Přijímací zkouška probíhá ve dvou kolech.
V prvním kole uchazeč/uchazečka vyplní a odevzdá formulář s portfoliem pro zhodnocení vlastních znalostí a zkušeností ve vztahu k vybrané specializaci. Pro každou specializaci má formulář jiný obsah. Pro specializaci Supervize se zaměřuje na schopnost reflexe vlastních znalostí, dovedností a zkušeností ve vztahu k supervizi. Formulář ke stažení a instrukce k odevzdání jsou přístupné na webu fakulty
https://fhs.cuni.cz/FHS-2139.html.
Formulář s portfoliem je třeba odevzdat nejpozději do 15. 4. 2025 23:59:59 a lze jej odevzdat pouze jednou. Odevzdaný dokument už nelze upravovat ani nahrazovat jiným souborem. Formulář portfolia včetně všech příloh lze odevzdat pouze jako jeden propojený soubor. Bodování je uvedeno ve formuláři.
V případě, že uchazeč/uchazečka získá dostatečný počet bodů, postupuje do druhého kola přijímacího řízení, které má podobu ústní zkoušky sestávající z:
a) rozpravy nad prezentací dispozic a zkušeností uchazeče/uchazečky ve vztahu k oboru a zvolené specializaci zaslané v prvním kole přijímací zkoušky,
b) rozpravy nad životopisem a
c) diskuse k vybraným tématům z doporučené literatury - viz odborná četba.
V procesu ústní zkoušky se hodnotí:
1. schopnost reflexe a kritického myšlení (v kontextu argumentace týkající se vlastních zkušeností a schopností požadovaných ve vztahu k oboru sociální práce a zvolené specializaci v oboru programu Řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích): max. 10 bodů,
2. základní přehled v oblasti sociální práce a supervize (na základě předepsané literatury včetně cizojazyčného textu): max. 5 bodů,
3. komunikační dovednosti (prezentační dovednosti, schopnost diskutovat, empatie a asertivita): max. 5 bodů.
Podkladem pro ústní zkoušku je profesní životopis uchazeče/uchazečky (CV) obsahující dosavadní průběh vzdělání a dalšího vzdělávání, případné odborné výcviky, pracovní zkušenosti a/nebo zkušenosti z praxe v oboru i mimo něj (včetně dobrovolnických aktivit) se stručnou charakteristikou pozic a rolí a pokud je to možné bakalářská či jiná absolventská práce nebo publikace. U uchazeček/uchazečů, kteří neabsolvovali obor sociální práce, též seznam předmětů absolvovaných v bakalářském programu.
Tyto podklady doporučujeme uchazečkám a uchazečům přinést k přijímací zkoušce. Žádné předložené materiály nejsou v druhém kole samy o sobě hodnoceny, slouží pouze jako podklady pro ústní zkoušku.
Ústní zkouška se v rozpravě zaměřuje na:
• stručnou argumentaci, o kterou se opírá zájem studovat v navazujícím magisterském programu Řízení a supervize ve specializaci Supervize, a to z hlediska dosavadní odborné profilace a požadavků studia;
• stručnou reflexi vlastních dispozic v roli supervizorky/supervizora v sociální nebo zdravotnické oblasti, včetně konkrétních argumentů ohledně vlastních dispozic pro vzdělávání v supervizi;
• stručné vyjádření ke vztahu absolvovaného bakalářského programu/oboru studia k předpokládanému programu studia, do kterého podává uchazeč/uchazečka přihlášku a současně i popis zkušeností vztahujících se k oboru sociální práce - včetně přehledu absolvovaných předmětů podstatných z hlediska minimálních standardů vzdělávání v sociální práci (viz web ASVSP
https://www.asvsp.org/);
V prvním kole přijímací zkoušky je možné získat maximálně 25 bodů. Do druhého kola postoupí jen ti uchazeči/uchazečky, kteří získají v prvním kole dostatečný počet bodů. Ve druhém kole přijímací zkoušky je možné získat maximálně 20 bodů (body z prvního kola se nepřičítají). Bodovou hranici pro postup do druhého kola i bodovou hranici pro přijetí na základě bodů získaných pouze v druhém kole stanoví děkanka s přihlédnutím k počtu uchazečů/uchazeček a kapacitním možnostem fakulty. Rozhodnutí o přijetí/nepřijetí obdrží všichni uchazeči/uchazečky po ukončení druhého kola přijímacích zkoušek.
Odborná četba:
• Novotná, H., Špaček, O., Šťovíčková, M.: Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK, 2019.
• Janebová, R.: Teorie a metody sociální práce – reflexivní přístup. Hradec Králové: Univerzita Hradec Králové, 2014.
• Supervize (kapitola 8) In: MPSV (2008): Standardy kvality. Výkladový slovník pro poskytovatele. Výstupy z tematických diskusních setkání a práce odborných týmů pro jednotlivé oblasti Standardů kvality sociálních služeb. (
https://www.mpsv.cz/documents/20142/225517/4_vykladovy_sbornik.pdf/7fcca2f2-96a7-e116-5407-6c88436b77d9)
• Zákon 108/2006 o sociálních službách a vyhláška 505/2006, MPSV (pro ty, kdo neabsolvovali studium sociální práce).
• Becker, H.: Whose Side Are We on? In: Social Problems, vol. 14, No. 3, 1967, str. 239–247
(
https://www.sfu.ca/~palys/Becker1967-WhoseSideAreWeOn.pdf).
• Tronto, J.: Creating Caring Institutions: Politics, Plurality, and Purpose. In: Ethics and Social Welfare, vol. 4, No. 2, 2010, str. 158–171 (
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17496535.2010.484259).
• Havrdová, Z., Hajný, M. a kol.: Praktická supervize. Průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha: Galén, 2008.
• Baštecká, B., Čermáková, V. a Kinkor, M.: Týmová supervize. Praha: Portál, 2016.