Termín podání přihlášky: | 29.02.2024 |
---|
Fakulta: | Pedagogická fakulta |
---|---|
Studijní program: | Učitelství francouzského jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy (N0114A300091) |
Forma studia: | prezenční |
Druh studia: | navazující magisterské |
Jazyk výuky: | čeština |
Předpokládaný počet přijímaných: | 3 |
Standardní doba studia: | 2 roky |
Forma přihlášky: | Elektronická |
Termín podání přihlášky: | 29.02.2024 |
---|
Poplatek za elektronickou formu přihlášky: | 880 |
---|
Učitelství francouzského jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy – maior
Studijní program navazuje na bakalářský studijní program Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání.
Navazující magisterský studijní program zaměřený na francouzský jazyk, literaturu a didaktiku FJ rozvíjí a prohlubuje odbornost, jejíž základy byly získány v bakalářském studijním programu. Lingvistické a literárněvědné disciplíny, provázené obecně i oborově didaktickými předměty, doplňují jazykové a literárněvědné kompetence i studentův historický vhled v oboru románských studií. Didaktika tohoto programu směřuje k integraci oborové teorie a praxe, což se projevuje v komplexním přístupu a pohledu na výuku cizího jazyka obecně a francouzštiny zvláště. Přednášky i semináře, jejichž součástí jsou aktivizující výukové metody, sebereflexe a reflexe odborných i didaktických kompetencí, zejména schopnosti transformovat potřebné podoblasti a stupně odbornosti do výuky, probíhají zásadně ve francouzském jazyce. Studijní kurikulum magisterského studia vyžaduje větší míru autonomie a samostudia a směřuje k vyšší specializaci studenta – budoucího učitele, eventuálně umožní jeho další orientaci na doktorská studia. Nová akreditace v souladu s kreditovým systémem a s využitím asynchronních forem studia posiluje význam nepřímé výuky a samostudia, tedy studentovu osobní zodpovědnost za péči o evropské duchovní dědictví a za vlastní intelektuální a osobnostní, etický vklad do procesu jeho odborného i lidského zrání.
Studijní program v plánu maior respektuje vyváženost oborové, didaktické a pedagogicko-psychologické složky přípravy dle standardů učitelské přípravy MŠMT. Pedagogicko-psychologická příprava zahrnuje předměty pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky, včetně pedagogicko-psychologické praxe. Součástí je zpracování diplomové práce.
Učitelství matematiky pro 2. stupeň základní školy a střední školy - minor
Cílem studijního programu je poskytnout jeho absolventům vzdělání, které je připraví pro profesi učitele matematiky na 2. stupni základní školy, v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií a na všech typech středních škol. Studijní program bezprostředně navazuje na bakalářský studijní program Matematika se zaměřením na vzdělávání. Oborové poznatky v něm získané jsou dále systemizovány a prostřednictvím na sebe navazujících kurzů (Školská matematika z pohledu vysokoškolské matematiky) jsou propojeny na poznatky školské matematiky. Jádro přípravy v navazujícím magisterském studiu spočívá v didakticko-matematické složce, která vychází ze současných didaktických koncepcí a výsledků výzkumů. Absolventi studijního programu budou připraveni na konstrukci a aplikaci školních vzdělávacích programů se zaměřením na integraci různých částí matematiky (aritmetika, algebra, geometrie, statistika, finanční matematika atd.) a různých vzdělávacích oblastí. Budou připraveni koncipovat a realizovat výuku matematiky zaměřenou na porozumění matematice, a to s ohledem na různé skupiny žáků vyžadujících diferencovanou výuku.
Studijní program v plánu minor respektuje vyváženost oborové a didaktické složky přípravy dle standardů učitelské přípravy MŠMT.
Přijímací zkouška má 3 části:
1) Zkouška z 1. studijního programu, plán maior, max. 30 b.
2) Zkouška z 2. studijního programu, plán minor, max. 30 b.
3) Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy (maior), max. 30 b.
Celkem max. 90 b.
1) Učitelství francouzského jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Zkouška z oboru maximálně 30 bodů.
Přijímací zkouška je ústní a vychází z tzv. profilujících (povinných) předmětů bakalářského studia příslušného programu. Sestává z představení jednoho francouzského či frankofonního literárního díla z 16.–20. století. Uchazeč si dílo vybírá sám před zkouškou.
Prezentace se opírá jak o vlastní čtenářskou zkušenost uchazeče, tak o odborné prameny, jejichž znalost je vyžadována u bakalářské SZZ na KFJL PedF UK (http://pages.pedf.cuni.cz/kfjl/). Z tohoto souboru uchazeč zvolí dva specializované (nikoli obecné, panoramatické, přehledové!) sekundární texty vztahující se k textu primárnímu, o němž pojedná s hlubším vhledem právě na jejich základě. Adept touto reflexí prokazuje jak obecně jazykovou a odborně terminologickou úroveň projevu (10 bodů), tak práci se slovesnými útvary obou typů (10 bodů) a schopnost analýzy a interpretace literárního díla v rozhovoru s komisí (10 bodů).
Délka ústní přijímací zkoušky je 15–20 minut.
2) Učitelství matematiky pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Ústní přijímací zkouška. Maximální počet bodů za ústní zkoušku je 30 bodů (2 otázky po 15 bodech). Minimální počet bodů pro úspěšné složení ústní zkoušky je 6 bodů – pokud uchazeč této hranice nedosáhne, je jeho výsledek stanoven na 0 bodů.
Ústní přijímací zkouška se skládá z řešení úloh a teoretické zkoušky.
Přijímací zkouška vychází z tzv. profilujících (povinných) předmětů bakalářského studia Matematika se zaměřením na vzdělávání. Pokrývá následující tematické okruhy:
Matematická logika, teorie čísel, lineární algebra, relační struktury, polynomy, útvary v E2, E3, E4 a jejich incidenční vztahy studované analyticky i synteticky, algebraické struktury, geometrické transformace v rovině studované syntetickou i analytickou metodou (shodnosti, podobnosti, stejnolehlosti, afinity v A2), Apolloniovy úlohy (pouze synteticky), kuželosečky (afinní a metrické vlastnosti kuželoseček), diferenciální počet funkcí jedné reálné proměnné, integrální počet funkcí jedné reálné proměnné, diferenciální rovnice, číselné posloupnosti a řady, teorie pravděpodobnosti, popisná statistika.
Přijímací zkouška z matematiky je stejná u programu s plány maior/minor i plného studijního plánu. Pokud se uchazeč přihlásí na maior/minor i plný studijní plán, koná přijímací zkoušku jen jednou.
3) Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy
Maximální počet bodů 30 b. Test trvá 30 minut.
Didaktický test prověřuje znalosti z povinných předmětů pedagogicko-psychologické přípravy (pedagogika, psychologie, speciální pedagogika, základy didaktiky) zařazených do tzv. společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku na úrovni výstupních požadavků pro bakalářské studium se zaměřením na vzdělávání. Kromě základních znalostí (terminologie, poznatky) jde i o schopnost aplikovat teoretické znalosti do řešení modelových situací v pedagogické praxi.
Test je tvořen 20 znalostními otázkami (20 bodů) a 5 otázkami (10 bodů) k řešení modelových situací.
Studijní plán společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku v aktuálním akademickém roce je dostupný na http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/).
Podmínkou přijetí ke studiu v magisterském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou. Podmínkou přijetí ke studiu v magisterském studijním programu, který navazuje na bakalářský studijní program, je rovněž řádné ukončení studia v kterémkoliv typu studijního programu.
Způsob ověření: | přijímací zkouška | ||
---|---|---|---|
Datum ověření (přijímací zkoušky) od: | 06.06.2024 | Do: | 18.06.2024 |
Náhradní termín (přijímací zkoušky): | 25.06.2024 | Do: | 26.06.2024 |
Základní podmínkou přijetí ke studiu je ukončené bakalářské studium stejného nebo příbuzného studijního programu.
Ve shodě s koncepcí dvoustupňové učitelské přípravy dle Rámcových požadavků na studijní programy, jejichž absolvováním se získává odborná kvalifikace k výkonu regulovaných povolání pedagogických pracovníků (MŠMT), bude na základě dodaných dokumentů posuzováno splnění minimálních požadavků na bakalářské programy se zaměřením na vzdělávání v oborové složce a oborově didaktické složce učitelské přípravy. Toto posouzení se ve stejném rozsahu týká jak absolventů bakalářských studijních programů se zaměřením na vzdělávání, tak absolventů ostatních bakalářských studijních programů. Požadavek na oborovou složku a oborově didaktickou složku učitelské přípravy v předchozím bakalářském studiu je stanoven v součtu na 62 kreditů za každý studijní program, do kterého se uchazeč hlásí ve sdruženém studiu. Počet požadovaných kreditů platí i pro studium s tzv. plným plánem (tzv. jednooborové studium).
Všichni uchazeči, kteří splňují podmínku stejného nebo příbuzného studijního oboru/programu, včetně uchazečů z oborů/programů se zaměřením na vzdělávání vykonají přijímací zkoušku z pedagogicko-psychologické přípravy (tj. pedagogika, psychologie, speciální pedagogika, didaktika) k prověření příslušných kompetencí pro přijetí do navazujícího magisterského studia v učitelských studijních programech.
Uchazeč doloží výpis předmětů absolvovaných v předchozím bakalářském studiu, včetně jejich výsledků, spolu s dokladem o dosaženém vzdělání, popřípadě potvrzením o studiu, pokud ještě nebylo studium zakončeno, do 29. 02. 2024.
Příbuznost absolvovaného studia posuzují na základě podkladů dodaných s přihláškou (do 29. 02. 2024) po přijetí přihlášky garanti příslušných navazujících magisterských programů prostřednictvím studijního oddělení fakulty, nejpozději k 30. 04. 2024, uchazeči budou vyrozuměni do 31. 05. 2024.
Při nesplnění podmínky příbuznosti programu nemůže být uchazeč ke studiu přijat, a proto nebude dále pozván k přijímací zkoušce.
Učitelství francouzského jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy
HENDRICH, J. ; RADINA, O. ; TLÁSKAL, J. Francouzská mluvnice. Plzeň : Fraus, 2001
GRÉGOIRE, M. Grammaire progressive du français. Paris : CLE, 1997
ČERNÝ, J. Malé dějiny lingvistiky. Praha : Portál, 2005
WALTER, H. Le français dans tous les sens. Paris : Robert Lafont, 1988, 1993
DOHALSKÁ, M. ; SCHULZOVÁ, O. Fonetika francouzštiny. Praha : Karolinum, 2010
LEHMAN, A. ; MARTIN-BERTHET, F. Introduction à la lexicologie, sémantique et morphologie. Paris : Nathan, 2002
LAGARDE, A. ; MICHARD, L. Littérature française. Les grands auteurs français du programme – 16e, 17e,18e, 19e, 20e siècles. Paris : Bordas, 1990 a další vydání
ŠRÁMEK, J. Panorama francouzské literatury od počátků po současnost. Brno : Host, 2012
MITTERAND, H. Dictionnaire des œuvres du XXe siècle. Paris : Dictionnaires le Robert, 1995
FONTANNIER, P. Les figures du discours. Paris : Flammarion, 1977
WELLEK, R. ; WARREN, A. Teorie literatury. Olomouc : Votobia, 1966
Dále studijní literatura dílčích disciplín, které tvoří studijní plán bakalářského studijního oboru Francouzský jazyk.
Učitelství matematiky pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Vysokoškolské učebnice pokrývající výše uvedené tematické okruhy. Například:
ANDĚL, J. Matematická statistika. Praha: SNTL, 1985.
BLAŽEK, J. A kol. Algebra a teoretická aritmetika 1, 2. Praha: SPN, 1983, 1985.
BOČEK, L., ZHOUF, J. Planimetrie. Praha: PedF UK, 2009.
HEJNÝ, M., JIROTKOVÁ, D., STEHLÍKOVÁ, N. Geometrické transformace (metoda analytická). Praha: UK v Praze, PedF, 1997.
HRUŠA, K., DLOUHÝ, Z., ROHLÍČEK, J. Úvod do studia matematiky. Praha: Karolinum, 1991.
JELÍNEK, M. Transformace. Praha: SPN, 1976.
KATRIŇÁK, T. A kol. Algebra a teoretická aritmetika 1. Bratislava, Praha: ALFA, SNTL, 1985.
KUBÍNOVÁ, M., NOVOTNÁ, J. Posloupnosti a řady. Matematická analýza, teoretická aritmetika. Praha: Karolinum, 1997.
PLOCKI, A., TLUSTÝ, P. Pravděpodobnost a statistika pro začátečníky a mírně pokročilé. Praha: Prometheus, 2007.
STEHLÍKOVÁ, N., HEJNÝ, M., JIROTKOVÁ, D. Úvod do analytické geometrie. Praha: PedF UK, 2006.
SEKANINA, M. a kol. Geometrie 1. Praha: SPN, 1986.
VESELÝ, J. Matematická analýza pro učitele I, II. Praha: Matfyzpress, 1997, 1998.
VYŠÍN, J. Geometrie pro pedagogické fakulty I, II. Praha, Bratislava: SPN, 1965, 1966.
Pedagogicko-psychologická příprava
Studijní literatura k testu z pedagogicko-psychologické přípravy je totožná se studijní literaturou předmětů, které tvoří pedagogicko-psychologickou přípravu v bakalářských studijních programech se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku.
Úvod do pedagogiky
Bendl, S. (2014). Nárys sociální pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Průcha, J. (2015). Přehled pedagogiky. Praha: Portál.
Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
Základy psychologie
Helus, Z. (2006). Sociální psychologie pro učitele. Praha: Grada.
Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada.
Plháková, A. (2005). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia.
Základy didaktiky
Hattie, J. (2022). Prokazatelné učení. Metodická příručka pro učitele: maximalizace vlivu na proces učení. Praha: Edukační laboratoř.
Petty, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.
Vališová, A., & Kovaříková, M. (2021). Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Praha: Grada.
Základy speciální pedagogiky
Slowík, J. (2016). Speciální pedagogika. Praha: Grada.
Valenta, M. et al. (2014). Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Praha: Portál.
Učitelství francouzského jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Absolvent je kvalifikován jako učitel francouzského jazyka, literatury a reálií na druhém stupni ZŠ a na všech typech SŠ. Je vybaven teoretickými vědomostmi v diachronním i synchronním pohledu na francouzskou lingvistiku, literaturu a didaktiku, jazykovými kompetencemi včetně schopnosti hodnotového rozlišování a předpokladů pro další vědeckou a jinou tvůrčí činnost. Dovede se pohybovat v širších liniích evropských kulturních dějin a umí rovněž zacházet se znalostními i výkladovými nástroji, jež otevírají přístup k chápání symbolických forem evropské kultury nesoucích její zakládající principy a ideály. Je si vědom hodnot (autonomie a autotelie) vzdělanosti a jejího ukotvení v humanitates. Je proto připraven tyto hodnoty prostředkovat, šířit a chránit, a tak vyvažovat současnou zejména do školství, umění a kultury zasahující pragmatizaci duchovního dědictví evropské civilizace. Nehodlá-li se absolvent věnovat učitelskému povolání, lze, vzhledem k jeho vědomostem, jazykové úrovni a obecně kulturnímu rozhledu, předpokládat jeho široké uplatnění ve veřejné, soukromé i mediální sféře, jako například: ediční a redaktorská činnost, průvodcovská činnost, kulturní instituce, zastupitelské úřady MZV, vládní instituce a úřady státní správy, orgány a instituce Evropské unie a česká kulturní centra ve frankofonní oblasti, mezinárodní humanitární instituce; zahraniční firmy a veřejně prospěšné organizace, cestovní ruch, banky a pojišťovny; veřejnoprávní i soukromé TV a další média.
Učitelství matematiky pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Absolvent tohoto studijního programu je plně kvalifikovaným učitelem matematiky pro 2. stupeň základní školy, odpovídající ročníky víceletých gymnázií a všechny typy středních škol. Je učitelem, který dokáže tvořivě reagovat na potřeby výuky na různých stupních a typech škol. Může se uplatnit i mimo školství, např. v mediích, úřadech a institucích, především se zaměřením na vzdělávání a na práci s talenty v matematice.