Volba jazyka
  • čeština
  • english
Uživatel
  • Anonym

    Detail programu/oboru

    Elektronická kultura a sémiotika (0321TA180002)

    Fakulta: Fakulta humanitních studií
    Studijní program: Elektronická kultura a sémiotika (N0321A180002)
    Forma studia: prezenční
    Druh studia: navazující magisterské
    Jazyk výuky: čeština
    Standardní doba studia: 2 roky
    Forma přihlášky: Elektronická, Listinná

    • Na tento program/obor nyní nelze podat elektronickou přihlášku.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Termín podání přihlášky: 31.03.2025
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Poplatek za elektronickou formu přihlášky: 910 Kč
      Poplatek za listinnou formu přihlášky: 960 Kč
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Studijní program (SP) vyrůstá z tradice humanitní vzdělanosti - fenoménům současnosti nelze rozumět bez porozumění tradičním pojetím. SP je postaven na komplementárním přístupu k analýze mediálního sdělení (a komunikace), který je zakotven na jedné straně v tradičním uchopení komunikace (v rétorice, poetice, se znalostí a pochopením role literárního kánonu), na straně druhé v moderních přístupech k reflexi nových médií a mediálního sdělení (ať již jde o její ikonickou, obrazovou nebo literární podobu). Takto definovaný program se odlišuje především v důrazu, který klade na tradiční pojímání komponované promluvy a jejího afektivního efektu.
      SP je ukotven ve dvou oblastech vzdělávání, jednak ve filologii (v důrazu na literární teorii, komparativním pohledu na porozumění sdělení v kulturním horizontu literárního kánonu, rétorice a teorii mluvních aktů), jednak na mediálních a komunikačních studiích. Zde je kladen důraz na sémiotiku médií a na jejich teorii. SP tedy vychází z literární teorie, z vizuálních studií, ze sémiotiky médií, z filosofických předpokladů mediality (v rétorice, poetice a v teorii žánrů), ze studií paměti a ze sociologie nových médií.

      Předpokladem studia v tomto navazujícím magisterském studijním programu je schopnost samostatně pracovat s odbornými texty v angličtině.

      Studijní program je uskutečňován bez specializace.
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Přijímací zkouška je jednokolová a spočívá v oborovém písemném testu z požadované literatury:
      1. Barthes, R.: Mytologie. Praha: Dokořán, 2004.
      2. Gvoždiak, V.: Základy sémiotiky I. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014.
      3. Gvoždiak, V.: Základy sémiotiky II. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014.

      Hodnotí se věcná správnost a obsahová přiměřenost vzhledem k předepsané literatuře.

      Na vypracování přijímací zkoušky je vymezeno 60 minut. Elektronické pomůcky nejsou povoleny.
      Z oborového písemného testu z požadované literatury lze získat maximálně 15 bodů.
      Bodovou hranici pro přijetí stanoví děkanka s přihlédnutím k počtu uchazečů a kapacitním možnostem fakulty.
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Podmínkou přijetí ke studiu v magisterském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou. Podmínkou přijetí ke studiu v magisterském studijním programu, který navazuje na bakalářský studijní program, je rovněž řádné ukončení studia v kterémkoliv typu studijního programu.

      Způsob ověření: přijímací zkouška
      Datum ověření (přijímací zkoušky) od: 02.06.2025 Do: 13.06.2025
      Náhradní termín (přijímací zkoušky): 16.06.2025 Do: 30.06.2025
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Další informace o programu a kontakty naleznete zde: http://fhs.cuni.cz/FHS-2165.html
      Vzorové zadání naleznete zde: https://fhs.cuni.cz/FHS-1595-version1-eks_vzorovy.pdf
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Absolvent disponuje důkladnými znalostmi z oblasti médií a mediální komunikace, znalostmi metod patřičnými pro analýzu společenských jevů, metodami analýzy mediální komunikace. Orientuje se v sémiotické, naratologické a rétorické analýze mediálních sdělení a mediální komunikace. Absolvent umí provádět literárněvědnou analýzu textu a to z hlediska všech jejich sémantických rovin. Absolvent umí detailně a důsledně analyzovat literární text. Absolvent se orientuje v pojmosloví klasické poetiky a rétoriky. Absolvent je schopen pohotově a poučeně porozumět sémiotickému systému komunikace, dokáže se přesvědčivě, logicky a odborně kvalifikovaně veřejně vyjadřovat s vědomím vědecké zodpovědnosti za svou komunikaci.
      Vzhledem k získaným teoretickým, metodologickým a praktickým kompetencím se absolventi studia mohou uplatnit v celé škále oborů, které se zaměřují jak na teoretickou reflexi a intepretaci mediálních sdělení a komunikačních procesů, tak na jejich přímý rozvoj v rámci organizací, agentur a studií. S ohledem na oblast filologického vzdělání a získání širokých interpretačních literárněvědných dovedností se mohou též uplatnit na pracovištích vědeckých ústavů, v kulturních institucích, neziskových organizacích, s ohledem na mediální průpravu ale také v audiovizuální sféře, v reklamních a v PR agenturách. S ohledem na získané poznatky a interpretační dovednosti se mohou uplatnit jako mediální analytici. Díky literárněvědné, rétorické a poetologické průpravě představují jejich analytické schopnosti v České republice unikátní dovednosti. Jelikož absolventi tohoto SP disponují doposud nepřítomnou teoretickou způsobilostí a interpretačními dovednostmi (aplikovanou naratologickou analýzou mediálních sdělení a komunikačních sítí - tento metodický a analytický postup není zatím na vysokých školách v České republice přednášen), snadno zaplní bílé místo na trhu práce.