Volba jazyka
  • čeština
  • english
Uživatel
  • Anonym

    Detail programu/oboru

    Učitelství pro 1. stupeň základní školy (0113tA300005)

    Fakulta: Pedagogická fakulta
    Studijní program: Učitelství pro 1. stupeň základní školy (M0113A300005)
    Forma studia: prezenční
    Druh studia: magisterské
    Jazyk výuky: čeština
    Předpokládaný počet přijímaných: 90
    Standardní doba studia: 5 let
    Forma přihlášky: Elektronická

    Poměr přijatých a přihlášených v minulém akad. roce

    114 / 456

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Termín podání přihlášky: 28.02.2025
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Poplatek za elektronickou formu přihlášky: 910 Kč
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Cílem studia je připravit motivované, samostatné a angažované učitele a učitelky pro 1. stupeň ZŠ. Vybavit je, vzhledem ke specifice oboru, širokým spektrem klíčových profesních znalostí, dovedností a kompetencí nezbytných pro profesionální vstup do profese, řízení učebních procesů žáků v podmínkách společného vzdělávání, týmovou práci a pro jejich další profesní rozvoj. Cílem je vést studenty a studentky k reflektivnímu, badatelskému přístupu k učitelské profesi a ke každodenní pedagogické praxi.

      Těžiště studia leží v pedagogicko-psychologické a oborově didaktické složce přípravy včetně gradačního systému reflektovaných pedagogických praxí. Učební plán zahrnuje také předměty, které poskytují odborný základ širokého spektra jednotlivých vyučovacích předmětů na 1. stupni základní školy. Studenti a studentky mají ve studijním programu v souladu s rámcovými požadavky prostor pro tvorbu závěrečné práce, která má teoretickou a empirickou dimenzi.

      Důležitou složkou studia je volba hlubšího zaměření studujících na jednu z výchov nebo cizí jazyk. Toto zaměření je tvořeno strukturovaným souborem provázaných studijních předmětů, které umožní individuální profilaci a hlubší studium ve zvolené oblasti. Studium zvoleného zaměření je zakončeno státní zkouškou.

      Uchazeč/ka o přijetí do magisterského studia oboru Učitelství pro 1. st. ZŠ by měl/a být připraven/a na specifikum tohoto studia, orientovaného mimo jiné na výchovy. Při přijímacím řízení sice neabsolvuje talentové zkoušky z hudební, tělesné, výtvarné výchovy, avšak v případě přijetí by měl/a počítat s faktem, že tyto disciplíny, vyžadující speciální dovednosti, bude v rámci své profesní přípravy studovat.

      Mimo jiné bude muset v rámci studia hudební výchovy zvládnout základy hry na klavír.

      Výuka předmětů tělesné výchovy má didaktický charakter a je zaměřena na osvojování základních pohybových dovedností (gymnastika, atletika, sportovní a pohybové hry, plavání), které nepřesahují úroveň dovedností na 1. st. ZŠ. Při výuce je vyžadována aktivní účast studentů a studentek tak, aby dokázali základní pohybové dovednosti předvést, naučit své budoucí žáky a poskytnout jim případnou dopomoc. Jsou také připravováni, aby se dokázali efektivně podílet na záchraně tonoucího. V rámci studia je povinná aktivní účast na letním kurzu turistiky, her a pobytu v přírodě (odhadovaná cena kurzu: cca 6000,-). Předpokladem úspěšného absolvování studia je zdravotní způsobilost.

      Uchazeč/ka by měl/a mít správnou výslovnost, neboť bude jako učitel/ka 1. st. ZŠ mluvním vzorem pro žáky. V rámci studia se studenti připravují na náročnou profesi, která předpokládá sociální dovednosti a psychickou odolnost.

      Studijní program je koncipován tak, aby student v průběhu studia při plnění studijních povinností prokázal schopnost používat získané odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Přijímací zkouška je jednokolová a tvoří ji písemný test. Vyjma poznatkových otázek text zahrnuje i schopnost porozumět odbornému textu a interpretovat ho v kontextu didaktických (pedagogických) situací. Kromě testových položek založených výhradně na doporučených odborných publikacích (40 otázek) je část testových položek (10 otázek) zaměřena na porozumění jednoduchému odbornému textu v angličtině.

      Za každou úspěšně zodpovězenou otázku je přidělen 1 bod. Test má 50 otázek. Celkem max. 50 b.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Podmínkou přijetí ke studiu v magisterském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou. Podmínkou přijetí ke studiu v magisterském studijním programu, který navazuje na bakalářský studijní program, je rovněž řádné ukončení studia v kterémkoliv typu studijního programu.



      Způsob ověření: přijímací zkouška
      Datum ověření (přijímací zkoušky) od: 02.06.2025 Do: 20.06.2025
      Náhradní termín (přijímací zkoušky): 25.06.2025 Do: 26.06.2025
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      KUBÍKOVÁ, Kateřina. Strach a učení. Grada, 2024. ISBN 9788027150601.

      GORDON, Thomas. Škola bez poražených: praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.

      Časopis Komenský, ročník 147, čísla  03 a 04 a ročník 148, čísla 01 a 02. Dostupné z: https://www.ped.muni.cz/komensky/cisla/archiv

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Absolventi jsou kvalifikováni k učitelské činnosti na 1. stupni ZŠ v podmínkách pluralitního, veřejného, soukromého a alternativního vzdělávacího systému, v zájmových a vzdělávacích institucích organizujících činnosti pro děti mladšího školního věku. Mají předpoklady k dalšímu profesnímu růstu, včetně doktorského studia v oboru pedagogika.