Termín podání přihlášky: | 28.02.2025 |
---|
Fakulta: | Pedagogická fakulta |
---|---|
Studijní program: | Učitelství pro 1. stupeň základní školy (M0113A300005) |
Forma studia: | prezenční |
Druh studia: | magisterské |
Jazyk výuky: | čeština |
Předpokládaný počet přijímaných: | 90 |
Standardní doba studia: | 5 let |
Forma přihlášky: | Elektronická |
Poměr přijatých a přihlášených v minulém akad. roce
114 / 456Termín podání přihlášky: | 28.02.2025 |
---|
Poplatek za elektronickou formu přihlášky: | 910 Kč |
---|
Cílem studia je připravit motivované, samostatné a angažované učitele a učitelky pro 1. stupeň ZŠ. Vybavit je, vzhledem ke specifice oboru, širokým spektrem klíčových profesních znalostí, dovedností a kompetencí nezbytných pro profesionální vstup do profese, řízení učebních procesů žáků v podmínkách společného vzdělávání, týmovou práci a pro jejich další profesní rozvoj. Cílem je vést studenty a studentky k reflektivnímu, badatelskému přístupu k učitelské profesi a ke každodenní pedagogické praxi.
Těžiště studia leží v pedagogicko-psychologické a oborově didaktické složce přípravy včetně gradačního systému reflektovaných pedagogických praxí. Učební plán zahrnuje také předměty, které poskytují odborný základ širokého spektra jednotlivých vyučovacích předmětů na 1. stupni základní školy. Studenti a studentky mají ve studijním programu v souladu s rámcovými požadavky prostor pro tvorbu závěrečné práce, která má teoretickou a empirickou dimenzi.
Důležitou složkou studia je volba hlubšího zaměření studujících na jednu z výchov nebo cizí jazyk. Toto zaměření je tvořeno strukturovaným souborem provázaných studijních předmětů, které umožní individuální profilaci a hlubší studium ve zvolené oblasti. Studium zvoleného zaměření je zakončeno státní zkouškou.
Uchazeč/ka o přijetí do magisterského studia oboru Učitelství pro 1. st. ZŠ by měl/a být připraven/a na specifikum tohoto studia, orientovaného mimo jiné na výchovy. Při přijímacím řízení sice neabsolvuje talentové zkoušky z hudební, tělesné, výtvarné výchovy, avšak v případě přijetí by měl/a počítat s faktem, že tyto disciplíny, vyžadující speciální dovednosti, bude v rámci své profesní přípravy studovat.
Mimo jiné bude muset v rámci studia hudební výchovy zvládnout základy hry na klavír.
Výuka předmětů tělesné výchovy má didaktický charakter a je zaměřena na osvojování základních pohybových dovedností (gymnastika, atletika, sportovní a pohybové hry, plavání), které nepřesahují úroveň dovedností na 1. st. ZŠ. Při výuce je vyžadována aktivní účast studentů a studentek tak, aby dokázali základní pohybové dovednosti předvést, naučit své budoucí žáky a poskytnout jim případnou dopomoc. Jsou také připravováni, aby se dokázali efektivně podílet na záchraně tonoucího. V rámci studia je povinná aktivní účast na letním kurzu turistiky, her a pobytu v přírodě (odhadovaná cena kurzu: cca 6000,-). Předpokladem úspěšného absolvování studia je zdravotní způsobilost.
Uchazeč/ka by měl/a mít správnou výslovnost, neboť bude jako učitel/ka 1. st. ZŠ mluvním vzorem pro žáky. V rámci studia se studenti připravují na náročnou profesi, která předpokládá sociální dovednosti a psychickou odolnost.
Studijní program je koncipován tak, aby student v průběhu studia při plnění studijních povinností prokázal schopnost používat získané odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce.
Přijímací zkouška je jednokolová a tvoří ji písemný test. Vyjma poznatkových otázek text zahrnuje i schopnost porozumět odbornému textu a interpretovat ho v kontextu didaktických (pedagogických) situací. Kromě testových položek založených výhradně na doporučených odborných publikacích (40 otázek) je část testových položek (10 otázek) zaměřena na porozumění jednoduchému odbornému textu v angličtině.
Za každou úspěšně zodpovězenou otázku je přidělen 1 bod. Test má 50 otázek. Celkem max. 50 b.
Podmínkou přijetí ke studiu v magisterském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou. Podmínkou přijetí ke studiu v magisterském studijním programu, který navazuje na bakalářský studijní program, je rovněž řádné ukončení studia v kterémkoliv typu studijního programu.
Způsob ověření: | přijímací zkouška | ||
---|---|---|---|
Datum ověření (přijímací zkoušky) od: | 02.06.2025 | Do: | 20.06.2025 |
Náhradní termín (přijímací zkoušky): | 25.06.2025 | Do: | 26.06.2025 |
KUBÍKOVÁ, Kateřina. Strach a učení. Grada, 2024. ISBN 9788027150601.
GORDON, Thomas. Škola bez poražených: praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.
Časopis Komenský, ročník 147, čísla 03 a 04 a ročník 148, čísla 01 a 02. Dostupné z: https://www.ped.muni.cz/komensky/cisla/archiv
Absolventi jsou kvalifikováni k učitelské činnosti na 1. stupni ZŠ v podmínkách pluralitního, veřejného, soukromého a alternativního vzdělávacího systému, v zájmových a vzdělávacích institucích organizujících činnosti pro děti mladšího školního věku. Mají předpoklady k dalšímu profesnímu růstu, včetně doktorského studia v oboru pedagogika.