Volba jazyka
  • čeština
  • english
Uživatel
  • Anonym

    Detail programu/oboru

    Dějepis se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (0114RA120003 / 0114RA090016) - dvouoborové studium

    Fakulta: Pedagogická fakulta
    Studijní program: Dějepis se zaměřením na vzdělávání (B0114A120003)
    Forma studia: prezenční
    Druh studia: bakalářské
    Jazyk výuky: čeština
    Předpokládaný počet přijímaných: 8
    Standardní doba studia: 3 roky
    Forma přihlášky: Elektronická
    Možnost upuštění od přijímací zkoušky: ano

    • Na tento program/obor nyní nelze podat elektronickou přihlášku.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Termín podání přihlášky: 29.02.2024
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Poplatek za elektronickou formu přihlášky: 880
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Dějepis se zaměřením na vzdělávání - maior

      Důraz je kladen na výklad dějin a chápání dějinných souvislostí ve světovém kontextu od antiky přes období středověku, novověku a moderní doby s přihlédnutím k politickým, sociálním, hospodářským a kulturním změnám.

      Studenti jsou systematicky připravováni na budoucí působení ve vzdělávacích a paměťových institucích, po absolvování navazujícího magisterského studijního programu pak jako učitelé dějepisu pro 2. stupeň ZŠ a SŠ.

      Studijní program v plánu maior respektuje vyváženost oborové, didaktické a pedagogicko-psychologické složky dle standardů učitelské přípravy MŠMT. Pedagogicko-psychologická příprava zahrnuje předměty pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky, včetně pedagogicko-psychologické praxe a směřuje k přípravě pro navazující magisterské studium učitelství. Součástí plánu maior je zpracování bakalářské práce.

      Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání - minor

      Absolvent bakalářského studijního programu Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání vykazuje rozsáhlé znalosti z jednotlivých disciplín jazykovědné germanistiky, z dějin německy psané literatury jakožto součásti dějin literatury světové, z dějin německy mluvících zemí v evropském a světovém kontextu a z reálií německy mluvících zemí včetně souvislostí s českými zeměmi. V didakticky orientovaných kurzech se studenti seznamují se základní lingvodidaktickou terminologií a teorií a jsou vedeni k reflexi těchto poznatků v kontextu didaktiky němčiny jako cizího jazyka v českém školním prostředí. Prioritou absolventa bakalářského studia je následné magisterské studium učitelství, avšak bakalářský stupeň vzdělání umožňuje realizovat se v různých neučitelských profesích: ve státní správě, v cestovních kancelářích, v obchodních firmách, v knihovnách a jako organizační pracovník na vysokoškolských pracovištích i ve výzkumných ústavech.

      Studijní program v plánu maior respektuje vyváženost oborové, didaktické a pedagogicko-psychologické složky dle standardů učitelské přípravy MŠMT.

      Studijní plán programu najdete na adrese http://studium.pedf.cuni.cz/karolinka/

      Studijní program je koncipován tak, aby student v průběhu studia při plnění studijních povinností prokázal schopnost používat získané odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Přijímací zkouška má dvě části:

      1. Zkouška z 1. studijního programu, plán maior, max. 40 b.

      2. Zkouška z 2. studijního programu, plán minor, max. 40 b.

      Celkem max. 80 b.

      Dějepis se zaměřením na vzdělávání

      Písemná zkouška - test z dějepisu v rozsahu gymnaziálního učiva. V testu se ověřují schopnosti chronologického, logického a historického myšlení a dobrá orientace v českých a světových dějinách, zároveň se předpokládá rozhled po kulturně-společenském dění.

      Délka trvání testu je 60 min.

      Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání 

      Přijímací zkouška je pouze písemná. Ověřovány jsou znalosti tvarosloví, větné skladby a slovní zásoby německého jazyka, dále porozumění středně těžkému psanému textu v německém originále a základní znalosti z německy psané literatury i z reálií německy mluvících zemí včetně reálií Čech a Moravy s ohledem na česko-německé, resp. česko-rakouské vztahy. Uchazeč musí v testu rovněž prokázat hlubší zájem o studijní program a širší politický a kulturní rozhled ve světovém dění minulém a současném, zejména ve vztahu k německy mluvícím zemím. Písemný test je koncipován formou otázek s výběrem odpovědi. Předpokládají se celkové vstupní jazykové dovednosti na úrovni B1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky.

      Maximální počet bodů za písemný test je 40 bodů.

      Přijímací zkouška z Německého jazyka je stejná u programu s plány maior/minor i plného studijního plánu. Pokud se uchazeč přihlásí na maior/minor i plný studijní plán, koná přijímací zkoušku jen jednou.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Podmínkou přijetí ke studiu v bakalářském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou.



      Způsob ověření: přijímací zkouška
      Datum ověření (přijímací zkoušky) od: 06.06.2024 Do: 18.06.2024
      Náhradní termín (přijímací zkoušky): 25.06.2024 Do: 26.06.2024
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání 

      Uchazeč může požádat děkana fakulty o upuštění od přijímací zkoušky z programu Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání. Ve druhém programu, do kterého se uchazeč hlásí, musí zkoušku vykonat, není-li od ní upuštěno.

      Žádost se podává v listinné formě nejpozději do 29. 2. 2024, součástí žádosti je kopie certifikátu o úspěšném složení zkoušky z německého jazyka na úrovni C1 nebo C2.

      V případě, že bude podmínka pro upuštění od přijímací zkoušky splněna až po výše uvedeném termínu podání žádosti, je možno příslušný certifikát podat nejpozději do 31. 5. 2024. Samotnou žádost je však i v tomto případě nutno podat do 29. 2. 2024. Pokud děkan žádosti vyhoví, obdrží uchazeč rozhodnutí o upuštění od přijímací zkoušky a započte se mu maximální počet bodů uvedený v kritériích hodnocení daného programu. Pokud nebude žádosti o upuštění od přijímací zkoušky vyhověno, obdrží uchazeč taktéž rozhodnutí a platí pro něj termín přijímací zkoušky uvedený v pozvánce. Pokud uchazeč nedoloží požadovaný certifikát do 31. 5. 2024, dostaví se v den konání přijímací zkoušky a přijímací zkoušku vykoná.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Dějepis se zaměřením na vzdělávání

      Učebnice dějepisu pro střední školy vydané po roce 1990. (Nakl. Práce, SPN a Fortuna. U všech uvedených učebnic je uvedeno datum 1. vydání, platná jsou i následující další, a jsou MŠMT ČR zařazeny do seznamu učebnic.

      HARNA, J., FIŠER, J. Dějiny českých zemí I., Fortuna, 1995.

      HARNA, J., FIŠER, J. Dějiny českých zemí II., Fortuna, 1998.

      SOUČEK J. Dějiny pravěku a starověku, SPL, 1995.

      BENEŠ, Z., PETRÁŇ, J. České dějiny I., SPL, 1997.

      KVAČEK, R. České dějiny II., SPL, 2002.

      BENEŠ, Z. Dějiny středověku a prvního století raného novověku., SPL, 1994.

      HROCH, M. Dějiny novověku, SPL, 1994.

      KUKLÍK, J., KUKLÍK, J. Dějiny 20. století, SPL, 1995.

      POPELKA, M., VÁLKOVÁ, V. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 1. Pravěk a starověk, SPN, 2001.

      ČORNEJ, P., ČORNEJOVÁ, I., PARKAN, F. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 2., Středověk a raný novověk, SPN, 2001.

      HLAVAČKA, M. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 3, Novověk, SPN, 2001.

      KUKLÍK, J., KUKLÍK, J. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 4, Nejnovější dějiny, SPN, 2002

      Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání 

      BERGLOVÁ, E., FORMÁNKOVÁ, E., MAŠEK, M. Moderní gramatika němčiny. Plzeň: Fraus, 2012.

      BUSCHA, A., SZITA, S. A-Grammatik: Übungsgrammatik Deutsch als Fremdsprache. Leipzig: Schubert, 2010.

      BUSCHA, A., SZITA, S. B-Grammatik: Übungsgrammatik Deutsch als Fremdsprache. Leipzig: Schubert, 2011.

      JUSTOVÁ, H. Deutschsprachige Länder. Praha: Fragment, 2006. (nebo jiné publikace se zaměřením na reálie německy mluvících zemí, například HOMOLKOVÁ, B. Reálie německy mluvících zemí. Plzeň: Fraus, 1997 a další vydání).

      NOVOTNÝ, J. a kol. Literatura v souvislostech 1. Plzeň: Fraus, 2010. S. 34, 51, 87, 101, 120, 142-143.

      JAKUBÍČEK, D.  Literatura v souvislostech 2. Plzeň: Fraus, 2011. S. 13-20, 106, 118, 139, 145, 150, 154.

      JAKUBÍČEK, D.  Literatura v souvislostech 3. Plzeň: Fraus, 2013. S. 12, 14, 21-22, 24, 47-51, 77, 103-120, 123-124, 143-148, 164, 168, 204.

      CHROBÁK, J., HORSÁKOVÁ, M. a V. PORTEŠOVÁ. Literatura v souvislostech 4. Plzeň: Fraus, 2014. S. 33-38, 86-88, 131-133, 171-177, 217-220.   

      BOK, V., PFEIFEROVÁ D. & ŠETINOVÁ, D. Čítanka německých literárních textů: Deutschsprachige Literatur in Lesetexten. Plzeň: Fraus, 1998. 

       

      Učebnice německého jazyka na úrovni střední a vyšší pokročilosti, např. Menschen, Aspekte neu, Sprechen Sie Deutsch?, Němčina pro jazykové školy nově, Schritte international, Delfin, Tangramm aktuell, Themen aktuell, Německy s úsměvem nově, Studio d, Studio 21, Německy od Adama, Prima, Beste Freunde aj.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání 

      Pro zájemce bude otevřen přípravný kurz. Bližší informace budou uvedeny na webových stánkách katedry germanistiky: http://tarantula.ruk.cuni.cz/KG-1.html

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Dějepis se zaměřením na vzdělávání

      Studium je koncipováno jako potenciální základ pro navazující magisterské studium učitelství dějepisu pro 2. stupeň ZŠ a střední školy, případně dalších blízkých studijních programů v oblasti historie. Základní dovednosti v oblasti výuky dějin spolu s učitelskou propedeutikou umožňují absolventovi pracovat jako asistent pedagoga, lektor v edukačních odděleních paměťových institucí, vychovatel a pedagog volného času. Absolvent je schopen využít svých odborných znalostí nejen v oblasti vzdělávání, ale díky svým komunikačním i organizačním dovednostem se uplatní i jako vedoucí pracovního týmu, jehož náplní je příprava metodických materiálů v paměťových institucích apod. Dále se může absolvent podílet na tvorbě výukových pomůcek a metodických podpor vzdělávacích portálů a organizací, které se zaměřují na edukační činnost. Díky odborné profilaci může absolvent pracovat také v odborných institucích, jako průvodce na hradech a zámcích, ve státní správě, ale i v oblasti kultury a médií.

      Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání 

      Absolvent disponuje rozsáhlými znalostmi z germanistické lingvistiky a z dějin německy psané literatury. Díky svým interkulturním kompetencím dovede erudovaně jednat se zahraničním partnerem. Prioritou absolventa bakalářského stupně studia je následné magisterské studium učitelství, uplatnění však nalezne i v neučitelských profesích.