Termín podání přihlášky: | 28.02.2025 |
---|
Fakulta: | Pedagogická fakulta |
---|---|
Studijní program: | Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání (B0114A090015) |
Forma studia: | prezenční |
Druh studia: | bakalářské |
Jazyk výuky: | čeština |
Předpokládaný počet přijímaných: | 5 |
Standardní doba studia: | 3 roky |
Forma přihlášky: | Elektronická |
Poměr přijatých a přihlášených v minulém akad. roce
1 / 7Termín podání přihlášky: | 28.02.2025 |
---|
Poplatek za elektronickou formu přihlášky: | 910 Kč |
---|
Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání - maior
Bakalářský studijní program formuje a prohlubuje formou přednášek a seminářů konaných v jazyce francouzském vědomosti v oboru francouzských studií, jak v lingvistických a literárních disciplínách, tak v oblasti kulturní antropologie a frankofonie. Směřuje k zvládnutí teoretických základů filologického oboru a k propojení teoretických znalostí s jejich konkrétní praktickou aplikací včetně komunikace v jazyce písemnou i ústní formou (dosažená úroveň jazykových znalostí a dovedností ve francouzštině je B2+ Společného evropského referenčního rámce pro jazyky). K studentově vzdělanostní výbavě patří rovněž kultura vyjadřování i cit pro jazyk coby svébytnou hodnotu, která přesahuje účelovou rovinu dorozumívání (komunikační funkci).
Studijní program v plánu maior respektuje vyváženost oborové, didaktické a pedagogicko-psychologické složky dle standardů učitelské přípravy MŠMT. Pedagogicko-psychologická příprava zahrnuje předměty pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky, včetně pedagogicko-psychologické praxe a směřuje k přípravě pro navazující magisterské studium učitelství. Součástí plánu maior je zpracování bakalářské práce.
Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání - minor
Studium bakalářského studijního programu Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání je koncipováno primárně jako studium poskytující široké všeobecné vzdělání ve společenských (a některých humanitních) vědách: sociologii, politologii, teorii práva, sociální, kulturní a lingvistické antropologii, religionistice, psychologii a ekonomii, jakož i ve filosofii a etice. Cílem je, aby absolventi a absolventky pokračovali v navazujícím magisterském učitelském studiu Základů společenských věd, popřípadě si zvolili jiné společenskovědní magisterské studium podle své volby. Jde o to studujícím nejen vštípit relevantní vzdělanostní základ ve zmíněných oblastech, nýbrž také kultivovat jejich schopnost prakticky aplikovat získané vědomosti při výkonu povolání, čemuž pomáhá i pedagogicko-psychologická složka přípravy. Odlišností tohoto typu studijního programu od jiných společenskovědních bakalářských studií je důraz na multidisciplinární přístup k analýze a řešení společenských problémů a zejména důraz kladený na využití poznatků ve vzdělávání. Studující si neosvojují pouze znalosti z jednotlivých disciplín, nýbrž učí se pracovat také se specifickými hledisky a paradigmaty dílčích společenských věd tak, jak to vyžaduje aktuální (zejména učební) kontext, v němž mají své znalosti a dovednosti použít. Za tím účelem získávají základní přehled o psychologii, pedagogice a didaktice.
Studijní program je koncipován tak, aby student v průběhu studia při plnění studijních povinností prokázal schopnost používat získané odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce.
Přijímací zkouška má dvě části:
1. Zkouška z 1. studijního programu, plán maior, max. 40 b.
2. Zkouška z 2. studijního programu, plán minor, max. 40 b.
Celkem max. 80 b.
Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání
Přijímací zkouška z francouzského jazyka má formu písemného testu (40 bodů). Testuje jazykové znalosti uchazeče v rozsahu středoškolského studia na jazykové úrovni A2-B1 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Předpokladem je hlubší zájem o francouzské dějiny, reálie, literaturu, jakož i o aktuální politické a společenské dění ve Francii a frankofonním světě, včetně historie a současnosti francouzského školství. Přijímací zkouška se skládá z testu zaměřeného na francouzský jazyk, literaturu a reálie frankofonního světa.
Délka trvání testu je 40 min.
Přijímací zkouška z francouzského jazyka je stejná u studijního plánu maior i minor.
Více informací včetně ukázkového přijímacího testu lze najít na stránkách katedry: http://pages.pedf.cuni.cz/kfjl/
Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání
Přijímací zkouška probíhá formou písemného testu, který obsahuje 20 otázek s výběrem odpovědí (max. 40 b.). Délka trvání testu je 30 minut.
Předpokladem zdárného zvládnutí testu jsou znalosti středoškolského (gymnaziálního) učiva, jež v současné době zahrnuje základní poznatky z filozofie, moderní historie, práva, politologie, ekonomie, etiky, sociologie a psychologie. Charakter studijního programu zároveň vyžaduje též znalosti kulturně historické a určitou orientaci v současném ekonomickém, politickém a kulturním dění.
Podmínkou přijetí ke studiu v bakalářském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou.
Způsob ověření: | přijímací zkouška | ||
---|---|---|---|
Datum ověření (přijímací zkoušky) od: | 02.06.2025 | Do: | 20.06.2025 |
Náhradní termín (přijímací zkoušky): | 25.06.2025 | Do: | 26.06.2025 |
Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání
RADIMSKÁ, J., HORAŽĎOVSKÁ,M. Antologie francouzské literatury. Plzeň: Fraus, 2002.
MATHIEUX, J. Stručné dějiny Francie. Plzeň: Fraus, 2003.
LISTÍKOVÁ, R., KLINKA, T. Otázky a odpovědi nejen k maturitě. Dubicko: Infoa, 2011.
ŠRÁMEK, J. Dějiny francouzské literatury v kostce. Praha: Votobia, 2003.
STEELE, R. Civilisation progressive du français – Niveau intermédiaire. Paris : CLE International, 2020 (2e édition).
GOLIOT-LÉTÉ, A., MIQUEL, C. Vocabulaire progressif du français - Niveau intermédiaire (A2/B1. Paris : CLE International, 2017 (3e édition).
THIÉVENAZ, O. Grammaire progressive du français - Niveau intermédiaire (A2/B1) Paris : CLE International, 2017 (4e édition).
Tzv. „zjednodušená“ četba v originále, případně bilingvní četba (různá nakladatelství), úroveň A2-B1.
Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání
ADAMOVÁ, Lenka, VENTURA, Václav a DUDÁK, Vladislav. Základy filosofie, etiky: základy společenských věd: pro střední školy. Praha: Fortuna, 2001..
DAVID, Roman. Politologie: základy společenských věd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2010.
EICHLER, Bohuslav, RYSKA, Radovan a SVOBODA, Vladimír. Základy státoprávní teorie, ekonomie a ekonomiky, neformální logiky: základy společenských věd: pro střední školy. Praha: Fortuna, 2007.
FÜRST, Maria a HALMER, Nikolaus. Filozofie. Praha: Fortuna, 1994..
GILLERNOVÁ, Ilona a BURIÁNEK, Jiří. Základy psychologie, sociologie: základy společenských věd. Praha: Fortuna Libri, 2009.
HELUS, Zdeněk. Psychologie pro střední školy. Praha: Fortuna, 2010.
JANDOUREK, Jan. Průvodce sociologií. Praha: Portál, 2009.
KELLER, Jan. Úvod do sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 2012.
Kol. autorů. Občanský a společenskovědní základ díly: Právo, Ekonomie, Politologie, Sociologie/Média, Filozofie, Psychologie. Brno, Computer Media.
Kol. autorů. Společenské vědy pro střední školy 1. díl - 4. díl. Brno, Didaktis.
PELCOVÁ, Naděžda a PEŠKOVÁ, J. a kol. Základy společenských věd I. - IV. Praha: Eurolex Bohemia, 2005.
PETŘÍČEK, Miroslav. Co je nového ve filozofii. 1. vydání. Praha: Nová beseda, 2018.
RYSKA, Radovan, PUŠKINOVÁ, Monika a HUMENIUKOVÁ, Renáta. Právo pro střední školy. Praha: Eduko nakladatelství, s.r.o., 2019..
STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2007.
TICHÁ, Milena. K aktuálním ekonomickým problémům. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004.
Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání
Studium je koncipováno jako potenciální základ pro navazující magisterské studium učitelství francouzského jazyka pro 2. stupeň ZŠ a SŠ a případně dalších blízkých studijních programů v oblasti romanistiky. Absolvent, který nebude pokračovat v navazujícím magisterském studiu, se v oblasti školství uplatní jako vychovatel, pedagog volného času a asistent kvalifikovaného pedagoga či lektor. Vzhledem k dosažené úrovni jazykové kompetence může najít uplatnění i mimo sféru vzdělávání v různých domácích i mezinárodních institucích a organizacích, knihovnách, v médiích a tiskových agenturách.
Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání
Po absolvování bakalářského studijního programu Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání se primárně předpokládá, že student bude pokračovat v navazujícím magisterském programu Učitelství základů společenských věd pro druhý stupeň základní školy a pro školu střední. Nepokračuje-li dalším vzděláváním směrem k učitelské profesi, uplatní se jako asistent pedagoga, volnočasový pedagog a v dalších neučitelských pozicích ve státních, veřejných i soukromých vzdělávacích institucích. Absolventi mohou také pokračovat ve studiu v navazujícím magisterském programu některé z konkrétních společenských věd (např. sociologie, antropologie, politologie) na Univerzitě Karlově či na jiné vysoké škole. Student získá v průběhu bakalářského studia takové dovednosti, znalosti a kompetence, které mu umožní uplatnění v profesích, u nichž je bakalářské vzdělání běžně vyžadováno. Absolvent bude mít znalosti vhodné také pro práci ve státní a veřejné správě a samosprávě (v ústředních orgánech státní správy, krajských úřadech, magistrátech, městských úřadech apod.), v institucích zabývajících se sociální problematikou nebo v odpovídajících nestátních, nevládních a neziskových organizacích. Díky širokému společenskovědnímu rozhledu se může uplatnit i ve sféře médií. Bude mít předpoklady k tomu, aby se uplatnil v českých i zahraničních firmách, a to zejména v oblasti administrativy. Absolvent je schopen týmové práce a dokáže ve skupinách vytvářet, navrhovat a samostatně řešit projekty; ovládá metody projektového řízení. Je schopen vypracovávat odpovídající společenskovědní expertízy na základě sociologických, antropologických či obecně společenskovědních dat. Umí navrhnout vhodnou metodologii a orientuje se v technikách sběru společenskovědních dat.