Volba jazyka
  • čeština
  • english
Uživatel
  • Anonym

    Detail programu/oboru

    Učitelství pedagogiky pro střední školy se sdruženým studiem Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy a základní umělecké školy (0114TA300097 / 0114TA300100) - dvouoborové studium

    Fakulta: Pedagogická fakulta
    Studijní program: Učitelství pedagogiky pro střední školy (N0114A300097)
    Forma studia: prezenční
    Druh studia: navazující magisterské
    Jazyk výuky: čeština
    Předpokládaný počet přijímaných: 5
    Standardní doba studia: 2 roky
    Forma přihlášky: Elektronická

    • Na tento program/obor nyní nelze podat elektronickou přihlášku.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Termín podání přihlášky: 29.02.2024
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Poplatek za elektronickou formu přihlášky: 880
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Učitelství pedagogiky pro střední školy - maior

      Studijní program navazuje na bakalářský studijní program Pedagogika se zaměřením na vzdělávání

      Studium je primárně zaměřeno na utváření oborových, pedagogicko-psychologických, komunikačních a dalších osobnostně kultivačních kompetencí pro vykonávání profese učitele pedagogiky na středních odborných školách a pro další edukační nebo koordinační aktivity v oblasti vzdělávání. Vedle prohlubování odborného vědního základu pedagogických disciplín (navazujícího na obsah bakalářského stupně) je kladen důraz na didaktiku pedagogiky a na aplikaci odborných didaktických kompetencí v pedagogické praxi. Zvláštní pozornost je věnována metodologii pedagogického výzkumu, neboť jedním z cílů oboru je připravit učitele pedagogiky, jenž bude mj. způsobilý navrhovat, realizovat i vyhodnocovat empirické výzkumy v oblasti vzdělávání a školství.

      Studijní program v plánu maior respektuje vyváženost oborové, didaktické a pedagogicko-psychologické složky přípravy dle standardů učitelské přípravy MŠMT. Pedagogicko-psychologická příprava zahrnuje předměty pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky, včetně pedagogicko-psychologické praxe. Součástí  je zpracování diplomové práce.

      Studijní program v plném plánu zahrnuje též disciplíny zaměřené na sociální pedagogiku a sociální práci vč. odborné praxe a didaktiky těchto oborů.

      Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy a základní umělecké školy - minor

      Studijní program Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základní školy, střední školy a základní umělecké školy poskytuje ucelené magisterské vzdělání v kombinaci dvou oborů. Navazuje na bakalářský studijní program Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání. Je jediným studijním programem, v jehož centru pozornosti je vzdělávání učitelů výtvarné výchovy a rovnocenný rozvoj reflektované autorské umělecké tvorby v interdisciplinární teoretické reflexi, která propojuje vizuální výtvarné umění a jeho teorie s výtvarnou pedagogikou a oborovou didaktikou. Magisterský studijní program je zaměřen i na osobnostní rozvoj studentů v oblasti reflektované autorské tvorby, v oblasti vizuální komunikace, vizuální gramotnosti a v oblasti učitelství. Důraz je kladen na získání znalostí teorie a dějin umění, znalostí oborové didaktiky a rozvoj reflektivního přístupu k vlastní autorské umělecké tvorbě. Studium je koncipováno jako dynamický průnik tří zmíněných oblastí. Absolvent se v nich aktivně pohybuje, dokáže vzájemně propojovat osvojené znalosti a dovednosti, reflektuje je i v aplikacích a kontextech využití. Samostatně uvažuje v konceptech, využívá teoretické znalosti i osvojené umělecké dovednosti v didaktické transformaci obsahů výtvarné výchovy. Cílem studijního programu je dále rozvíjet vizuální gramotnost studentů a schopnost využívat výtvarné umění a jeho vyjadřovací prostředky ve vizuálně komunikující kultuře s ohledem na expertní znalosti uměleckého a kulturního vzdělávání, uplatnitelné v dalším rozvoji, kultivaci a demokratizaci společnosti.

      Studijní program v plánu minor respektuje vyváženost oborové, didaktické a pedagogicko-psychologické složky přípravy dle standardů učitelské přípravy MŠMT.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Přijímací zkouška má 3 části:

      1)   Zkouška z 1. studijního programu, plán maior, max. 30 b.

      2)   Zkouška z 2. studijního programu, plán minor, max. 30 b.

      3)   Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy (maior), max. 30 b.

      Celkem max. 90 b.

      1) Učitelství pedagogiky pro střední školy

      Přijímací řízení spočívá v komisionálním posouzení dokladů o předchozím vzdělání (probíhá bez přítomnosti uchazeče pouze na základě zaslaných podkladů).

      Celkový počet přidělovaných bodů: 30

      1. Absolvovaný (studovaný) bakalářský studijní program: max. 20 bodů

      2. Prospěch v rámci absolvovaného (studovaného) bakalářského studijního programu: max. 10 bodů

       

      Ad 1: Absolvovaný (studovaný) bakalářský studijní program – posuzuje se míra příbuznosti absolvovaného bakalářského studijního programu:

      Identický program/obor (tzn. Pedagogika, Pedagogika se zaměřením na vzdělávání) – 20 bodů.

      Úzce příbuzný program/obor: (např. Speciální pedagogika, Sociální pedagogika, Andragogika, Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku, Vychovatelství, Učitelství pro mateřské školy) – 10 bodů.

      Příbuznost absolvovaného bakalářského studijního programu/oboru posuzuje garant studijního programu na základě doložených podkladů.

       

      Ad 2: Prospěch v rámci bakalářského studia – posuzuje se aritmetický průměr všech klasifikovaných studijních povinností (zkoušek a klasifikovaných zápočtů) za 1. – 5. semestr absolvovaného (studovaného) bakalářského studia:

      Do 1,2 – 10 bodů

      Do 1,5 – 6 bodů

      Do 2,0 – 2 body

      Více než 2,0 – 1 bod

       

      Uchazeč předloží doklady o absolvovaném (studovaném) bakalářském studijním programu (diplom a dodatek k diplomu, příp. potvrzení vydané vysokou školou) k přihlášce ke studiu. Průměrný prospěch ze všech povinných a povinně volitelných předmětů 1. – 5. semestru bakalářského studijního programu je nutno prokázat potvrzením vydaným vysokou školou, na které uchazeč příslušný program studoval nebo studuje.

      2) Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy a základní umělecké školy

      Přijímací zkouška má tři části:
      1. Autorský projekt (max. 18 b.)
      2. Portfolio výtvarných prací (max. 6 b.)
      3. Pohovor nad seznamem prostudované literatury a zhlédnutých výstav (max. 6 b.)

      Maximální počet dosažených bodů celkem: 30
      Pokud uchazeč/ka v jedné z částí zkoušky získá 0 bodů, hodnotí se celá ústní zkouška jako neúspěšná = 0 bodů.

      K ústnímu pohovoru uchazeč/ka připraví a přinese dokumentaci ke všem třem částem přijímací zkoušky.

      Téma 2024-2025: Procházka zítřkem

       

      1. Autorský projekt

      Uchazeč/ka prezentuje a obhájí svůj autorský projekt výtvarných prací (rozsah závisí na zvoleném konceptu, který se váže k zadanému tématu). Téma reflektuje s oporou alespoň dvou odborných textů a dvou uměleckých východisek. Své postoje k vybraným kontextům uchazeč/ka zdůvodní. Dále představí připravený pedagogický návrh výtvarné činnosti vztahující se k zadanému tématu. 

       

      2. Portfolio výtvarných prací

       Uchazeč/ka představí portfolio své dosavadní výtvarné tvorby, které přinese k ústní zkoušce vytištěné (ve formátu max. A3, rozsah do 20 stran, vzor portfolia na webových stránkách KVV).

       

      3. Pohovor nad seznamem prostudované literatury a zhlédnutých výstav

      Uchazeč/ka předloží a prezentuje komisi vytištěný seznam prostudované literatury, zhlédnutých výstav a edukačních materiálů, vztahujících se k zadanému tématu a portfoliu výtvarných prací.

      Kritéria hodnocení:
      -srozumitelná argumentace vlastních postojů s oporou o prostudované teoretické prameny
      -autorská reflexe tématu
      -reflexe tvůrčího postupu
      -vizuální podoba artefaktů

      -kvalita návrhu pedagogické transformace zadaného tématu
      -vnitřní souvislosti
      -schopnost souvislého kultivovaného projevu

      3) Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy

      Maximální počet bodů 30 b. Test trvá 30 minut.

      Didaktický test prověřuje znalosti z povinných předmětů pedagogicko-psychologické přípravy (pedagogika, psychologie, speciální pedagogika, základy didaktiky) zařazených do tzv. společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku na úrovni výstupních požadavků pro bakalářské studium se zaměřením na vzdělávání. Kromě základních znalostí (terminologie, poznatky) jde i o schopnost aplikovat teoretické znalosti do řešení modelových situací v pedagogické praxi.

      Test je tvořen 20 znalostními otázkami (20 bodů) a 5 otázkami (10 bodů) k řešení modelových situací.

      Studijní plán společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku v aktuálním akademickém roce je dostupný na http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/).

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Podmínkou přijetí ke studiu v magisterském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou. Podmínkou přijetí ke studiu v magisterském studijním programu, který navazuje na bakalářský studijní program, je rovněž řádné ukončení studia v kterémkoliv typu studijního programu.



      Způsob ověření: přijímací zkouška
      Datum ověření (přijímací zkoušky) od: 06.06.2024 Do: 18.06.2024
      Náhradní termín (přijímací zkoušky): 25.06.2024 Do: 26.06.2024
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Základní podmínkou přijetí ke studiu je ukončené bakalářské studium stejného nebo příbuzného studijního programu.

      Ve shodě s koncepcí dvoustupňové učitelské přípravy dle Rámcových požadavků na studijní programy, jejichž absolvováním se získává odborná kvalifikace k výkonu regulovaných povolání pedagogických pracovníků (MŠMT), bude na základě dodaných dokumentů posuzováno splnění minimálních požadavků na bakalářské programy se zaměřením na vzdělávání v oborové složce a oborově didaktické složce učitelské přípravy. Toto posouzení se ve stejném rozsahu týká jak absolventů bakalářských studijních programů se zaměřením na vzdělávání, tak absolventů ostatních bakalářských studijních programů. Požadavek na oborovou složku a oborově didaktickou složku učitelské přípravy v předchozím bakalářském studiu je stanoven v součtu na 62 kreditů za každý studijní program, do kterého se uchazeč hlásí ve sdruženém studiu. Počet požadovaných kreditů platí i pro studium s tzv. plným plánem (tzv. jednooborové studium).

       

      Všichni uchazeči, kteří splňují podmínku stejného nebo příbuzného studijního oboru/programu, včetně uchazečů z oborů/programů se zaměřením na vzdělávání vykonají přijímací zkoušku z pedagogicko-psychologické přípravy (tj. pedagogika, psychologie, speciální pedagogika, didaktika) k prověření příslušných kompetencí pro přijetí do navazujícího magisterského studia v učitelských studijních programech. 

      Uchazeč doloží výpis předmětů absolvovaných v předchozím bakalářském studiu, včetně jejich výsledků, spolu s dokladem o dosaženém vzdělání, popřípadě potvrzením o studiu, pokud ještě nebylo studium zakončeno, do 29. 02. 2024.

      Příbuznost absolvovaného studia posuzují na základě podkladů dodaných s přihláškou (do 29. 02. 2024) po přijetí přihlášky garanti příslušných navazujících magisterských programů prostřednictvím studijního oddělení fakulty, nejpozději k 30. 04. 2024, uchazeči budou vyrozuměni do 31. 05. 2024.

      Při nesplnění podmínky příbuznosti programu nemůže být uchazeč ke studiu přijat, a proto nebude dále pozván k přijímací zkoušce.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy a základní umělecké školy

      AUMONT, J.: Obraz. Praha: AMU, 2005.

      BERGER, J.: O pohledu. Praha: Agite/Fra, 2009.

      FULKOVÁ, M.: Diskurz umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2009.

      FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: Pedagogická fakulta, 2012.

      FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L., KITZBERGEROVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 2. Praha: PedF UK a UPM 2013.

      CHALUPECKÝ, J.: Nové umění v Čechách. Praha: H+H, 1994.

      KULKA, T.: Umění a falzum. Praha: Academia, 2004.

      Kol. autorů: Umění 20. století - Malířství, skulptury a objekty, nová média, fotografie. Praha: Slovart 2004.

      MIRZOEFF, N. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia, 2012.

      PETŘÍČEK, M.: Myšlení obrazem. Praha: Hermann a synové, 2009.

      Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. http://www.msmt.cz/file/41216/

      Rámcový vzdělávací program pro gymnázia http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-gymnazia

      Příklad otázek přijímací komise:

      „Jak jste pojal/a zadané téma umělecky, teoreticky a pedagogicky?“

       „Jak byste vysvětlil/a pojem vizuální gramotnost?“

      „Která výstava Vás v nedávné době nejvíce zaujala, vysvětlete v čem?“

      „Jak rozumíte pojmu edukační program v kulturní instituci?“

      Pedagogicko-psychologická příprava

      Studijní literatura k testu z pedagogicko-psychologické přípravy je totožná se studijní literaturou předmětů, které tvoří pedagogicko-psychologickou přípravu v bakalářských studijních programech se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku.

       

      Úvod do pedagogiky

      Bendl, S. (2014). Nárys sociální pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

      Průcha, J. (2015). Přehled pedagogiky. Praha: Portál.

      Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník. Praha: Portál.


      Základy psychologie

      Helus, Z. (2006). Sociální psychologie pro učitele. Praha: Grada.

      Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada.

      Plháková, A. (2005). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia.

       

      Základy didaktiky

      Hattie, J. (2022). Prokazatelné učení. Metodická příručka pro učitele: maximalizace vlivu na proces učení. Praha: Edukační laboratoř.

      Petty, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.

      Vališová, A., & Kovaříková, M. (2021). Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Praha: Grada.

       

      Základy speciální pedagogiky

      Slowík, J. (2016). Speciální pedagogika. Praha: Grada.

      Valenta, M. et al. (2014). Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Praha: Portál.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Učitelství pedagogiky pro střední školy

      Absolvent studijního programu Učitelství pedagogiky pro střední školy prokazuje široké znalosti vědních oborů předmětové aprobace pedagogika, zná principy jejich struktury a jejich vztahy k oborům příbuzným. Je vybaven teoretickými vědomostmi a praktickými dovednostmi potřebnými pro realizaci výuky pedagogiky a příbuzných předmětů, je schopen interdisciplinárně propojovat učivo, aplikovat moderní didaktické metody, tvůrčím způsobem rozpracovávat příslušné vzdělávací oblasti celostátních kurikulárních dokumentů do kurikula konkrétní střední či vyšší odborné školy. Má rovněž základní kompetence pro plánování a realizaci empirických výzkumů v oblasti školství a vzdělávání.

      Absolvent studijního programu v plném plánu disponuje též pokročilými znalostmi a dovednostmi z oblasti sociální pedagogiky a sociální práce vč. didaktiky těchto oborů.

      Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy a základní umělecké školy

      Absolvent/ka nalezne uplatnění především jako učitel výtvarné výchovy ve veřejných i soukromých základních i středních školách. Může se podílet na vzniku vzdělávacích programů v galeriích a muzeích, knihovnách, obcích i v dalších kulturních institucích.
      Absolvent/ka plného studijního programu nalezne uplatnění také jako lektor/ka, tvůrce a kurátor/ka vzdělávacích programů v galeriích a muzeích i v dalších kulturních institucích, jako kurátor/ka kulturních a společenských projektů, festivalů s edukačním pozadím. Jako pracovník/pracovnice v oblasti propagace a public relations může významně ovlivňovat místní kulturu a vzdělanost. Může být projektovým manažerem/manažerkou kulturních událostí na domácí i zahraniční scéně. Uplatní se v kulturně prospěšné činnosti pro rozvoj a iniciaci živé vizuální kultury a vizuálního umění.
      Nejlepší absolventi magisterského studijního programu s praxí v oboru se hlásí k doktorskému studiu ve studijním programu Didaktika výtvarné výchovy, kde mají možnost rozvinout vlastní výzkumné záměry v oboru, v souladu s teoretickým směřováním katedry.