Volba jazyka
  • čeština
  • english
Uživatel
  • Anonym

    Detail programu/oboru

    Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (0114RA280007 / 0114RA190002) - dvouoborové studium

    Fakulta: Pedagogická fakulta
    Studijní program: Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání (B0114A280007)
    Forma studia: prezenční
    Druh studia: bakalářské
    Jazyk výuky: čeština
    Předpokládaný počet přijímaných: 5
    Standardní doba studia: 3 roky
    Forma přihlášky: Elektronická

    Poměr přijatých a přihlášených v minulém akad. roce

    9 / 52

    • Na tento program/obor nyní nelze podat elektronickou přihlášku.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Termín podání přihlášky: 29.02.2024
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Poplatek za elektronickou formu přihlášky: 880
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání - maior

      Bakalářské studium oboru Tělesná výchova a sport se zaměřením je koncipován jako předstupeň navazujícího magisterského studia Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy. Obor neposkytuje kvalifikaci pro práci učitele na jakémkoli stupni školy, jeho absolvování připravuje vysokoškolsky vzdělané odborníky pro široké uplatnění v profesích vázaných na tělovýchovné a sportovní volnočasové aktivity dětí, mládeže i dospělých, na práci v institucích, které s těmito aktivitami souvisejí. Oborová příprava pro práci v tělesné výchově a sportu je založena na povinných předmětech všeobecného univerzitního základu, včetně složky biomedicinských disciplín, dále antropomotoriky, kineziologie, historie a současnost tělesné kultury, sportovního tréninku, psychologie a sociologie tělesné výchovy a sportu a dalších. Pohybové dovednosti, didaktické, metodické a organizační vybavení získávají studenti ve sportovních disciplínách, jako je atletika, gymnastika, plavání, sportovní hry, outdoorové aktivity, lyžování, bruslení a lední hokej, sporty a pobyt v přírodě, ve zdravotní tělesné výchově, sportovních masážích a regeneraci aj. Vzdělávání se realizuje v podobě průběžné semestrální výuky či formou internátních kurzů. Absolvování uvedených disciplín zakládá základní stupeň metodicko organizační, trenérské nebo cvičitelské kvalifikace. Skupina povinně volitelných předmětů vytváří nadstavbu, z níž si student vybírá disciplíny dle svého zájmu a předpokládané budoucí profesní orientace. Student je souběžně vzděláván ve druhém aprobačním oboru, jehož výběr je variabilní. Absolvent má vytvořeny předpoklady k úspěšnému studiu navazujícího magisterského programu učitelství tělesné výchovy.

      Studijní program v plánu maior respektuje vyváženost oborové, didaktické a pedagogicko-psychologické složky dle standardů učitelské přípravy MŠMT. Pedagogicko-psychologická příprava zahrnuje předměty pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky, včetně pedagogicko-psychologické praxe a směřuje k přípravě pro navazující magisterské studium učitelství. Součástí plánu maior je zpracování bakalářské práce.

      Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání - minor

      Koncepce studijního programu vychází z předpokladu, že část absolventů může po absolutoriu nastoupit do praxe a druhá část bude pokračovat ve studiu v navazujícím magisterském programu Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základní školy a střední školy. Ve studijním plánu jsou zařazeny jednak předměty, které první skupině poskytnou vědomosti a dovednosti umožňující uplatnit se například jako vychovatelé nebo pedagogové volného času, jednak předměty, které v případě druhé skupiny budou východiskem pro navazující magisterské studium. V průběhu bakalářského studia budou rozvíjeny dovednosti týmové práce, zároveň budou prostřednictvím studijních obsahů, ale i metod práce, utvářeny u studentů specifické profesní rysy osobnosti, zejména schopnost seberegulace, zdravého sebevědomí a sebepoznání, empatie, taktu. Důležitou součástí studijního programu je praxe. Studenti se formou společných náslechů seznámí postupně s reálnými podmínkami základních profesí, pro které budou v dalším průběhu studia (v bakalářském i magisterském stupni) připravováni. Studenti v rámci praxe hospitují v různých typech škol, školských zařízení, nebo v institucích pro volný čas. Seznamují se s provozem těchto zařízení, která se v interdisciplinárním přístupu podílejí na realizaci systému podpory zdraví v ČR. Učí se analyzovat a hodnotit vnitřní a vnější faktory, které ovlivňují jejich činnost. Podstatnou součástí pojetí výuky v bakalářském stupni je důraz na aktivní, samostatnou i týmovou, činnost studujících.

      Studijní program v plánu minor respektuje vyváženost oborové a didaktické složky dle standardů učitelské přípravy MŠMT.

      Studijní program je koncipován tak, aby student v průběhu studia při plnění studijních povinností prokázal schopnost používat získané odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Přijímací zkouška má dvě části:

      1. Zkouška z 1. studijního programu, plán maior, max. 40 b.

      2. Zkouška z 2. studijního programu, plán minor, max. 40 b.

      Celkem max. 80 b.

      Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání

      Přijímací zkouška je talentová. Testovány jsou dovednosti v následujících sportovních odvětvích: plavání, atletika, gymnastika, sportovní hry (basketbal a volejbal).

      Za každé odvětví je možno získat maximálně 10 bodů, dosažené body se za jednotlivé části talentové zkoušky se sčítají, celkově je možno dosáhnout max. 40 bodů.

      V případě, že uchazeč získá ze dvou sportovních odvětví 0 bodů, celá talentová zkouška je hodnocena 0 body.

      U uchazečů ke studiu oboru TV na PedF se předpokládají základní dovednosti v bruslení, lyžování a jízdě na kole. Uchazeč, který je přijatý ke studiu TV musí počítat s finančními náklady spojenými s povinností absolvovat výuku a povinné kurzy (např. sportovní vybavení, doprava, platba za kurz atd.) 

      PLAVÁNÍ (max. 10 bodů)

      Uchazeči o studium musí zaplavat vzdálenost 100m souvisle bez přerušení jedním ze tří libovolně zvolených plaveckých způsobů kraul, prsa,znak který nesmí v průběhu plavání měnit. Kontakt se stěnami bazénu je povolen pouze při obrátce. Součástí 100m úseku je střemhlavý startovní skok (i v případě volby plaveckého způsobů znak). Pokud se uchazeč nedostaví na start, nedokončí trať nebo nesplní uvedené podmínky, nezíská žádný bod.

      Dosažené časy jsou hodnoceny v rozsahu 0 - 10 bodů dle uvedené tabulky minimálních časových limitů.

      Plavání - hodnocení:

      muži

       

      čas

      bodové hodnocení

      do 1:12,0

      10

      1:12,1 - 1:13,8

      9

      1:13,9 - 1:15,9

      8

      1:16,0 - 1:18,4

      7

      1:18,5 - 1:21,4

      6

      1:21,5 - 1:25,2

      5

      1:25,3 - 1:29,9

      4

      1:30,0 - 1:36,2

      3

      1:36,3 - 1:44,8

      2

      1:44,9 - 1:56,0

      1

      1:56,1 a více

      0

       

      ženy

       

      čas

      bodové hodnocení

      do 1:21,0

      10

      1:21,1 - 1:23,0

      9

      1:23,1 - 1:25,3

      8

      1:25,4 - 1:28,0

      7

      1:28,1 - 1:31,3

      6

      1:31,4 - 1:35,2

      5

      1:35,3 - 1:40,1

      4

      1:40,2 - 1:46,4

      3

      1:46,5 - 1:54,6

      2

      1:54,7 - 2:05,0

      1

      2:05,1 a více

      0

       

      Obrátky se u jednotlivých plaveckých způsobů provádí dle platných Pravidel plavání

      Pozn.:

      - uchazeči musí mít plaveckou čepici
      - provedení plaveckých způsobů, obrátek a startu je možno shlédnout na těchto odkazech:

      ZNAK  https://www.youtube.com/watch?v=_UVEVY7sz8E
      PRSA  https://www.youtube.com/watch?v=fuURmiekLq8
      KRAUL  https://www.youtube.com/watch?v=cGXqQtqUubs

       

      ATLETIKA  (max. 10 bodů)

      Zkouška probíhá dle pravidel atletiky (s výjimkou šestiskoku).

      100m

      muži [s]

      ženy [s]

      klasifikace

      11,9 a méně

      13,9 a méně

      1

      12,0 - 12,9

      14,0 - 15,2

      2

      13,0 - 14,2

      15,3 - 16,7

      3

      14,3 a více

      16,8 a více

      4

      Šestiskok - počítá se lepší výkon ze dvou pokusů.

      muži [m]

      ženy [m]

      klasifikace

      16,00 a více

      13,00 a více

      1

      15,99 - 15,00

      12,99 - 12,00

      2

      14,99 - 14,00

      11,99 - 11,00

      3

      13,99 a méně

      10,99 a méně

      4

      Míček (granát) 350 g

      muži [m]

      ženy [m]

      klasifikace

      60 a více

      40 a více

      1

      50 - 59

      32 - 39

      2

      35 - 49

      20 - 31

      3

      34 a méně

      19 a méně

      4

      Běh 1500m / 800m

      muži 1500m [min]

      ženy 800m [min]

      klasifikace

      4:50,0 a méně

      2:45,0 a méně

      1

      4:50,1 - 5:15,0

      2:45,1 - 3:00,0

      2

      5:15,1 - 6:00,0

      3:00,1 - 3:35,0

      3

      6:00,1 a více

      3:35,1 a více

      4

       

      - Šestiskok - provedení

      Z místa od odrazové čáry (čára je součástí překonávané vzdálenosti) násobené skoky střídnonož, nepřerušovaně, s cílem doskákat co nejdále. Poslední, šestý skok, je proveden s dopadem na jedno nebo obě chodidla. (Pozn. Jedná se vlastně o násobné odrazy s náponem nebo odpichy (nikoliv dálkové skoky známé z gymnastiky).

      - Šestiskok - měření

      Od odrazové čáry k poslední stopě chodidla (chodidel) po šestém dopadu.

       

      Celkové hodnocení atletiky

      součet klasifikací

      4-5

      6-7

      8

      9

      10

      11

      12

      13

      14

      15

      16

      Počet bodů

      10

      9

      8

      7

      6

      5

      4

      3

      2

      1

      0

       

      K talentové přijímací zkoušce doporučujeme běžecké tretry!

       

      GYMNASTIKA (max. 10 bodů)

      Hodnocení je dle pravidel sportovní gymnastiky.

      MUŽI

      - Hrazda dosažná (po hlavu): výmyk – toč vzad – podmet (max. 4 body)

      - Kůň nadél (110 cm): roznožka (max. 2 body)

      - Akrobacie: stoj spatný – připažit – z rozběhu a přemetového poskoku přemet stranou s půlobratem (rondát) – kotoul vzad – kotoul vzad do zášvihu – stoj spatný – připažit - výkrokem pravé/levé stoj na rukou a kotoul – stoj spatný – připažit. (max. 4 body)

      ŽENY

      - Hrazda dosažná (po hlavu): výmyk – toč vzad – podmet (max. 4 body)

      - Kůň našíř (110 cm): skrčka (max. 2 body)

      - Akrobacie: stoj spatný – připažit – z rozběhu a přemetového poskoku přemet stranou s půlobratem (rondát) – kotoul vzad – kotoul vzad do vzporu stojmo – stoj spatný – připažit - výkrokem pravé/levé stoj na rukou a kotoul – stoj spatný – připažit. (max. 4 body)

       Celkové hodnocení gymnastiky je součet bodů ze všech disciplín.

       

      SPORTOVNÍ HRY (max. 10 bodů)

      Basketbal
      Test správného technického provedení, úspěšnosti střelby vrchem (nad hlavou) a dodržení pravidel: driblink zprava pravou rukou ke koši ze vzdálenosti 8 m pod úhlem 45°, dvojtakt zakončený střelbou (1. pokus), driblink doleva od koše, obrat, zleva driblink levou rukou ke koši, dvojtakt zakončený střelbou (2. pokus), driblink doprava od koše, obrat a znovu vše 2x opakovat, tj.: 6 pokusů bez přerušení za dobu 40s.

      - Basketbal hodnocení:

      úspěšné dvojtakty

      body

       

      6

      5

       

      5

      5

       

      4

      4

       

      3

      3

       

      2

      2

       

      1

      1

       

      Volejbal
      a) Test odbití obouruč vrchem

      Dvojice uchazečů provádí volejbalové odbití vrchem na vzdálenost 4 až 5 metrů. Hodnotí se technika odbití obouruč vrchem, pohyb hráče a kontrola míče.

      Hodnocení (max. 3 body):

      - drobné chyby v technickém provedení - 2 body,

      - drobné chyby v technickém provedení + horší kontrola míče - 1 bod,

      - chyby v technickém provedení odbití, nedostatečný pohyb a špatná kontrola míče - 0 bodů


      b) Test správného technického provedení a úspěšnosti vrchního čelného podání z vysokého nadhozu. Uchazeč má 3 pokusy.

      Hodnocení (max. 2 body):

      - 3 úspěšná podání - 2 body,

      - 2 úspěšná podání -1 bod,

      - 1 a méně úspěšných podání - 0 bodů

      Hodnocení volejbal: součet bodů z obou testů – maximálně 5 bodů

      Celkové hodnocení sportovních her je součet bodů testu basketbalu a testu volejbalu.

       

      Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání

      Přijímací zkouška je písemná (max 40.b.). Formou testu jsou ověřovány znalosti z oblasti biologie člověka a psychologie v rozsahu a na úrovni gymnaziálního učiva. Předpokládá se rovněž základní orientace uchazeče v poznatcích souvisejících s ochranou zdraví a významem podpory zdraví pro člověka a lidskou společnost.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Podmínkou přijetí ke studiu v bakalářském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou.



      Způsob ověření: přijímací zkouška
      Datum ověření (přijímací zkoušky) od: 06.06.2024 Do: 18.06.2024
      Náhradní termín (přijímací zkoušky): 25.06.2024 Do: 26.06.2024
      Zdravotní způsobilost: sportovní lékař
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Pro kombinace s programem Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání se spolu s přihláškou, nejpozději však do 29.2.2024, dokládá potvrzení sportovního lékaře. Doporučený formulář potvrzení sportovního nebo tělovýchovného lékaře je dostupný na http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-1489.html. Požadavky na zdravotní způsobilost jsou uvedeny v příslušném formuláři.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání

      DOVALIL, J. a kol. Lexikon sportovního tréninku. Praha: UK Karolinum, 2008. 

      HRABINEC, J. a kol. Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017.

      CHOUTKA, M., DOVALIL, J. Sportovní trénink. Praha: Olympia, 1991. 

      GRIM, M.; DRUGA, R. et al: Základy anatomie 1. Obecná anatomie a pohybový systém. Praha: UK Karolinum, 2007. 

      VÁGNEROVÁ, M. Základy psychologie. Praha: UK Karolinum, 2007. 

      Aktuální pravidla plavání, gymnastiky, atletiky, volejbalu a basketbalu.

      Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání

      HELUS, Zdeněk. Úvod do psychologie. 2., přepracované a doplněné Vyd. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-247-4675-3.

      KREJČÍ, Milada et al. Výchova ke zdravému životnímu stylu: hybridní učebnice pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. 2. Vyd. Plzeň: Fraus, 2021.ISBN 978-80-7489-732-0.

      MACHOVÁ, Jitka a kol. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015.

      NOLEN-HOEKSEMA, Susan et al. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Vyd. 3., přeprac. Praha: Portál, 2012 (důraz je kladen především na kapitoly: Předmět psychologie, Psychický vývoj, Učení a podmiňování, Paměť a Motivace).

      NOVOTNÝ, Ivan a HRUŠKA, Michal. Biologie člověka. 6., upravené vydání. Praha: Fortuna, 2021. ISBN 978-80-7373-169-4.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání

      Bakalářské studium studijního programu Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání poskytuje absolventovi vysokoškolskou kvalifikaci v širokém spektru profesionálního uplatnění v oblasti tělesné výchovy a sportu. Předpokládá se, že jeho prioritou bude pokračování vzdělávání v navazujícím magisterském studiu učitelství tělesné výchovy. Je však plně připraven po stránce vědomostní, dovednostní, metodické i organizační k vedení zájmové tělovýchovné a sportovní činnosti mládeže i dospělých ve sportovních klubech a tělovýchovných zařízeních, ve střediscích volného času, v domovech mládeže, fitness centrech, cestovních organizacích, ve státní správě apod. Systém povinně volitelných předmětů mu umožňuje získat vyšší trenérskou, cvičitelskou aj. kvalifikaci ve vybraných tělovýchovných a sportovních aktivitách. Absolvent není kvalifikován pro učitelství tělesné výchovy.

      Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání

      Absolvent bakalářského programu Výchova ke zdraví získá znalosti a dovednosti všeobecného i specificky profesního charakteru; především bude schopen aplikovat poznatky v problematice lidského zdraví v jeho bio-psychosociálně-spirituálních rovinách v reálných situacích: projektovat, realizovat a vyhodnocovat výchovu a vzdělávání ve volném čase, pod vedením učitele participovat na školní výchově a vzdělávání dětí a mládeže, uplatňovat adekvátní formy komunikace při kontaktu s dětmi i dospělými. V profesním i v osobním životě dokáže uplatňovat a propagovat zásady zdravého životního stylu, podporu a ochranu zdraví, prevenci rizikového chování. Dokáže uplatnit získané vzdělání při koncipování a realizaci programů podpory zdraví ve školách i mimo resort školství. Základy obecné univerzitní vzdělanosti bude schopen zúročit v celoživotní kultivaci vlastní osobnosti i při pedagogické práci s různými typy klientů.