Termín podání přihlášky: | 28.02.2025 |
---|
Fakulta: | Pedagogická fakulta |
---|---|
Studijní program: | Dějepis se zaměřením na vzdělávání (B0114A120003) |
Forma studia: | prezenční |
Druh studia: | bakalářské |
Jazyk výuky: | čeština |
Předpokládaný počet přijímaných: | 8 |
Standardní doba studia: | 3 roky |
Forma přihlášky: | Elektronická |
Poměr přijatých a přihlášených v minulém akad. roce
17 / 101Termín podání přihlášky: | 28.02.2025 |
---|
Poplatek za elektronickou formu přihlášky: | 910 Kč |
---|
Dějepis se zaměřením na vzdělávání - maior
Důraz je kladen na výklad dějin a chápání dějinných souvislostí ve světovém kontextu od antiky přes období středověku, novověku a moderní doby s přihlédnutím k politickým, sociálním, hospodářským a kulturním změnám.
Studenti jsou systematicky připravováni na budoucí působení ve vzdělávacích a paměťových institucích, po absolvování navazujícího magisterského studijního programu pak jako učitelé dějepisu pro 2. stupeň ZŠ a SŠ.
Studijní program v plánu maior respektuje vyváženost oborové, didaktické a pedagogicko-psychologické složky dle standardů učitelské přípravy MŠMT. Pedagogicko-psychologická příprava zahrnuje předměty pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky, včetně pedagogicko-psychologické praxe a směřuje k přípravě pro navazující magisterské studium učitelství. Součástí plánu maior je zpracování bakalářské práce.
Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání - minor
Studium bakalářského studijního programu Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání je koncipováno primárně jako studium poskytující široké všeobecné vzdělání ve společenských (a některých humanitních) vědách: sociologii, politologii, teorii práva, sociální, kulturní a lingvistické antropologii, religionistice, psychologii a ekonomii, jakož i ve filosofii a etice. Cílem je, aby absolventi a absolventky pokračovali v navazujícím magisterském učitelském studiu Základů společenských věd, popřípadě si zvolili jiné společenskovědní magisterské studium podle své volby. Jde o to studujícím nejen vštípit relevantní vzdělanostní základ ve zmíněných oblastech, nýbrž také kultivovat jejich schopnost prakticky aplikovat získané vědomosti při výkonu povolání, čemuž pomáhá i pedagogicko-psychologická složka přípravy. Odlišností tohoto typu studijního programu od jiných společenskovědních bakalářských studií je důraz na multidisciplinární přístup k analýze a řešení společenských problémů a zejména důraz kladený na využití poznatků ve vzdělávání. Studující si neosvojují pouze znalosti z jednotlivých disciplín, nýbrž učí se pracovat také se specifickými hledisky a paradigmaty dílčích společenských věd tak, jak to vyžaduje aktuální (zejména učební) kontext, v němž mají své znalosti a dovednosti použít. Za tím účelem získávají základní přehled o psychologii, pedagogice a didaktice.
Studijní program je koncipován tak, aby student v průběhu studia při plnění studijních povinností prokázal schopnost používat získané odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce.
Přijímací zkouška má dvě části:
1. Zkouška z 1. studijního programu, plán maior, max. 40 b.
2. Zkouška z 2. studijního programu, plán minor, max. 40 b.
Celkem max. 80 b.
Dějepis se zaměřením na vzdělávání
Písemná zkouška - test z dějepisu v rozsahu gymnaziálního učiva. V testu se ověřují schopnosti chronologického, logického a historického myšlení a dobrá orientace v českých a světových dějinách, zároveň se předpokládá rozhled po kulturně-společenském dění.
Délka trvání testu je 60 min.
Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání
Přijímací zkouška probíhá formou písemného testu, který obsahuje 20 otázek s výběrem odpovědí (max. 40 b.). Délka trvání testu je 30 minut.
Předpokladem zdárného zvládnutí testu jsou znalosti středoškolského (gymnaziálního) učiva, jež v současné době zahrnuje základní poznatky z filozofie, moderní historie, práva, politologie, ekonomie, etiky, sociologie a psychologie. Charakter studijního programu zároveň vyžaduje též znalosti kulturně historické a určitou orientaci v současném ekonomickém, politickém a kulturním dění.
Podmínkou přijetí ke studiu v bakalářském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou.
Způsob ověření: | přijímací zkouška | ||
---|---|---|---|
Datum ověření (přijímací zkoušky) od: | 02.06.2025 | Do: | 20.06.2025 |
Náhradní termín (přijímací zkoušky): | 25.06.2025 | Do: | 26.06.2025 |
Dějepis se zaměřením na vzdělávání
Učebnice dějepisu pro střední školy vydané po roce 1990. (Nakl. Práce, SPN a Fortuna. U všech uvedených učebnic je uvedeno datum 1. vydání, platná jsou i následující další, a jsou MŠMT ČR zařazeny do seznamu učebnic.
HARNA, J., FIŠER, J. Dějiny českých zemí I., Fortuna, 1995.
HARNA, J., FIŠER, J. Dějiny českých zemí II., Fortuna, 1998.
SOUČEK J. Dějiny pravěku a starověku, SPL, 1995.
BENEŠ, Z., PETRÁŇ, J. České dějiny I., SPL, 1997.
KVAČEK, R. České dějiny II., SPL, 2002.
BENEŠ, Z. Dějiny středověku a prvního století raného novověku., SPL, 1994.
HROCH, M. Dějiny novověku, SPL, 1994.
KUKLÍK, J., KUKLÍK, J. Dějiny 20. století, SPL, 1995.
POPELKA, M., VÁLKOVÁ, V. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 1. Pravěk a starověk, SPN, 2001.
ČORNEJ, P., ČORNEJOVÁ, I., PARKAN, F. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 2., Středověk a raný novověk, SPN, 2001.
HLAVAČKA, M. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 3, Novověk, SPN, 2001.
KUKLÍK, J., KUKLÍK, J. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 4, Nejnovější dějiny, SPN, 2002
Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání
ADAMOVÁ, Lenka, VENTURA, Václav a DUDÁK, Vladislav. Základy filosofie, etiky: základy společenských věd: pro střední školy. Praha: Fortuna, 2001..
DAVID, Roman. Politologie: základy společenských věd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2010.
EICHLER, Bohuslav, RYSKA, Radovan a SVOBODA, Vladimír. Základy státoprávní teorie, ekonomie a ekonomiky, neformální logiky: základy společenských věd: pro střední školy. Praha: Fortuna, 2007.
FÜRST, Maria a HALMER, Nikolaus. Filozofie. Praha: Fortuna, 1994..
GILLERNOVÁ, Ilona a BURIÁNEK, Jiří. Základy psychologie, sociologie: základy společenských věd. Praha: Fortuna Libri, 2009.
HELUS, Zdeněk. Psychologie pro střední školy. Praha: Fortuna, 2010.
JANDOUREK, Jan. Průvodce sociologií. Praha: Portál, 2009.
KELLER, Jan. Úvod do sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 2012.
Kol. autorů. Občanský a společenskovědní základ díly: Právo, Ekonomie, Politologie, Sociologie/Média, Filozofie, Psychologie. Brno, Computer Media.
Kol. autorů. Společenské vědy pro střední školy 1. díl - 4. díl. Brno, Didaktis.
PELCOVÁ, Naděžda a PEŠKOVÁ, J. a kol. Základy společenských věd I. - IV. Praha: Eurolex Bohemia, 2005.
PETŘÍČEK, Miroslav. Co je nového ve filozofii. 1. vydání. Praha: Nová beseda, 2018.
RYSKA, Radovan, PUŠKINOVÁ, Monika a HUMENIUKOVÁ, Renáta. Právo pro střední školy. Praha: Eduko nakladatelství, s.r.o., 2019..
STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2007.
TICHÁ, Milena. K aktuálním ekonomickým problémům. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004.
Dějepis se zaměřením na vzdělávání
Studium je koncipováno jako potenciální základ pro navazující magisterské studium učitelství dějepisu pro 2. stupeň ZŠ a střední školy, případně dalších blízkých studijních programů v oblasti historie. Základní dovednosti v oblasti výuky dějin spolu s učitelskou propedeutikou umožňují absolventovi pracovat jako asistent pedagoga, lektor v edukačních odděleních paměťových institucí, vychovatel a pedagog volného času. Absolvent je schopen využít svých odborných znalostí nejen v oblasti vzdělávání, ale díky svým komunikačním i organizačním dovednostem se uplatní i jako vedoucí pracovního týmu, jehož náplní je příprava metodických materiálů v paměťových institucích apod. Dále se může absolvent podílet na tvorbě výukových pomůcek a metodických podpor vzdělávacích portálů a organizací, které se zaměřují na edukační činnost. Díky odborné profilaci může absolvent pracovat také v odborných institucích, jako průvodce na hradech a zámcích, ve státní správě, ale i v oblasti kultury a médií.
Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání
Po absolvování bakalářského studijního programu Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání se primárně předpokládá, že student bude pokračovat v navazujícím magisterském programu Učitelství základů společenských věd pro druhý stupeň základní školy a pro školu střední. Nepokračuje-li dalším vzděláváním směrem k učitelské profesi, uplatní se jako asistent pedagoga, volnočasový pedagog a v dalších neučitelských pozicích ve státních, veřejných i soukromých vzdělávacích institucích. Absolventi mohou také pokračovat ve studiu v navazujícím magisterském programu některé z konkrétních společenských věd (např. sociologie, antropologie, politologie) na Univerzitě Karlově či na jiné vysoké škole. Student získá v průběhu bakalářského studia takové dovednosti, znalosti a kompetence, které mu umožní uplatnění v profesích, u nichž je bakalářské vzdělání běžně vyžadováno. Absolvent bude mít znalosti vhodné také pro práci ve státní a veřejné správě a samosprávě (v ústředních orgánech státní správy, krajských úřadech, magistrátech, městských úřadech apod.), v institucích zabývajících se sociální problematikou nebo v odpovídajících nestátních, nevládních a neziskových organizacích. Díky širokému společenskovědnímu rozhledu se může uplatnit i ve sféře médií. Bude mít předpoklady k tomu, aby se uplatnil v českých i zahraničních firmách, a to zejména v oblasti administrativy. Absolvent je schopen týmové práce a dokáže ve skupinách vytvářet, navrhovat a samostatně řešit projekty; ovládá metody projektového řízení. Je schopen vypracovávat odpovídající společenskovědní expertízy na základě sociologických, antropologických či obecně společenskovědních dat. Umí navrhnout vhodnou metodologii a orientuje se v technikách sběru společenskovědních dat.