Volba jazyka
  • čeština
  • english
Uživatel
  • Anonym

    Detail programu/oboru

    Didaktika biologie (0111VD300035)

    Fakulta: Pedagogická fakulta
    Studijní program: Didaktika biologie (P0111D300035)
    Forma studia: prezenční
    Druh studia: doktorské
    Jazyk výuky: čeština
    Předpokládaný počet přijímaných: 1
    Standardní doba studia: 4 roky
    Forma přihlášky: Elektronická

    • Na tento program/obor nyní nelze podat elektronickou přihlášku.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)
      Termín podání přihlášky: 30.04.2023
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Doktorský studijní program Didaktika biologie, jako program bez specializace, má za cíl připravit kvalifikované vědecké pracovníky se zaměřením na studium témat spojených s biologickým vzděláváním na základní a střední škole a s přípravou učitelů biologie. Studijní program má interdisciplinární pojetí kombinující dvě oblasti studia, tj. metodologii vědy a metodiku výzkumu s aktuálním stavem poznání v oborové didaktice, pedagogice a psychologii. Těžištěm studia je oborová didaktika biologie s potřebnými mezioborovými přesahy a samostatná vědecká a tvůrčí činnost studentů. Uplatnění absolventů bude možné na didaktických pracovištích vysokých škol, ve výzkumných ústavech zabývajících se problematikou vzdělávání v biologii, na základních a středních školách jako vysoce kvalifikovaní vyučující biologie, na pracovištích, která se zabývají dalším vzděláváním učitelů a v mezinárodních a evropských institucích a organizacích zaměřených na celostátní a mezinárodní výzkum v oblasti biologického nebo přírodovědného vzdělávání.

      Absolvent doktorského studijního programu Didaktika biologie má kompetence umožňující zastávat pozice (i) vysokoškolského pedagoga – didaktika biologie, připravujícího učitele, (ii) pracovníka výzkumu vědeckých institucí zaměřených na vzdělávací procesy v oblasti přírodních věd, zejména v oblasti vývoje a inovací vzdělávacích programů; (iii) vedoucího předmětové komise na ZŠ nebo SŠ, který tvoří koncepci složky biologického vzdělávání ŠVP konkrétní školy a iniciuje na ní aktivity v oblasti celoživotního vzdělávání a (iv) ve státní správě všech úrovní, tj. ústřední a krajské úřady, nebo může působit v organizacích, které se obsahově, metodicky a organizačně věnují celoživotnímu vzdělávání učitelů a popularizaci biologie, ale také v sektoru neziskových a osvětových organizací a dále všude tam, kde je zapotřebí odborných expertíz v dané problematice. Absolventi mohou též působit jako autoři či redaktoři učebnic pro biologické/přírodovědné vzdělávání v nakladatelstvích i tvůrčí pracovníci orientovaní na vývoj a tvorbu učebních pomůcek. Absolventi doktorského studijního programu se mohou uplatnit jako vysoce kvalifikovaní pracovníci národních i mezinárodních institucí a organizací zaměřených na výzkum v oblasti všeobecného a odborného biologického (přírodovědného) vzdělávání jako jsou např. European Science Education Research Association (ESERA), International Organization for Science and Technology Education (IOSTE) aj.

      Získání vědecko-pedagogické kvalifikace doktor se stává výchozí pozicí pro další odborný růst (např. habilitační a profesorské řízení).

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Uchazeči o studium předkládají přihlášku ke studiu, ověřený opis diplomu a vysvědčení o státní závěrečné zkoušce s dodatkem diplomu, případně i osvědčení o absolvování vzdělávacího programu (CŽV) k získání učitelské kvalifikace. Pokud již publikovali své práce, pak i soupis publikační činnosti. Dále předkládají návrh výzkumného projektu. Písemný návrh výzkumného projektu o rozsahu 5-8 stran by měl formálně odpovídat nárokům na odborný text. Musí obsahovat zdůvodnění projektu (proč je potřebné danou problematiku řešit), vysvětlení teoretických východisek, formulaci výzkumného problému (hypotézy), rámcový nástin postupu řešení (metodika) a seznam literatury, o který se návrh opírá.

      Přijímací zkouška probíhá formou pohovoru. Při něm uchazeči podají informace o dosavadním studiu, popř. práci a motivaci pro studium programu Didaktika biologie a prezentují základní teze výzkumného projektu.

      Přijímací zkouška všech uchazečů o studium v doktorském studijním programu Didaktika biologie na kteroukoli z obou fakult (tj. Pedagogická fakulta UK a Pedagogická fakulta JU v ČB) se koná před jedinou společnou komisí na jediném místě, které je uvedeno v pozvánce k přijímací zkoušce. O výsledku přijímacího pohovoru rozhoduje jeho bodování všemi členy komise. Boduje se ve stupnici 1-10; 1 – nejhorší výsledek, 10 – nejlepší výsledek. Pro úspěšné absolutorium přijímacího pohovoru je nutné získat alespoň 7 bodů z 10 možných. Pořadí uchazečů se sestavuje podle bodového hodnocení jejich pohovorů. Přijímací řízení má shodné požadavky a kritéria pro prezenční i kombinované studium.

    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Podmínkou přijetí ke studiu v doktorském studijním programu je řádné ukončení studia v magisterském studijním programu.



      Způsob ověření: přijímací zkouška
      Datum ověření (přijímací zkoušky) od: 16.06.2023 Do: 16.06.2023
      Náhradní termín (přijímací zkoušky): 30.06.2023 Do: 30.06.2023
    • sbalit Rozbalit (další informace – např. detail přihlášky)

      Absolvent doktorského studijního programu Didaktika biologie má kompetence umožňující zastávat pozice (i) vysokoškolského pedagoga – didaktika biologie, připravujícího učitele, (ii) pracovníka výzkumu vědeckých institucí zaměřených na vzdělávací procesy v oblasti přírodních věd, zejména v oblasti vývoje a inovací vzdělávacích programů; (iii) vedoucího předmětové komise na ZŠ nebo SŠ, který tvoří koncepci složky biologického vzdělávání ŠVP konkrétní školy a iniciuje na ní aktivity v oblasti celoživotního vzdělávání a (iv) ve státní správě všech úrovní, tj. ústřední a krajské úřady, nebo může působit v organizacích, které se obsahově, metodicky a organizačně věnují celoživotnímu vzdělávání učitelů a popularizaci biologie, ale také v sektoru neziskových a osvětových organizací a dále všude tam, kde je zapotřebí odborných expertíz v dané problematice. Absolventi mohou též působit jako autoři či redaktoři učebnic pro biologické/přírodovědné vzdělávání v nakladatelstvích i tvůrčí pracovníci orientovaní na vývoj a tvorbu učebních pomůcek. Absolventi doktorského studijního programu se mohou uplatnit jako vysoce kvalifikovaní pracovníci národních i mezinárodních institucí a organizací zaměřených na výzkum v oblasti všeobecného a odborného biologického (přírodovědného) vzdělávání jako jsou např. European Science Education Research Association (ESERA), International Organization for Science and Technology Education (IOSTE) aj.

      Získání vědecko-pedagogické kvalifikace doktor se stává výchozí pozicí pro další odborný růst (např. habilitační a profesorské řízení).