Volba jazyka
  • čeština
  • english
Uživatel
  • Anonym

    Detail programu/oboru

    Učitelství pro mateřské školy (0112RA300008)

    Fakulta: Pedagogická fakulta
    Studijní program: Učitelství pro mateřské školy (B0112A300008)
    Forma studia: prezenční
    Druh studia: bakalářské
    Jazyk výuky: čeština
    Předpokládaný počet přijímaných: 30
    Standardní doba studia: 3 roky
    Forma přihlášky: Elektronická

    Poměr přijatých a přihlášených v minulém akad. roce

    38 / 115

    • Na tento program/obor nyní nelze podat elektronickou přihlášku.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Termín podání přihlášky: 29.02.2024
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Poplatek za elektronickou formu přihlášky: 880
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Bakalářské studium Učitelství pro mateřské školy je kvalifikační vysokoškolskou přípravou na profesi učitel/ka mateřské školy. Koncepce studia vychází z osobnostně orientovaného modelu pojetí předškolního vzdělávání, respektuje vývojová specifika předškolního období a směřuje k individualizované pedagogické práci. Studijní obor má vyvážené složení odborných teoretických a praktických předmětů i pedagogických praxí. Studijní plán obsahuje předměty pedagogických, psychologických, speciálně pedagogických a odborných disciplín, které ve vzájemných souvislostech dovolují získat vědomosti, dovednosti a rozvinout schopnosti potřebné pro práci učitele v mateřské škole. Povinné předměty jsou doplněny povinně volitelnými a doporučenými volitelnými předměty, což umožňuje studentům podílet se na uspořádání studijního plánu podle svých potřeb a v prohloubení odborných zájmů. Integrované pojetí studijního programu připravuje budoucí pedagogy na komplexní přístup k výchově a vzdělávání dítěte v předškolním věku a cílí na rozvoj jejich profesních kompetencí v celé šíři.

      Uchazeč/ka by měl/a mít správnou výslovnost, neboť bude jako učitel/ka MŠ mluvním vzorem pro děti. Uchazeč/ka by měl/a být připraven/a na specifikum tohoto studia, orientovaného mimo jiné na výchovy. Při přijímacím řízení sice neabsolvuje talentové zkoušky z hudební, tělesné, výtvarné výchovy, avšak v případě přijetí by měl/a počítat s faktem, že tyto disciplíny, vyžadující speciální dovednosti, bude v rámci své profesní přípravy studovat. Mimo jiné bude muset v rámci studia hudební výchovy zvládnout základy hry na klavír. Také by měl/a být zdravotně způsobilý/á pro absolvování předmětů tělesné výchovy (během studia nemohou být posluchači od TV osvobozeni). V rámci studia se studenti připravují na náročnou profesi, která předpokládá sociální dovednosti a psychickou odolnost.

      Studijní plán programu najdete na adrese https://pedf.cuni.cz/PEDF-216.html

      Studijní program je koncipován tak, aby student v průběhu studia při plnění studijních povinností prokázal schopnost používat získané odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Přijímací zkouška je dvoukolová. První kolo zahrnuje písemný test (A). Druhé kolo sestává z ústní zkoušky před komisí (B) a bonifikace předchozí pedagogické praxe (C). Do druhého kola postupuje prvních 70 uchazečů dle pořadí po prvním kole a všichni uchazeči se stejným počtem bodů jako uchazeč na 70. místě.

      Předpokladem pro přijetí je ukončené středoškolské vzdělávání. Hlásí-li se uchazeč na obě formy studia, vykoná test i ústní zkoušku pouze jednou.

      1. kolo: (A) Písemný test (max. 40 b.)

      2. kolo: (B) Ústní zkouška (max. 35 b.)

       

      (C) Bonifikace souvislé učitelské nebo vychovatelské praxe v předškolním zařízení včetně praxe na pozici asistent pedagoga (max. 5 b.)

      Celkem max. 80 b.

       

      Podrobné informace o dílčích částech přijímacího řízení:

      A) Písemný test: max. 40 b

      Test obsahuje vyjma poznatkových otázek i schopnost porozumět odbornému textu a interpretovat ho v kontextu didaktických (pedagogických) situací. Testové položky jsou založeny výhradně na doporučených odborných publikacích (40 otázek). Za každou úspěšně zodpovězenou otázku je přidělen 1 bod. Test má 40 otázek. Celkem max. 40 b.

      Doporučená literatura k testu:

      OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Grada, 2016, 1 online zdroj (224 stran). ISBN 978-80-271-9086-7.

      VÁGNEROVÁ, Marie a Lidka LISÁ.Vývojová Psychologie [online]. Czech Republic: Karolinum Press, 2021 [cit. 2023-06-13]. ISBN 9788024649610. Kapitoly: I 1.1 a 1.2; II; III; IV; V a VI.

       

      B) Ústní zkouška: max. 35 b

      Pohovor z předškolní pedagogiky a motivace pro studium. Výchozí pro ústní pohovor je předložený seznam prostudované odborné pedagogicko-psychologické literatury se zaměřením na výchovu a vzdělávání dítěte v předškolním věku. Kvalita obsahová i formální (respektování citační normy ISO 690) a relevantnost seznamu prostudované literatury je součástí hodnocení orientace v oboru. Pokud uchazeč nepředloží seznam prostudované literatury, není možné ústní zkoušku uskutečnit.

      U uchazeče je ověřován zájem o současné školské problémy, otázky předškolního vzdělávání, výchovy dítěte v předškolním věku a zájem o práci s dětmi, podle možnosti podložený vlastními zkušenostmi. V ústním pohovoru má uchazeč prokázat všeobecný kulturní rozhled, osobnostní předpoklady pro učitelství, zejména schopnost kultivovaného jazykového projevu a schopnost logického a kritického myšlení.

       

      C) Bonifikace souvislé učitelské nebo vychovatelské praxe max. 5 b

      Souvislá učitelská nebo pedagogická praxe v předškolním zařízení včetně praxe na pozici učitel/asistent pedagoga ve smyslu zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících (zaměstnanecký poměr, ne praxe v průběhu studia) nebo praxe na pozici pracovníka v dětské skupině či mikrojeslích, v rozsahu minimálně 6 měsíců do data podání přihlášky ke studiu:

      •         Méně než 6 měsíců:  0 b.

      •         6 měsíců - 1 rok: 1 b.

      •         nad 1 rok do 3 let: 3 b.

      •         nad 3 roky do 5 let: 4 b.

      •         5 a více let: 5 b.

      V případě úvazků nižších než 1,0 bude počet bodů krácen poměrně ve vztahu k výši úvazku uchazeče a délce jeho praxe.

      Uchazeč doloží souvislou pedagogickou praxi na doporučeném formuláři „Potvrzení o pedagogické praxi", který je dostupný v aplikaci elektronické přihlášky na www.pedf.cuni.cz v sekci pro uchazeče nejpozději do 29. 2. 2024.

      Veškeré doklady k doplňujícím bonifikacím uchazeč doloží nejpozději do 29. 2 .2024 Doklady doručené po 29. 2. 2024 nebudou bonifikovány.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Podmínkou přijetí ke studiu v bakalářském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou.



      Způsob ověření: přijímací zkouška
      Datum ověření (přijímací zkoušky) od: 06.06.2024 Do: 18.06.2024
      Náhradní termín (přijímací zkoušky): 25.06.2024 Do: 26.06.2024
      Zdravotní způsobilost: všeobecný lékař
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Uchazeč netrpí vadou řeči a výslovnosti; tuto skutečnost dokládá potvrzením logopeda; uchazeč se sluchovým postižením může podat žádost o udělení výjimky z dodání potvrzení logopeda, že netrpí vadou řeči a výslovnosti. Potvrzení logopeda je nutné dodat do 29. 02. 2024.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Grada, 2016, 1 online zdroj (224 stran). ISBN 978-80-271-9086-7.

      VÁGNEROVÁ, Marie a Lidka LISÁ.Vývojová Psychologie [online]. Czech Republic: Karolinum Press, 2021 [cit. 2023-06-13]. ISBN 9788024649610. Kapitoly: I 1.1 a 1.2; II; III; IV; V a VI.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Absolvent studijního oboru se uplatní v profesi učitel/ka v mateřských školách veřejných, soukromých, alternativních i speciálních, ve speciálních třídách mateřských škol, v přípravných třídách při základních školách, v dětských skupinách a dalších typech zařízení zajišťujících institucionální výchovu a péči pro děti v předškolním věku (ISCED 01 a 02), v zájmových a vzdělávacích institucích organizujících činnosti pro děti, při zakládání a organizaci kulturně společenských center pro rodiny a děti předškolního věku. Dále se může uplatnit jako vychovatel nebo pedagog volného času ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání, zejména ve střediscích volného času, školních družinách a školních klubech. Absolvent studia může také získat uplatnění v neškolských zařízeních, např. sociálních, zdravotnických, zájmových, kde se pro výkon výchovné a vzdělávací činnosti vyžaduje pedagogická způsobilost. Absolvent má vytvořené předpoklady ke studiu v navazujícím magisterském oboru Pedagogika předškolního věku, také ke studiu souvisejících oborů i na jiných vysokých školách.