Termín podání přihlášky: | 28.02.2025 |
---|
Fakulta: | Pedagogická fakulta |
---|---|
Studijní program: | Učitelství pro mateřské školy (B0112A300008) |
Forma studia: | prezenční |
Druh studia: | bakalářské |
Jazyk výuky: | čeština |
Předpokládaný počet přijímaných: | 30 |
Standardní doba studia: | 3 roky |
Forma přihlášky: | Elektronická |
Poměr přijatých a přihlášených v minulém akad. roce
43 / 190Termín podání přihlášky: | 28.02.2025 |
---|
Poplatek za elektronickou formu přihlášky: | 910 Kč |
---|
Bakalářské studium Učitelství pro mateřské školy je kvalifikační vysokoškolskou přípravou na profesi učitel/ka mateřské školy. Koncepce studia vychází z osobnostně orientovaného modelu pojetí předškolního vzdělávání, respektuje vývojová specifika předškolního období a směřuje k individualizované pedagogické práci. Studijní obor má vyvážené složení odborných teoretických a praktických předmětů i pedagogických praxí. Studijní plán obsahuje předměty pedagogických, psychologických, speciálně pedagogických a odborných disciplín, které ve vzájemných souvislostech dovolují získat vědomosti, dovednosti a rozvinout schopnosti potřebné pro práci učitele v mateřské škole. Povinné předměty jsou doplněny povinně volitelnými a doporučenými volitelnými předměty, což umožňuje studentům podílet se na uspořádání studijního plánu podle svých potřeb a v prohloubení odborných zájmů. Integrované pojetí studijního programu připravuje budoucí pedagogy na komplexní přístup k výchově a vzdělávání dítěte v předškolním věku a cílí na rozvoj jejich profesních kompetencí v celé šíři.
Uchazeč/ka by měl/a mít správnou výslovnost, neboť bude jako učitel/ka MŠ mluvním vzorem pro děti. Uchazeč/ka by měl/a být připraven/a na specifikum tohoto studia, orientovaného mimo jiné na výchovy. Při přijímacím řízení sice neabsolvuje talentové zkoušky z hudební, tělesné, výtvarné výchovy, avšak v případě přijetí by měl/a počítat s faktem, že tyto disciplíny, vyžadující speciální dovednosti, bude v rámci své profesní přípravy studovat. Mimo jiné bude muset v rámci studia hudební výchovy zvládnout základy hry na klavír. Také by měl/a být zdravotně způsobilý/á pro absolvování předmětů tělesné výchovy (během studia nemohou být posluchači od TV osvobozeni). V rámci studia se studenti připravují na náročnou profesi, která předpokládá sociální dovednosti a psychickou odolnost.
Studijní plán programu najdete na adrese https://pedf.cuni.cz/PEDF-216.html
Studijní program je koncipován tak, aby student v průběhu studia při plnění studijních povinností prokázal schopnost používat získané odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce.
Přijímací zkouška je dvoukolová. První kolo zahrnuje písemný test (A). Druhé kolo sestává z ústní zkoušky před komisí (B) a bonifikace předchozí pedagogické praxe (C). Do druhého kola postupuje prvních 60 uchazečů dle pořadí po prvním kole a všichni uchazeči se stejným počtem bodů jako uchazeč na 60. místě (pro každou formu studia (prezenční, kombinovaná).
Předpokladem pro přijetí je ukončené středoškolské vzdělávání. Hlásí-li se uchazeč na obě formy studia (prezenční, kombinovaná), vykoná test a ústní zkoušku pouze jednou.
1. kolo:
· (A) Písemný test (max. 50 b.)
2. kolo:
· (B) Ústní zkouška (max. 30 b.)
· (C) Bonifikace souvislé učitelské nebo vychovatelské praxe v předškolním zařízení včetně praxe na pozici asistent pedagoga (max. 10 b.)
Celkem max. 90 b.
Podrobné informace o dílčích částech přijímacího řízení:
A) Písemný test: max. 50 b
Test obsahuje vyjma poznatkových otázek i schopnost porozumět odbornému textu a interpretovat ho v kontextu didaktických (pedagogických) situací. Testové položky jsou založeny převážně na doporučených odborných publikacích (50 otázek). Za každou úspěšně zodpovězenou otázku je přidělen 1 bod. Test má 50 otázek. Celkem max. 50 b.
Doporučená literatura k testu:
PRŮCHA, Jan a KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Předškolní pedagogika: učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4.
ULIČNÁ, Klára, RONKOVÁ, Jolana a Jana SLEZÁKOVÁ (eds.). Rozvoj pregramotností v předškolním vzdělávání. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2019. Dostupné z: https://pages.pedf.cuni.cz/sc1/files/2020/01/Sborn%C3%ADk-z-konference-OPVVV-SC1_Ulicna.pdf.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015. 575 s. ISBN 978-80-262-0714-6.
B) Ústní zkouška: max. 30 b
Pohovor z předškolní pedagogiky a motivace pro studium. Výchozí pro ústní pohovor je předložený seznam prostudované odborné pedagogicko-psychologické literatury se zaměřením na výchovu a vzdělávání dítěte v předškolním věku. Kvalita obsahová i formální (respektování citační normy ISO 690 nebo APA) a relevantnost seznamu prostudované literatury je součástí hodnocení orientace v oboru.
Pokud uchazeč nepředloží seznam prostudované literatury, není možné ústní zkoušku uskutečnit.
U uchazeče je ověřován zájem o současné školské problémy, otázky předškolního vzdělávání, výchovy dítěte v předškolním věku a zájem o práci s dětmi, podle možnosti podložený vlastními zkušenostmi. V ústním pohovoru má uchazeč prokázat všeobecný kulturní rozhled, osobnostní předpoklady pro učitelství, zejména schopnost kultivovaného jazykového projevu a schopnost logického a kritického myšlení.
C) Bonifikace souvislé učitelské nebo vychovatelské praxe max. 10 b
Souvislá učitelská nebo pedagogická praxe v předškolním zařízení včetně praxe na pozici učitel/asistent pedagoga ve smyslu zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících (zaměstnanecký poměr, ne praxe v průběhu studia) nebo praxe na pozici pracovníka v dětské skupině či mikrojeslích, v rozsahu minimálně 6 měsíců do data podání přihlášky ke studiu:
• Méně než 6 měsíců: 0 b.
• 6 měsíců - 1 rok: 1 b.
• nad 1 rok do 3 let: 3 b.
• nad 3 roky do 5 let: 5 b.
• 5 a více let: 7 b.
Vykonávání práce vedoucího pracovníka v MŠ (ředitel/ka, vedoucí učitel/ka u sdružených subjektů MŠ a ZŠ): Uchazeč doloží zaměstnavatelem/ředitelem MŠ potvrzenou souvislou praxi na pozici ředitele/vedoucí učitelky (max. 3 body).
- od 1 roku do 2 let: 1 bod
- 2 a více let: 3 body
Započítává se pouze souvislá pedagogická praxe do data podání potvrzení. V případě praxe v předškolních zařízeních jiného typu než mateřská škola a přípravná třída u úvazků nižších než 1,0 bude počet bodů krácen poměrně ve vztahu k výši úvazku uchazeče a délce jeho praxe. V případě praxe v mateřské škole a přípravné třídě u úvazků nižších než 0,5 bude počet bodů krácen poměrně ve vztahu k výši úvazku uchazeče a délce jeho praxe. Pokud je/byl uchazeč zaměstnán v MŠ nebo přípravné třídě na úvazek 0,5 či vyšší a zároveň pečuje/pečoval o dítě ve věku 0–7 let (doložen rodný list dítěte k přihlášce), není počet bodů za období překrývajícího se úvazku a péče o dítě krácen.
Uchazeč doloží souvislou pedagogickou praxi na doporučeném formuláři „Potvrzení o pedagogické praxi", který je dostupný v aplikaci elektronické přihlášky na www.pedf.cuni.cz v sekci pro uchazeče nejpozději do 28. 2. 2025.
Veškeré doklady k doplňujícím bonifikacím uchazeč doloží nejpozději do 28. 2. 2025 Doklady doručené po 28. 2. 2025 nebudou bonifikovány.
Podmínkou přijetí ke studiu v bakalářském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou.
Způsob ověření: | přijímací zkouška | ||
---|---|---|---|
Datum ověření (přijímací zkoušky) od: | 02.06.2025 | Do: | 20.06.2025 |
Náhradní termín (přijímací zkoušky): | 25.06.2025 | Do: | 26.06.2025 |
Zdravotní způsobilost: | všeobecný lékař |
Uchazeč netrpí vadou řeči a výslovnosti; tuto skutečnost dokládá potvrzením logopeda; uchazeč se sluchovým postižením může podat žádost o udělení výjimky z dodání potvrzení logopeda, že netrpí vadou řeči a výslovnosti. Potvrzení logopeda je nutné dodat do 28. 02. 2025.
Absolvent studijního oboru se uplatní v profesi učitel/ka v mateřských školách veřejných, soukromých, alternativních i speciálních, ve speciálních třídách mateřských škol, v přípravných třídách při základních školách, v dětských skupinách a dalších typech zařízení zajišťujících institucionální výchovu a péči pro děti v předškolním věku (ISCED 01 a 02), v zájmových a vzdělávacích institucích organizujících činnosti pro děti, při zakládání a organizaci kulturně společenských center pro rodiny a děti předškolního věku. Dále se může uplatnit jako vychovatel nebo pedagog volného času ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání, zejména ve střediscích volného času, školních družinách a školních klubech. Absolvent studia může také získat uplatnění v neškolských zařízeních, např. sociálních, zdravotnických, zájmových, kde se pro výkon výchovné a vzdělávací činnosti vyžaduje pedagogická způsobilost. Absolvent má vytvořené předpoklady ke studiu v navazujícím magisterském oboru Pedagogika předškolního věku, také ke studiu souvisejících oborů i na jiných vysokých školách.