neúspěšná = 0 bodů.
Podmínkou přijetí ke studiu v bakalářském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou.
Způsob ověření: | přijímací zkouška | ||
---|---|---|---|
Datum ověření (přijímací zkoušky) od: | 02.06.2025 | Do: | 20.06.2025 |
Náhradní termín (přijímací zkoušky): | 25.06.2025 | Do: | 26.06.2025 |
Hra na nástroj se zaměřením na vzdělávání
Party a partitury evropské klasické nástrojové hudby 18.-20. stol. Notový materiál.
SÝKORA, V. J. Dějiny klavírního umění. Praha: Panton 1973
KOLNEDER, W. Das Buch der Violine. Zürich: Atlantis Verlag 1993
Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání
ZENKL, L. ABC hudební nauky. Praha: Editio Bärenreiter, 2003.
Zpěvníky lidové hudby (dle vlastního výběru).
Notový materiál evropské klasické nástrojové hudby 17.–21. stol.
Hra na nástroj se zaměřením na vzdělávání
Bližší informace naleznete na stránkách katedry: http://pages.pedf.cuni.cz/khv/prijimaci-rizeni/pripravne-kurzy-k-talentovym-zkouskam/.
Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání
Bližší informace naleznete na stránkách katedry: http://pages.pedf.cuni.cz/khv/prijimaci-rizeni/pripravne-kurzy-k-talentovym-zkouskam/.
Hra na nástroj se zaměřením na vzdělávání
Absolvent bakalářského studijního programu Hra na nástroj se zaměřením na vzdělávání najde uplatnění jako pedagog, lektor, asistent, může působit ve státní správě nebo soukromé sféře, v oblasti zájmové činnost dětí, mládeže i dospělých, v oblasti kultury, vzdělávání, je prioritně připravován na práci s lidmi v součinnosti s odbornou součástí studijního programu. Je připraven k dalšímu prohlubování svých kompetencí v navazujícím magisterském studiu.
Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání
Na základě získaných znalostí z hudební teorie, hudební historie a didaktiky hudební výchovy absolvent definuje a vysvětluje hudební a hudebněvýchovný pojmoslovný systém a pojmy staví do vzájemných souvislostí. Ovládá hudební činnosti nutné pro demonstraci a verifikaci znalostí: na zvoleném hudebním nástroji demonstruje teoretické jevy, hraje lidové a populární písně se stylizovaným doprovodem, hraje skladby různých stylových období. Disponuje dostatečnou hlasovou kulturou: má hlasově kultivovaný projev, zpívá písně a umělé skladby na odpovídající interpretační úrovni. Na základě znalostí a dovedností koncipuje hudebněvýchovné aktivity v mimoškolské hudební výchově, ve školské hudební výchově vysvětluje a potvrzuje hudební jevy, koriguje dílčí hudebněvýchovné znalosti a činnosti.
Předpokládané uplatnění absolventa v následujících pracovních pozicích
Primární uplatnění:
- asistent pedagoga, volnočasový pedagog v zařízeních pro zájmovou činnost dětí, mládeže a dospělých v uvedeném oboru.
Sekundární uplatnění:
- pracovník ve státní správě nebo soukromé sféře v oblasti kultury, osvětové činnosti, vzdělávání dospělých.